Online Agrodebat:

Door: Wageningen University & Research · 31 december 2015
Categorie: Agrodebat 2016

Van 14 tot en met 18 december heeft het eerste Online Agrodebat plaatsgevonden. Tijdens dit debat lanceerden onderzoekers van Wageningen UR de stellingen die ook tijdens Het Grote Agrodebat op 6 januari worden besproken. De vier blogs zijn enthousiast ontvangen en de peilingen over de stellingen geven een gevarieerd beeld. Dit belooft wat voor Het Grote Agrodebat met als thema ‘nieuwe verbindingen’.

Een gezonde agrosector kan niet zonder zorgverzekeraar – door Eva van den Broek

Deze blog is meer dan 600 keer gelezen en de meningen lijken gelijk verdeeld tussen voor- en tegenstanders (50% om 50%).

Een reactie:

“Kan niet zonder een overheid die consumentenbelangen en -gezondheid stelt boven die van voedselproducenten en voedingsmiddelenindustrie.”- Jean-Paul Biever

Jonge stadbewoners zijn de agrarische innovatoren van morgen – door Anne Charlotte Hoes

Meer dan 1.000 keer is de blog gelezen en zijn de meningen zowel bij de blog als op twitter over deze stelling uitgesproken. 54% van de mensen die bij de blog stemden zijn voor de stelling en op twitter is dit 20%.

Een reactie:

“Een prikkelende stelling. Ik denk dat er een fundamenteel verschil zit in de schaal van de innovatie. De kleine initiatieven die binnen steden door idealisten (of handige ondernemers) worden opgezet kiezen vaak eigen distributiekanalen. Agrarische ondernemers die op grote schaal produceren, zullen sneller geneigd zijn optimalisaties door te voeren in hun processen dan een nieuw product te onderzoeken. Het afbreukrisico van een dergelijke stap is simpelweg groter. Dit neemt niet weg dat men nu echt kansen laat liggen. Samenwerking met lokale initiatieven, het aanboren van nieuwe kleinschaligere afzetkanalen en het investeren in marketing staan veel te laag op de agenda van individuele ondernemers. En dit verbaast mij. Juist die zichtbaarheid en verbondenheid kan zorgen dat je niet één van de vele producenten bent. Durf zichtbaar te zijn, wordt een ‘boer’ in de ogen van de consument die een mooi –bijzonder- kwaliteitsproduct levert. En dat heeft die tuinder met de tapenades goed begrepen: hij biedt een product wat niet zomaar een commodity op de veiling is.” – Reactie David Mast

Supermarkten verdwijnen, mensen en bedrijven (ver)kopen voedsel online. Welkom platformen! – door Mariët Haaster- de Winter

700 mensen hebben deze blog gelezen en geeft 29% aan dat de supermarkt inderdaad wel eens kan verdwijnen ten faveure van online platformen.

Enkele reacties:

“Dit is absoluut zo. Het offline winkelen zal steeds meer gaan om beleving, een uitje. Denk aan de foodhallen en de nieuwe Jumbo markt. Steeds meer winkels hebben koffieapparaten of mogelijkheden om te lunchen. Voor efficiënt winkelen kun je online terecht. Dat past bij de consument van nu. Daar geloven wij bij GROUP7 absoluut in en wij zijn ook elke dag er mee bezig om de foodbranche hierin te ondersteunen.” – Anique GROUP7

“De cijfers spreken voor zich. Ook ouderen shoppen steeds meer Online. Zie publicatie CBS 21-12-2015: Het aandeel e-shoppers boven de 45 jaar is de afgelopen jaren echter het meest toegenomen. Zo koopt inmiddels ook ruim de helft van de 65- tot 75-jarigen en een op de vijf 75-plussers wel eens wat via internet. Mijn vraag blijft wel: tot welk niveau komt food uiteindelijk Online in vergelijking tot andere (minder bederfelijke) artikelen. Vooralsnog zijn de foodboxen niet voor ieder huishouden betaalbaar. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/handel-horeca/publicaties/artikelen/archief/2015/mannen-geven-online-meer-geld-uit-dan-vrouwen.htm– Gerben Splinter

Eigendom van bedrijfsdata is niet relevant- door Jan Willem Kruize

De lezers van de blog vinden bedrijfsdata wel degelijk relevant. 90% is het dan ook oneens met de stelling. De blog is door meer dan 800 mensen gelezen. Een uitdaging aan de inleider en frontbenchers om te kijken of zij de zaal 6 januari nog op een ander spoor kunnen zetten.

Een reactie:

 “Sectorbreed is het belangrijk dat data beschikbaar is voor het aanjagen van innovatie. Op het niveau van individuele stakeholders kan het anders liggen. Sommige data kan achter worden gehouden om een bepaalde markt te beschermen. Mijns inziens heeft het weinig zin om de relevantie van data te bepalen op het niveau van data in het algemeen.” – Robbert Robbemond (lees zijn hele reactie op de blog).

De blogs zijn goed gelezen, de discussie komt gestaag op gang en de peilingen zijn zeer divers. Genoeg ingrediënten om na een inspirerende keynote van Erik van Ommeren, verantwoordelijk voor SogetiLabs, onder leiding van Roelof Hemmen het debat aan te gaan. Erik is gepassioneerde spreker, IT strateeg en senior analist met ruime ervaring in IT, Enterprise Architecture en Executive Management. Roelof Hemmen is anchorman van het RTL Nieuws en bij BNR Radio presenteert hij B.L.T. BNR Lunchtime.

Aanmelden kan nog via: www.wageningenur.nl/agrodebat 

Avatar

Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *