Start van de SCANS-III vliegtuigtellingen
– Door Meike Scheidat, aerial survey coördinator –
Piloot Peter van Team IV bereidt het vliegplan voor. Flexibiliteit is belangrijk om in te spelen op het weer of bereikbaarheid van gebieden. (Foto: Hans Verdaat)
3, 2, 1…
De vliegtuigtellingen van de https://weblog.wur.eu/example-movie-evaluation-essay/ zijn officieel van start gegaan op 27 juni! Een heleboel mensen hebben naar dit moment toegewerkt en de laatste weken en maanden waren gevuld met veel voorbereidingen. De apparatuur klaarmaken, het defintief maken van de transect-lijnen en protocollen, het toewijzen van vliegplannen per team en alle teams naar hun startlocatie krijgen.
Dit is Team VI met dubbel waarnemingsteam. Het vliegtuig heeft twee sets met bubble ramen waardoor twee waarnemers in de achterkant werken en twee aan de voorkant. De twee data recorders zitten in het midden.
Vliegtuig
De data wordt gelijktijdig verzameld door zeven vliegtuigen met survey teams. Elk team bestaat uit drie waarnemers en een piloot. Eén team (team VI) vliegt met twee waarnemingsteams aan boord om verschillende waarnemingsprotocollen te testen. De komende 30 dagen vliegen deze vliegtuigen over de hele Noordzee en de aangrenzende wateren naar het noorden, westen en zuiden.
sommigen van hen hebben meerdere paspoorten!

Een laatste keer het protocol doorlezen voordat Team V aan boord gaat. Zes teams maken gebruik van dit type vliegtuig – een Partenavia P68 – uitgerust met bubble ramen. (Foto: Olivier Van Canneyt)
De 24 waarnemers zijn zeer ervaren in vliegtuigtellingen en zijn afkomstig uit zes verschillende landen – sommigen van hen hebben meerdere paspoorten! Elk team heeft een prioriteitenplan om in een specifiek gebied te werken. Er zijn in totaal 26 blokken en het doel is om elk gebied twee keer te monitoren als het weer het toelaat.
Vervolg
Lees hier meer over het verloop van de eerste vlucht.
[…] is het eind van het verslag over vliegtuigtellingen. Lees hier vanaf het begin, of laat hier onder een bericht […]