De basis van e-mail marketing

Door: Maaike Nijenmanting · 22 april 2016
Categorie: Email

E-mail is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Het wordt niet alleen gebruikt voor persoonlijke communicatie, maar ook voor het onderhouden van zakelijke contacten en informatievoorziening. Ook binnen je online marketingstrategie is e-mail dus onmisbaar.

Hoeveel e-mail accounts heb je zelf? Probeer jezelf eens een dag in te beelden waarin je niet minstens een van je e-mail accounts checkt. In 2015 waren er wereldwijd ruim 4,3 miljard e-mail accounts en ruim 2,5 miljard e-mail gebruikers. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren alleen maar zal stijgen. In 2019 zal meer dan 1/3 van de wereldbevolking gebruik maken van e-mail.

Waarom werkt e-mail?

Het is natuurlijk afhankelijk van welke e-mail software je gebruikt, maar bij praktisch alle professionele software heb je inzicht in de resultaten van je verzonden campagnes, de zogenaamde KPI’s. Bij e-mail kan je niet alleen zien dat iets is gelezen of hoe vaak er op een specifieke link is geklikt, je kan ook zien wie deze acties verricht hebben en deze informatie gebruiken in een volgende campagne.

Dit houdt in dat e-mail marketeers met deze informatie veel gerichter kunnen gaan mailen. Deze informatie kan je bijvoorbeeld gebruiken voor zogenaamde leadscoring, of het sturen van een gerichte vervolgcampagne. Heb je een uitnodiging verstuurd voor een evenement? Dan kun je kort voor het sluiten van de mogelijkheid tot aanmelden nog een reminder sturen naar iedereen die je uitnodiging niet heeft geopend, of hierin niet op de aanmeld-link heeft geklikt. Je campagnes worden gerichter, persoonlijker en dus relevanter voor de ontvanger.

Een ander argument waarom e-mail blijft, is omdat het ook letterlijk blijft. Een e-mail die eenmaal is bezorgd zal in de inbox blijven staan totdat de ontvanger hier zelf actie op onderneemt. Iemand die op weg is en een mailtje ontvangt, maar op dat moment even geen tijd heeft om het te lezen, kan dit op een later moment met veel gemak alsnog doen. E-mails kunnen gearchiveerd, doorgestuurd en beantwoord worden. En al deze acties kunnen ook twee weken na ontvangst worden ondernomen.

Als je daar bijvoorbeeld een social media advertentie of bericht tegenover zet, zijn er direct al verschillen aan te wijzen. Social media platforms als Twitter of Facebook werken met onder andere met algoritmes om te achterhalen wat jouw interesses zijn. Een bericht op social media heeft een kortere levensduur en kan snel ondergesneeuwd raken tussen alle andere berichten in de stream. Probeer maar eens een bericht of advertentie terug te vinden die een dag geleden in je stream stond, dat is echt zo makkelijk nog niet! Daarnaast wordt enkele keren niet klikken, liken of retweeten door algoritmes geïnterpreteerd als geen interesse, waardoor het niet meer op je stream komt. Dus als iemand een bepaald bedrijf ‘volgt’ op social media, wil dat nog niet zeggen dat berichten van dat bedrijf ook altijd deze volgers zal bereiken.

Hoe begin je met e-mail marketing?

Stap 1: Doel

Email overload

Bron: Cartoonresource (Shutterstock)

Het is belangrijk om je te realiseren dat een ontvanger dagelijks veel e-mails krijgt, en dat niet al deze berichten gewenst zullen zijn. Voordat je begint met mailen is het goed om jezelf de volgende vragen te stellen: waarom ga je mailen, wat wil je bereiken met je e-mails en is e-mail inderdaad het beste middel om dat doel te bereiken? Verplaats je daarnaast ook eens in de schoenen van de ontvangers: zitten zij te wachten op jouw e-mails, zullen ze blij zijn om een e-mail van jou te ontvangen, of zal het al snel gezien worden als overbodig of spam? Oftewel: wat is het doel van je mailings?


Stap 2: Software

Als je kritisch over deze vragen hebt nagedacht, en nog steeds overtuigd bent van een e-mail campagne, dan is de volgende stap het uitzoeken van een goed e-mail software pakket. Met een keertje zoeken op internet kom je er al snel achter dat er een groot aanbod beschikbaar is. Neem de tijd om je te verdiepen in de verschillen tussen de aanbieders en kies de software die jou kan bieden wat je nodig hebt om je doel te bereiken.

Stap 3: Verzendlijst

Als je eenmaal een duidelijk doel voor ogen hebt en de middelen (software) om dit te realiseren kun je bijna aan de slag. Een belangrijke volgende stap is namelijk het samenstellen van je verzendlijst. Wie WIL je mailen en hoe ga je zorgen dat je ze MAG mailen? Zomaar een nieuwsbrief sturen naar iedereen in je database is namelijk niet toegestaan. Hiervoor bestaat wetgeving waarin is vastgelegd wat allemaal wel en niet mag. Voor regelmatig e-mailverkeer, zoals nieuwsbrieven en unieke aanbiedingen, is het noodzakelijk dat de ontvangers hiervoor bewust en specifiek toestemming hebben gegeven. De vraag is dan natuurlijk hoe je deze toestemming verkrijgt.

Volgens deze zelfde wetgeving heb je geen specifieke toestemming nodig voor mailings die gaan over een unieke transactie of dienst: zakelijk e-mailverkeer dus. Wat je bijvoorbeeld kan doen is in deze e-mails een regel toevoegen naar het aanmeldformulier van de nieuwsbrief. Vermeld deze mogelijkheid duidelijk op je website en koppel deze misschien ook aan een leuke social media actie. Zorg dat geïnteresseerde mensen zich makkelijk kunnen aanmelden zodat je verzendlijst kan groeien.

Stap 4: Content

Als je de verzendlijst voor elkaar hebt is het tijd voor de daadwerkelijke content. Welke boodschap past bij het doel dat je hebt gesteld voor de e-mail campagne, hoe ga je deze verwoorden en onder de aandacht brengen? Ga je gebruik maken van alleen tekst, afbeeldingen of misschien ook videocontent? De mogelijkheden zijn eindeloos en er is genoeg om een heel nieuw artikel over te schrijven.

Met bovenstaande punten zou je voldoende handvatten moeten hebben om een begin te maken met e-mail marketing. Nieuwe artikelen over content, tips bij het schrijven van een nieuwsbrief en over de regelgeving omtrent e-mail marketing volgen binnenkort.

Maaike Nijenmanting

Maaike Nijenmanting

E-mail marketing

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *