Volg een gratis training bij Google

Door: Inge Kamperman · 31 juli 2017
Categorie: Optimalisatie

Een Google Analytics of AdWords examen kun je natuurlijk gewoon vanuit je luie stoel maken. Maar als je meer wil leren over Google Analytics of AdWords en tegelijkertijd een kijkje wil nemen in Google’s kantoor in Amsterdam, zijn de gratis Google-trainingen iets voor jou. In dit blog lees je wat je van een trainingsdag kan verwachten en hoe je je aanmeldt. Maar natuurlijk geven we ook antwoord op de vraag: waarom is het goed om kennis van Analytics te hebben?

Training bij Google Nederland

Vlakbij station Amsterdam-Zuid staat het kantoor van Google Nederland. Er werken ongeveer 150 mensen die zich bezig houden met marketing en sales. Hier worden ook de gratis trainingen gegeven over Analytics en AdWords. In februari van dit jaar heb ik een AdWords-training gevolgd en dat was een leuke ervaring. Hoe ziet zo’n dag er uit en wat kan je verwachten?

Een trainingsdag begint om 9:00 uur ’s ochtends en duurt tot 16:00 uur. Alle leerstof van je gekozen onderwerp wordt die dag behandeld en om 16:00 uur leg je het online examen af. Dit doe je op je eigen laptop en via je eigen Google Partner account. Het is aan te raden om, voordat je naar een training gaat, alle leerstof van je gekozen onderwerp thuis al te bestuderen. Tijdens de trainingsdag wordt alle stof behandeld, maar is er simpelweg geen tijd om alles tot in detail uit te leggen. Het tempo ligt dan ook vrij hoog. Je kunt natuurlijk wel al je vragen stellen en de lastigere onderwerpen worden meer uitgelicht. Schrijf tijdens je zelfstudie al je vragen op en noteer welke onderwerpen je lastig vindt. Zo haal je alles uit de training. En heb je het examen aan het einde van de dag toch niet gehaald? Geen probleem. Na een wachttijd van een week kun je het opnieuw proberen, gewoon vanuit huis.

Maar waarom is het goed om kennis te hebben van Google Analytics?

Kennis van Analytics zorgt voor meer efficiëntie

Waarom je basiskennis van Analytics wil hebben

In ons werk, ongeacht wat we doen, willen we altijd inzicht krijgen. Dit vertaalt zich vaak in vragen als:

  • Hoeveel mensen bezoeken mijn pagina’s?
  • Hoe lang blijven ze daar?
  • Wat doen ze daar?
  • Wat heeft mijn campagne gekost?
  • ………

De antwoorden op je vragen heb je nodig om verbeteringen door te voeren en je plannen te onderbouwen. Je kunt natuurlijk naar je data-analist/online marketeer gaan en om de cijfers vragen. Geloof me, we willen je niet wegjagen. Maar zou het niet fijn zijn als je de basiscijfers zelf kunt ophalen? De voordelen op een rij:

  1. Je hebt sneller antwoord op je vragen;
  2. Je kunt gerichter doorvragen als je een diepte-analyse nodig hebt (dit helpt je data-collega ook);
  3. (Samen)werken wordt efficiënter.

Lees in dit blog van Jelmer Wit nog eens waarom inzicht krijgen in je websitebezoek belangrijk is en hoe Analytics je daar bij helpt.

Ben je overtuigd? Lees dan snel verder hoe je begint.

Je Google Partner-account & inschrijven voor een training

Voordat je een Google-examen af kunt leggen moet je een Google Partner-account aanmaken. In de Partner-omgeving vind je ook de studiegidsen voor alle onderwerpen. Als je denkt dat je er klaar voor bent kun je bij het kopje ‘Certificeringen’ het examen maken. De examens zijn alleen online te maken, ook tijdens een trainingsdag. Nadat je een Partner-account hebt aangemaakt kun je je inschrijven voor een, of meerdere, trainingsdag(en). In verband met de zomerstop kun je je vanaf 1 augustus weer inschrijven.

Waarom een training op locatie?

Wat de trainingsdag leuk maakt is natuurlijk het feit dat de training gratis is, je rond kan kijken in het Google kantoor en de dag ook nog eens helemaal verzorgd is. Over lunch en tussendoortjes hoef je je niet druk te maken: overal vind je mueslirepen, fruit en andere tussendoortjes, je kunt onbeperkt koffie en thee drinken en tijdens de lunch kun je kiezen uit een uitgebreid assortiment luxe broodjes. Ook allemaal gratis (we blijven toch Nederlanders). Ondertussen kun je een kijkje nemen in het kantoor en inspiratie opdoen voor je eigen werkplek. Maar los daarvan is het ook een mooie gelegenheid om te netwerken en nieuwe contacten op te doen. En last but not least krijg je een echt Google notitieblokje met bijbehorende pen. 😉

 

Wil je vast een sneak peek van het Google kantoor, kijk dan dit filmpje.

Overtuigd? Aan de slag!

Ben je wel eens naar een training geweest? Ik ben benieuwd hoe je het vond. Laat het weten in de reacties, of stel een vraag als je meer wil weten.

Inge Kamperman

Inge Kamperman

Online marketeer – AdWords, Analytics & Tag Manager

Er zijn 2 reacties.

  1. Door: Laura · 25-04-2018 om 12:42

    Hi Inge,
    Weet je hoe vaak per jaar deze trainingen worden gegeven? Op de site zie ik nu trainingen staan voor jan-feb-maa; volgens mij zijn die van begin 2018. Ik kan ook nergens een contactpagina vinden om het daar te vragen…
    Bedankt alvast!

    1. Inge Kamperman
      Door: Inge Kamperman · 25-04-2018 om 12:58

      Dag Laura, dank voor je reactie! Ik zie ook dat het stopt na maart. Bij de Analytics training zie ik dat de datum nog onbekend is. Het beste advies dat ik je kan geven is het in de gaten blijven houden van de trainingspagina van Google. Ze zullen vast snel een update geven als er meer data bekend zijn. Groeten, Inge

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *