Een volledige universitaire opleiding bestaat uit twee opleidingen. Een bacheloropleiding én een masteropleiding. Tijdens de masteropleiding laat een student zien wat hij als wetenschapper kan. Edith Feskens en Guido Camps zijn vandaag mijn gesprekspartners. ‘Een master doen is zélf oplossingen bedenken’, zo stellen zij.
Niet één goed antwoord
Tijdens de bacheloropleiding leer ik studenten van alles, zo zegt Guido Camps. Dan ben ik de docent die kennis overdraagt. Bij een masterstudent ben ik meer de coach. Ik stimuleer studenten zélf naar oplossingen te zoeken. ‘Hoe denk je dat je dit probleem moet oplossen?’ ‘Welk model wil je gebruiken voor dit deel van je onderzoek en waarom dan?’ Studenten leren in de masterfase dat er niet persé één goed antwoord is, er kunnen meerdere goede antwoorden zijn. Dat is de houding die een onderzoeker moet hebben. Daarmee is een universitaire opleiding compleet.
Hoe zit dat nou met bachelor en master?
Heel in het kort: Er zijn in Nederland twee soorten bacheloropleidingen. Er is een vierjarige bacheloropleiding op hoger beroeps niveau (hbo) die opleidt voor een baan op hoger niveau. Er is ook een driejarige bacheloropleiding op de universiteit. Die leidt je in principe op tot wetenschapper. Na je bachelor moet je eigenlijk nog een masteropleiding volgen om je universitaire opleiding af te ronden. Dan doe je onder andere je eigen onderzoek en je doet je stage. Je laat zien dat je een wetenschapper bent.
Meer weten? Er is nog veel meer te zeggen over bacheloropleidingen en masteropleidingen op hbo en universiteit.
De wereld zit te wachten op nieuwe kennis
‘De wereld zit te wachten op nieuwe kennis’, zo zegt Edith Feskens. ‘Dat geldt zeker ook voor de nieuwe masteropleiding die wij gaan ontwerpen. Die gaat over het gebruik van data en het interpreteren daarvan op het gebied van voeding en gezondheid. Data Science for Food & Health, zo zou je dit aandachtsgebied kunnen noemen.
We weten al heel veel. We hebben al heel veel data. Maar wat zeggen al die feiten nou? Wat kun je met die gegevens? We weten veel over waar een tomaat, die je in de supermarkt koopt, vandaan komt. Hoe hij is geproduceerd, hoe hij is vervoerd en hoe lang hij is opgeslagen. En ook welke voedingsstoffen er in die tomaat zitten en welke tomaten het meest gekocht worden. Maar wat doe je met die gegevens? Alleen de feiten zeggen zo weinig. Het gaat om hoe je die feiten verwerkt en wat dit doet met bijvoorbeeld je gezondheid. We willen allemaal voeding die gezond is en die duurzaam geproduceerd wordt. Het goed analyseren en interpreteren van data kan daarbij helpen’.
Een groot deel van je gezondheid is voeding
‘Voeding bepaalt voor een groot deel hoe gezond je bent. Maar hoe heeft een bepaald voedingsmiddel dan effect op je gezondheid? Met behulp van het verzamelen en interpreteren van feiten kun je veel zaken voorspellen. En zo kun je mensen coachen in het zoeken van een gezonde levensstijl. En je kunt hen kennis van gezondheid ‘bijbrengen’. Met wetenschappelijke kennis kun je mensen helpen een gezondere eet- en levensstijl te ontwikkelen. En dat is wat ik als hoogleraar heel belangrijk vind ‘.
Een master doen is zélf oplossingen bedenken
‘Bij een masterstudent draait het om: hoe verzamel je gegevens, hoe analyseer je die gegevens en hoe interpreteer je ze. Op het gebied van data die te maken hebben met gezondheid en voeding moet je kennis hebben van data verzamelen en daarnaast ook kennis van biologie. Door deze kennis te bundelen ontdek je weer nieuwe zaken. Zo ontstaat er nieuwe wetenschap. Door het combineren van bestaande kennis, data én het bedenken van eigen oplossingen ontstaat er weer nieuwe kennis. En dat is in de kern wat een masterstudent leert tijdens zijn universitaire master. Aldus Edith Feskens.
Een master doen is zélf oplossingen bedenken, juist nu in Coronatijd
Om me heen hoor ik nog wel eens als het om Corona gaat: ‘maar die wetenschappers spreken elkaar soms tegen’. Daar moest ik aan denken toen ik met Edith en Guido sprak. Zij hebben me heel enthousiast uitgelegd dat er voor complexe problemen soms meerdere oplossingen zijn. Dat is niet zozeer ‘elkaar tegenspreken’ maar wel naar meerdere aspecten kijken. Een student op de universiteit leert juist naar meerdere oplossingen te kijken. Als wetenschapper moet je in principe altijd op zoek zijn naar nieuwe wegen, nieuwe ontdekkingen doen. Een masterstudent leert tijdens de studie hoe hij of zij dat doen moet. Mooi dat er bevlogen wetenschappers zijn zoals Guido en Edith die jonge aanstaande wetenschappers op deze manier begeleiden. Op zoek naar nieuwe kennis over voeding en gezondheid.