Studiekeuzekind

Starten met studeren: skills ontwikkelen

Starten met studeren vinden veel jongeren best lastig. Daarom hebben sommige universiteiten en hogescholen een speciaal programma om hen te helpen ‘skills’ te ontwikkelen die belangrijk zijn voor een goede studie en loopbaan.

starten met studeren

 

Starten met studeren: voor de introductie

Heb je als ouder zelf niet gestudeerd en gaat jouw kind als eerste studeren? Zoek dan op de website van de hogeschool of universiteit naar ‘eerste generatie student’. Sommige instellingen bieden hiervoor extra hulp, zoals University Pioneers Community van Universiteit Utrecht. Bekijk ook Studeren wat moet ik regelen op Rijksoverheid.nl.

Bij de Radboud Universiteit krijgen alle startende studenten een uitnodiging om deel te nemen aan  Start je studie met skills. Dit driedaags programma is gestart om nieuwe studenten te helpen goed te starten met studeren. Het vindt plaats in de week voor de algemene introductie van de universiteit. Deelnemers krijgen hierin workshops in studievaardigheden en persoonlijke ontwikkeling.

Starten met studeren: skills leerlijnen

Renske Dijkstra is bij Wageningen University & Research projectleider voor het invoeren van ‘skills-leerlijnen’ bij studies. Zij vertelt: ‘Ons doel is om deze in alle bacheloropleidingen in 2025 aanwezig te laten zijn. Zodat de studenten deze goed kunnen herkennen en geen moeite hebben om deze in alle te volgen vakken te gebruiken.’

‘Naast aandacht voor traditionele skills als schrijven en presenteren besteden we aandacht aan nieuwe skills als persoonlijk leiderschap en “responsibility skills”, waarbij studenten leren hoe ze professionals en wetenschappers worden die verantwoordelijkheid nemen voor wat ze doen.’

Drijfveren en talenten

‘Een voorbeeld is dat als de beginnende student meteen kan reflecteren op het toekomstige beroep, hij of zij wordt uitgedaagd om na te denken over het langere termijn perspectief. Wat zijn je drijfveren en talenten, en hoe koppel je die aan arbeidsmarkt oriëntatie?

‘Het is een goede ontwikkeling dat op deze manier breder naar studenten gekeken wordt; dat er naast de cognitieve vorming aandacht is voor persoonlijke en professionele vorming. En dat er ruimte is in de opleiding om deze belangrijke vaardigheden echt eigen te maken.’

 

Mobiele versie afsluiten