Groente-advies: laten we eens gaan spelen met groente

Door: Herman Peppelenbos · 15 april 2016
Categorie: Groente

Dat het eten van groente goed voor je is weten we allemaal. Dat er maar weinig mensen voldoende groente eten wisten we ook al. Het zal voor velen van ons nog moeilijker worden met het nieuwe groente-advies van het Voedingscentrum, 250 gram per dag. Nog meer groente bereiden bij de warme maaltijd is een utopie, gezien de behoefte aan gemak en snelheid van de meeste consumenten. We hebben een enorme behoefte aan creativiteit rondom dit gezonde voedsel. Laten we daarom eens gaan spelen met groente!

 

Meer eetmomenten en andere eetlocaties

Groente-adviesEr zijn wel oplossingen te bedenken rond groenteconsumptie: meer eetmomenten op een dag en andere eetlocaties waarbij groente gebruikt kan worden. Denk aan een groentemoment op het kinderdagverblijf of de BSO, groente bij de lunch op de middelbare school, meer groente op je bord in de horeca, snackgroentes bij vergaderingen en koffiecorners. Het op deze manier beschikbaar stellen van producten leidt tot een hogere consumptie. Hier ligt dus een grote kans en daarom werken Wageningen University & Research en Groenten Fruit Huis samen aan deze oplossingsrichtingen. Maar tegelijk ontstaat er ook een nieuw probleem: het aanbod van groenteproducten en snacks op die andere eetmomenten is nog erg beperkt. Snacktomaatjes zijn een geweldige vondst, maar elke dag snacktomaatjes gaat ook een keer vervelen. Vandaar die behoefte aan creativiteit.

 

Boerenkoolchips

Er komen langzaam maar zeker andere producten bij, zoals bijvoorbeeld groentechips. Ik zag echter een variant met maar liefst 36% vet en 1.4% zout. Je kunt je afvragen of groente dan nog gezond is. Met de komst van dit soort nieuwe producten begrijp ik dat het Voedingscentrum alleen groente adviseert zonder toevoegingen als zout, suiker en vet. Dus verse groente of uit de diepvries.

Want een bloemkool of andijvie bij het ontbijt of de koffie is vrij kansloos.

Als die regel strikt wordt gehanteerd, dan moeten we ook op andere momenten groente gaan bereiden om aan de dagelijkse hoeveelheid te kunnen voldoen. Als je dit koppelt aan de behoefte van de consument aan gemak en snelheid, dan krijg ik het donkergroene vermoeden dat het op die manier niet gaat lukken. Want een bloemkool of andijvie bij het ontbijt of de koffie is vrij kansloos. Met andere woorden: de regel van alleen vers of uit de diepvries is zo beperkend dat we het kind met het badwater lijken weg te gooien.

 

Groente-advies van mij

Ik wil daarom pleiten voor een iets ruimere aanbeveling. Tel ook producten in de dagelijkse aanbeveling mee waarin groente is verwerkt. Deze producten moeten wel voldoen aan 2 basisregels:

  • Ze bevatten nog minstens 75% van de inhoudsstoffen, waardoor ze zo gezond zijn. Dus de vitamines, mineralen, vezels en secundaire metabolieten zoals glucosinolaten, flavonoïden etc. Die 75% is een startpunt; laten we op zoek gaan naar verwerkingswijzen die zorgen voor nog meer behoud aan inhoudsstoffen.
  • Ze zorgen niet voor een toename in zout-, suiker- en vetconsumptie, maar ze bevatten aanmerkelijk minder zout, suiker en vet dan de andere producten voor dat specifieke eetmoment.

Dat is nu de uitdaging voor alle productontwikkelaars en food designers in Nederland; zorg voor heerlijke producten met groente, zorg voor behoud van inhoudsstoffen (controleer dat ook) en beperk zout, suiker en vet tot een absoluut minimum. Laten we veel meer ruimte geven aan creativiteit en weer gaan spelen met onze groente! Dat is ook de gedachte achter het Beste Groente Idee van 2016 van de Groente-TOP van 5 april. Daar toonden studenten van verschillende Hogescholen in Nederland hun ideeën voor nieuwe groenteconcepten. Als het niet bij nieuwe ideeën blijft, maar er daadwerkelijk nieuwe gezonde groenteproducten in de markt komen, is de kans groot dat we met zijn allen lekker veel groente gaan eten. Eet smakelijk!

Graag hoor ik uw reactie.

Herman Peppelenbos

Herman Peppelenbos

Onderzoeker Food & Biobased Research (inmiddels niet meer werkzaam bij WUR)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *