26 mei 2016 | Categorie: Geen categorie

Innoverende veehouders hebben een goede intermediair nodig

Door Wageningen University & Research

Veehouders die hun bedrijf willen verduurzamen, zien hiervoor kansen genoeg. Maar in de praktijk lopen zij al snel vast. Hoe komt dat? In het traject Het Nieuwe Veehouden mogelijk maken heeft LEI Wageningen UR samen met negen innoverende veehouders knelpunten in kaart gebracht. Conclusie: de ondernemers worstelen met zichzelf én met het heersende systeem. Om de stap naar verduurzaming succesvol te kunnen maken, hebben ze hulp van buitenaf nodig.

Uit onze gesprekken met de negen veehouders bleek dat zij voor een groot deel tegen dezelfde barrières oplopen. Zo betekent kiezen voor innovatie vaak een stap vanuit het heersende systeem naar een niche. Daar heeft de veehouder niets meer aan bestaande contacten met ketenpartijen. Hij moet op zoek naar nieuwe markten en heeft nieuwe vergunningen en financieringsvormen nodig. Kortom: de ondernemer ontdekt dat hij zijn bedrijf opnieuw moet uitvinden.

Integrale visie ontbreekt vaak

Een tweede barrière is het ontbreken van een integrale visie. Wil een innoverende ondernemer zijn duurzaamheidsambitie waarmaken, dan moet hij de thema’s markt, financiering en vergunningen in samenhang benaderen. Zo niet, dan is het risico groot dat de veehouder gaandeweg met (te) veel tegenslagen te maken krijgt. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de veehouder goed nadenkt over zijn businessmodel en verdienmodel voordat hij gaat experimenteren in de stal of aan productontwikkeling gaat werken.

Onvoldoende kennis in huis

Vaak blijkt dat de veehouder zelf meestal onvoldoende kennis in huis heeft die nodig is om nieuwe veehouderijconcepten in te passen in het bestaande regime. Er moet daarom ruimte zijn voor een betrokken intermediair: een instantie die beide werelden begrijpt en weet waar ze flexibel zijn. Die koppeling tussen beide werelden is belangrijk, want uiteindelijk moet het heersende systeem kunnen profiteren van innovaties in de niche.

Het Nieuwe Veehouden kost ondernemers veel energie. Zij stappen over naar een nieuwe wereld en ontmoeten daarbij weerstanden. Zij kunnen zelf veel tijd en energie besparen als ze in contact komen  met een goede intermediair. Een betrokken adviseur die de veehouder helpt met financiën, marktkwesties en vergunningen op grenzen van systemen. Die beide werelden goed kent en de ondernemer daardoor veel tijd en kosten bespaart.

Auteur blog:  Harry Kortstee – LEI Wageningen UR

Meer informatie over dit onderwerp:

–  Rapport ‘Het Nieuwe Veehouden mogelijk maken’ en meer op de website van Wageningen UR

Door Wageningen University & Research

Er zijn 2 reacties.

1. Door: mario berkers · 30-05-2016 om 14:57

zo heb ik het ook ervaren.
    geeft toch ook nieuwe inzichten.

1. Door: Wageningen UR · 30-05-2016 om 15:46

Dankjewel voor je reactie, inzicht in de keten, je afnemers en je klanten is belangrijk.