Studiekeuzekind

Studiekeuze webinars, nieuwe reeks voor ouders

Komend studiejaar geeft Daniëlle Vogels een nieuwe reeks studiekeuze webinars. Zij schreef onderstaand artikel artikel. De webinars zijn bedoeld voor ouders, maar natuurlijk zijn leerlingen, studenten en decanen ook welkom. Schrijf hier kosteloos in.

studiekeuze webinars

Daniëlle Vogels, voorlichter WUR ouders en decanen.

Meer over de nieuwe reeks studiekeuze webinars

In de webinars krijg je informatie en tips om je kind te kunnen begeleiden bij studiekeuze. Studenten vertellen hierbij over hun persoonlijke ervaringen. Deze webinars zijn ook nuttig voor studiekiezers zelf.

Ouders hebben invloed op studiekeuze

‘Ouders hebben grote invloed op studiekeuze, blijkt uit enquêtes. Dit verwacht je misschien niet als het lastig is om hierover met je kind te praten en het soms lijkt of je tegen een muur praat. Toch zegt meer dan de helft van de studenten dat hun ouders hun belangrijkste studiekeuze-adviseurs waren. Een belangrijke taak. Zeker als je weet dat gemiddeld 1 op de 4 studenten in het Hoger Onderwijs in het eerste jaar stopt met de gekozen studie.’

Onderwerpen studiekeuze webinars

Dit zijn de onderwerpen van de studiekeuze webinars komend studiejaar. Deze vinden plaats op dinsdagavonden van 20.00 tot 21.00 uur.

Studiekeuze webinars: Welke valkuilen komen jongen tegen?

‘In de loop van het studiekeuzeproces komen jongeren flinke valkuilen tegen. Daarom gaat het eerste webinar op 3 oktober hierover. Het vervelende van valkuilen is dat je ze vaak pas opmerkt nadat je erin bent getrapt. In dit webinar krijg je informatie en tips over verschillende valkuilen bij studiekeuze. Je kunt je kind hierop wijzen, en op verschillende manieren helpen om de kans te verkleinen dat je kind hierin trapt.’

De belangrijkste studiekeuze valkuilen…

‘De belangrijkste studiekeuze valkuilen die in dit webinar aan de orde komen zijn:

Valkuilen van ouders

‘Niet alleen jongeren komen hierbij valkuilen tegen, maar ook ouders van studiekiezers. Nu onze dochters het eindexamen naderen, merk ik dat je onbedoeld de studiekeuze van je kind kunt beïnvloeden op een manier die je misschien niet wilt. Net als de meeste ouders zeg ik dat mijn kinderen zelf mogen kiezen. Wat ze gaan studeren en op welk niveau maakt mij niet uit. Als ze maar gelukkig zijn. Ik wil graag dat ze iets kiezen dat bij hen past en hen hierbij niet beïnvloeden.’

Studente Doris Lokin met haar trotse ouders bij haar afstuderen. Dat ging ook bij haar niet zonder vallen en opstaan. Tijdens de studiekeuze webinars praat Daniëlle over alle aspecten rondom studiekeuze en studeren.

Onmogelijk je kind niet te beïnvloeden

‘Maar als ouder is het onmogelijk om de studiekeuze van je kind niet te beïnvloeden. Ten eerste omdat jij hen hebt opgevoed. En omdat zij horen waar jij over praat hoe je daarover praat: het zogenoemde ‘ontbijttafeleffect’. Hierdoor kiezen kinderen relatief vaak dezelfde studierichting als hun ouders.’

“Lieke koos net als haar ouders voor scheikunde, vertelt ze in dit artikel over onderzoek naar dit fenomeen (Studiekeuze: zo ouder, zo kind – NEMO Kennislink): Lieke: ‘Voor veel middelbare scholieren is scheikunde iets heel abstracts. Ze weten dat je er docent mee kunt worden, maar verder? Ik wist al vrij jong wat de mogelijkheden zijn en in welke beroepen je scheikunde allemaal terugziet. Dat is het voordeel. Het nadeel? Je zou kunnen zeggen dat je vanzelf een beetje die richting in wordt geloodst.”

Gemotiveerd studeren begint bij een goede studiekeuze, Daarom geeft Daniëlle deze webinars.

‘Studiekeuze webinars, je kind een richting op loodsen

‘Je kind een richting in loodsen bij het maken van een studiekeuze, kan makkelijk onbedoeld en ongemerkt gebeuren. Toen onze oudste dochter in 4 vwo zei dat de studie biologie haar leuk lijkt, schrok ik. Omdat haar vader en ik allebei biologie studeerden. Hoewel wij beiden kort na afstuderen gingen werken in andere sectoren, hebben wij de interesse in biologie bij onze dochter waarschijnlijk gewekt, of aangewakkerd. ‘Wat heb je vandaag op school gedaan?’, is een vraag die wij vaak stellen aan tafel. Is het antwoord ‘biologie’, dan praatten wij vaker en enthousiaster door over de inhoud van de stof dan bij bijvoorbeeld Frans of aardrijkskunde.’

Praten over andere vakgebieden

Sinds ik mij hiervan bewust ben, praat ik vaker over andere vakgebieden en over studies op andere niveaus. Ik wil niet dat mijn dochter biologie kiest omdat haar vader en ik dat studeerden. Of dat ze alleen kijkt naar universitaire studies, omdat wij hierover enthousiast vertellen. Je kind inspireren is natuurlijk fantastisch. Maar dit kan ook een valkuil zijn; als dit ervoor zorgt dat je kind hierdoor niet kijkt naar andere mogelijke studies die misschien beter passen’

Daniëlle Vogels

Mobiele versie afsluiten