Britt van Zelst ken je misschien van een van de ouderavonden die we samen gegeven hebben over studiekeuze, studeren en studiekosten. Heel wat jaartjes heeft ze, met mij, ouders en leerlingen verteld over haar studiekeuze. Nu gaat ze promoveren. ‘Waarom promoveren? En wat is dat?’, vraag ik haar…
Promoveren? Wat is dat?
Op een ouderavond, op een middelbare school, delen studenten op een heel persoonlijke manier hun ervaringen met studiekeuze en studeren. Ik geef daarbij de wat meer zakelijke informatie. Daarbij leren ouders en ik veel over de manier waarop studenten leven en werken. Op een dag vertelde Britt me: ‘Ik ben bijna klaar met mijn studie. En nu ga ik promoveren.’ Promoveren is eigenlijk nog vier jaar doorgaan met studeren, maar je combineert dat met werken. Je krijgt ook gewoon salaris. Een promotieonderzoek duurt vier jaar. Je gaat dan, op een wetenschappelijke manier, onderzoek doen naar een bepaald onderwerp. Daarbij krijg je begeleiding. Het is de bedoeling dat je hierna zelfstandig wetenschappelijk onderzoek kunt doen en ook weer andere onderzoekers kunt begeleiden. (Meer over ‘wat is PhD‘) Vroeger heette dit ‘doctor’ worden. Nu gebruiken we hiervoor de Engelse term: PhD-er.
Waarom promoveren?
Britt is een leuke actieve meid. Ze beantwoordt helemaal niet aan het , overigens super verkeerde, beeld van wereldvreemde wetenschapper. Ze is helemaal een PhD student van deze tijd die actief, met haar onderzoek, een bijdrage wil leveren aan de maatschappij. In haar geval zeker ook aan de natuur. Natuurlijk was ik benieuwd naar haar motieven. ‘Waarom ga je promoveren Britt?’
Waarom promoveren? Twee redenen
‘Ik was pas 23 toen ik klaar was met mijn studie Internationaal Land- en Watermanagement. Nog erg jong dus. Ik voelde dat ik nog helemaal niet uitgeleerd was. En mijn leven als student wou ik eigenlijk ook nog niet loslaten. Ik wilde eigenlijk nog niet weg uit mijn eigen omgeving blijven, mijn eigen stad, met mijn eigen vrienden. En verder liet mijn passie ‘bevers’ me niet los. Zou ik hier ook mee verder kunnen gaan? Zou ik een onderzoekbaan naar bevers kunnen creëren?’
Bevers, mijn passie
‘Ik ben altijd al gek geweest op bevers. Mijn eerste knuffel was al een bever. En ook op de basisschool was ik altijd met dit dier bezig. Als ik een spreekbeurt moest houden… je raadt het al… , dan ging het over bevers. In mijn middelbare schooltijd trok ik vaak de natuur in. Ik ging dan sporen zoeken van die dieren. Machtig mooi als ik ze dan ook nog eens vond. Ook met mijn ouders ging ik vaak de natuur in. En vonden we dan knaagsporen van bevers, dan vond ik het helemaal top.
Mijn moeder wees me op mijn passie
‘Ik heb mijn opleiding, Internationaal Land- en Watermanagement, bewust gekozen. In deze opleiding maak je plannen om land en water beter te gebruiken. Je combineert kennis uit technische en sociale wetenschappen en je doet dat met respect voor de natuur en respect voor de mensen. Dat sprak me aan. In de opleiding kun je nog verschillende kanten op en moet je ook veel keuzes maken. Aan de ene kant is dat fijn. Maar soms is het kiezen moeilijk. Voor mijn afstudeeronderzoek kon ik vier maanden naar Colombia gaan. Maar eigenlijk werd ik hier niet echt ‘warm’ van. Thuis merkten ze wel dat ik hierover aan het piekeren was. ‘Waarom doe je eigenlijk niet iets met ‘bevers’? zei mijn moeder toen.’
Ik volg gewoon mijn passie
‘Heel gek dat ik daar zelf niet op gekomen was. Want bevers zijn natuurlijk dé watermanagers van de natuur. En dit onderwerp mocht ik ook kiezen om op af te studeren. Toen begon ik na te denken over een promotie-onderzoek naar bevers.
Eigen mogelijkheden zoeken
‘Het is niet zo dat er een baan met bevers op mijn pad kwam of dat er al onderzoeksmogelijkheid was naar de bever Ik heb deze baan als het ware zelf verzonnen en ingevuld. Ik wist namelijk dat ik bevers wilde onderzoeken, maar ik wist ook dat de kans nogal klein was dat er eens een vacature voorbij zou komen die daar goed bij zou aansluiten. Ik heb toen zelf, onder begeleiding, een onderzoeksaanvraag geschreven over bevers en die heb ik ingediend bij een open onderzoeksoproep (een soort open sollicitatie) van Wageningen University & Research (WUR). Zij hebben toen een beurs uitgereikt aan mij en mijn onderzoeksvoorstel, waardoor ik nu mijn onderzoek mag gaan uitvoeren. Kortom: ik heb de kans zelf gecreëerd.’
Van knuffel tot wetenschappelijk onderzoek… Het lijkt een rare weg, maar niet voor mij. Ik volg gewoon mijn passie.’ (Lees ook: passie als leidraad voor studiekeuze)
Studenten als Britt ontmoeten op een ouderavond?
Scholen en ouderverenigingen nodigen ons vaak uit op ouderavonden om onze ervaringen met studiekeuze, studeren en studiekosten te delen. Dit gaat breed over studeren op een hogeschool of universiteit, niet speciaal over een opleiding in het bijzonder. We geven deze ouderavonden op school of online en kosten zijn er niet aan verbonden.