Studiekeuzekind

Webinar over de grootste studiekeuzevalkuilen

Daniëlle Vogels gaf een nieuw studiekeuze webinar over de grootste studiekeuzevalkuilen. De studiekeuze webinars zijn bedoeld voor ouders, maar natuurlijk zijn leerlingen, studenten en decanen ook welkom. Filmpje

Daniëlle Vogels

Webinar over de grootste studiekeuzevalkuilen

Super fijn dat Daniëlle Vogels, mijn opvolger, ook weer webinars mag geven. De webinars worden bekostigd door Wageningen University, maar gaan niet specifiek over WUR. Ze gaan breed over studeren op een hogeschool of universiteit. Daniëlle en haar gasten gaan het niet over een speciale opleiding hebben, maar vooral over de valkuilen bij studiekeuze voor ouders, leerlingen en studiekeuzeprofessionals. Ik ben heel benieuwd. Daarom heb ik haar over dit webinar geïnterviewd.

Voor iedereen die met studiekeuze bezig is

‘De webinars zijn zinvol voor iedereen die met studiekeuze bezig is’, zegt Daniëlle. ‘Maar ik richt me vooral op ouders. Mijn ervaring is dat ouders de belangrijkste adviseur van hun kind zijn bij studiekeuze. En dit blijkt ook uit meerdere onderzoeken. Toch hoop ik dat er ook jongeren zijn die naar het webinar kijken, misschien wel samen met hun ouder. Dan krijg je thuis een mooie discussie. Lukt dat niet op 3 oktober? Ik stuur de power point en de link naar een filmpje. En heb je als ouder of studiekiezer vragen? Die kun je ons tijdens het webinar stellen maar natuurlijk ook nog daarna via Daniëlle.Vogels@wur.nl’

Aanvullend aan ouderavonden

‘Ik geef ouderavonden over studiekeuze en geldzaken op middelbare scholen. Maar ik kan natuurlijk niet naar elke school in Nederland toe. Voor deze ouders zijn de webinars een goede bron van informatie. Maar ook ouders die wél op een ouderavond zijn geweest hebben heel veel aan de webinars. Zo’n ouderavond is maar kort. Tijdens de webinars kan ik dieper ingaan op de verschillende aspecten van studiekeuze, studeren en geldzaken rondom de studie.’

Webinar over de grootste studiekeuzevalkuilen, valkuilen voor ouders

‘Ouders hebben veel invloed op hun kind. Vaak veel meer dan ze zelf denken.’ Daniëlle zegt het mooi en ik herken het meteen. Natuurlijk wil ik heel graag dat mijn kinderen gelukkig zijn. En vaak, zonder me er zelf van bewust te zijn, laat ik ook blijken wat ik denk dat het beste voor ze is. ‘Ouders willen hun kind echt een niet een bepaalde richting opduwen. Ze willen hun kind helpen zonder al te veel te sturen. Maar de jongeren voelen echt wel aan voor welke studies hun ouders enthousiast zijn. En ze weten echt wel wanneer hun ouder trots op ze is. Praat je als ouder thuis vaak over het kind van je vrienden dat het zo goed doet op de universiteit, dan geef je daarmee als ouder onbewust een boodschap af. Zo’n jong-volwassene weet dan echt wel: oh, als ik dit of dat doe is mijn vader of moeder trots op me… Soms heeft het ook juist een tegengesteld effect als je iets zegt. Dat merk ik zelf wel eens als moeder.’

Dilemma

Ik vraag aan Daniëlle wat ze dan zelf als moeder ervaart. ‘Ik zit soms met een dilemma’, zegt ze. ‘Mijn oudste dochter zit op 5 vwo en soms kom ik echt een heel leuke studie tegen, die me ook voor haar leuk lijkt. De voor-eindexamenklas is bij studiekeuze het belangrijkste leerjaar. Dus ik zeg dat dan wel eens tegen mijn dochter. Vind je dit geen leuke studie voor jou…? Ik merk (Daniëlle lacht een beetje) dat dit dan soms wel het tegengestelde effect heeft. En op zich is dat ook goed. Ook mijn dochter moet haar eigen weg vinden. Maar ik vind het wel een dilemma. Wat moet ik wel of niet zeggen? 

Webinar over de grootste studiekeuzevalkuilen, de valkuilen van Stijn en Pepijn

‘Bij het webinar zijn ook twee studenten aanwezig, Stijn en Pepijn. Zij vertellen openhartig en op een persoonlijke manier over hun eigen valkuilen. Dat vind ik knap. En ook heel leerzaam. Ze kijken samen met mij terug op hun studiekeuzeproces. Stijn wou aanvankelijk dokter worden, maar hij kwam niet door de selectie. Toen heeft hij, te snel, iets anders gekozen. Dat ging natuurlijk fout. Pepijn begon te laat aan zijn studiekeuze. Dat gaf hem veel stress in het eindexamenjaar. Hoe het nu met ze gaat? 3 oktober vertellen ze er alles over…’

Zijn er ook valkuilen voor studiekeuzeprofessionals?

‘Jazeker. Soms leggen decanen en mentoren en ook studiekeuzecoaches wel veel nadruk op het studiekeuzeproces. Dat versterkt soms de studiekeuzestress. En om succesvol te studeren moet je als student nog veel meer kunnen. Succesvol studeren lukt alleen als je ook écht gemotiveerd bent. Je moet daarnaast ook nog gedisciplineerd en zelfstandig kunnen werken. Het is goed als studiekeuzeprofessionals jongeren erop wijzen dat er niet één juiste keuze is. Meerdere studies kunnen passen en ook is het zo dat een student binnen een studie nog veel kanten op kan.’

En de grootste valkuil voor leerlingen?

‘Dat verschilt erg per leerling. Een studiekiezer die heel veel onderwerpen leuk vindt, kan soms niet zo goed de knoop doorhakken. Uit angst dan mogelijkheden uit te sluiten. Er zijn ook jongeren die niet ‘vooruit te branden zijn’. Als ouder moet je erg kijken naar: wat heeft mijn kind nodig.’

Ouder als studiekeuzebegeleider

‘Er komt nogal wat op je af als je als ouder je kind wilt begeleiden bij studiekeuze. Daarbij heb je kennis nodig van het studiekeuzeproces. Je moet een beetje weten wat de mogelijkheden zijn en hoe je de kwaliteit van een opleiding kunt beoordelen. Tenslotte moet je ook nadenken over hoe je je kind het beste kunt begeleiden. Over al die zaken ga ik het de komende maanden in de volgende webinars hebben.’

Webinar over de grootste studiekeuzevalkuilen, vervolg op eerdere webinars

Op onderstaande pagina is het webinar terug te kijken en de daarbij gebruikte presentatie te downloaden: https://www.wur.nl/nl/onderwijs-opleidingen/ouders/webinar-voor-ouders.htm

 

Voorgaande webinars:

Mobiele versie afsluiten