Kennis voor Libanon over landbouw en water

3 februari 2017 | Categorie: Geen categorie

Wageningen gaat met Libanese en Nederlandse partners de bewoners van de Bekaavallei ondersteunen met kennis over water en landbouw.

Libanon huisvest meer dan 1,5 miljoen Syrische vluchtelingen. In de Bekaavallei in het oosten van Libanon, zijn tekorten aan drinkwater en sanitaire voorzieningen. Ook heeft de landbouw last van waterschaarste. Terwijl het juist nu belangrijk is dat oogsten goed zijn, mensen werk hebben en de economie groeit.

Het project start in februari 2017 en zal twee jaar duren. De activiteiten richten zich onder andere op een betere drinkwatervoorziening, de zuivering van afvalwater, het vergroten van de waterbeschikbaarheid en het verhogen van de productie van boeren door beter en zuiniger watergebruik.

Wageningen brengt in dit project vooral kennis en ervaring in op het gebied van landbouw en voedselproductie. “Het is belangrijk dat de productiviteit van de landbouw groeit”, zegt Herco Jansen, waterdeskundige van Wageningen Environmental Research (Alterra). “Dan moet er bewuster omgegaan worden met wat er aan water is, om het zo goed mogelijk te gebruiken.” Daarom zal onder meer worden gewerkt aan het verbeteren van de irrigatiepraktijken op bedrijven.

Daarnaast zullen nieuwe kassen worden geïntroduceerd. Daarin zijn de teeltomstandigheden van gewassen veel nauwkeuriger te controleren. Jansen: “Dit zijn state of the art kassen, maar wel helemaal aangepast op omstandigheden en klimaat ter plaatse, en goed te behappen door ondernemers.”

“Groei van de landbouwproductie in de Bekaavallei is zowel goed voor de voedselzekerheid als voor de werkgelegenheid in het gebied”

Herco Jansen. Waterdeskundige van Wageningen Environmental Research

Het project is onderdeel van een uitgebreider pakket aan steun vanuit het ministerie van buitenlandse zaken voor opvang van Syrische vluchtelingen in Libanon en voor steun aan de gastgemeenschap. Doel is om zowel vluchtelingen als hun gastgemeenschappen in de regio een beter perspectief te bieden.

Bram de Vos, directeur Wageningen Environmental Research: “Juist in deze crisissituaties met zoveel vluchtelingen is de kwaliteit van leven kwetsbaar. Daarom proberen we die samen met onze partners te verbeteren.”

Meer informatie

Nieuwsbericht over de samenwerking met Libanon voor ontwikkeling waterinfrastructuur en landbouw

Heb je vragen of opmerkingen? Ga hieronder in gesprek.

Plaats een reactie »

Herco Jansen

Herco Jansen · Waterdeskundige van Wageningen Environmental Research (Alterra)

Er zijn 7 reacties.

1. Door: Christina Choufani · 04-02-2017 om 10:34

Hi,

I am a Lebanese student here at Wageningen and I was happy to read this article. I am an MSc student studying plant sciences with a specialization in greenhouse horticulture. I will finish my studies this July. I read in your article that there is a plan to construct greenhouses in collaboration with local partners. Can I get some more information about this? I am quite interested.

Best,
    Christina

1. Door: HC Jansen · 06-02-2017 om 10:02

Thank you for you positive, enthusiastic reply. As you are in Wageningen I will try to make an appointment with you.

2. Door: Ammir Farokhi · 04-02-2017 om 11:37

Hi. I am Ammir Farokhi Director of EUmanage. As Christina, I am also very pleased to read this message. I have a lot of project management experience in water and waste water sector in Egypt. If I can colaborate, I will be happy to do so.

3. Door: HC Jansen · 06-02-2017 om 10:00

Dear Ammir,

Thank you for your reaction. I would recommend to send us your CV and track record, then I can bring you in contact with the responsible persons for the waste water components.

4. Door: Tineke Niesten · 06-02-2017 om 10:26

Beste Herco, misschien een tip: denk ook eens aan het contact met Groasis Waterboxx uit Steenbergen. De heer Pieter Hoff heeft recent de Economic Icon Award gekregen met zijn irrigatiebox systeem.
    Heb die zelf in Tanzania in een proefplaatsing toegepast vorig jaar en dit jaar al resultaat gezien bij het aanplanten van mango- en sinaasappelbomen.

5. Door: Retha · 18-05-2018 om 19:16

Bata bem todo mundo os ingredientes no liquidificador. http://bbs.qichengb2b.com/home.php?mod=space&uid=240705&do=profile&from=space

6. Door: KevinSag · 29-09-2020 om 22:30

cannazon market official – cannazon market onion, cannazon market links