Vanmorgen stond er in de Volkskrant een bericht waar ik als moeder en ouderadviseur toch nog van schrok: Bijna een op de tien jongens tussen 12 en 15 is verslaafd aan gamen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Utrecht. Meisjes blijken nauwelijks verslaafd aan gamen. Ook meisjes zitten veel achter de PC, maar zij zijn vooral met social media bezig. Hoe komt het toch dat zoveel jongens zoveel gamen en wat betekent dit voor hun schoolloopbaan? Gamen en studiekeuze… is er daar een probleem?
Jongens, veel vatbaarder voor gameverslaving
Volgens de onderzoekers van Universiteit Utrecht gamen jongens met kenmerken van gameverslaving gemiddeld 29 uur per week. Jongens besteden gemiddeld 16 uur aan gamen terwijl meisjes het gamen beperken tot 4,5 uur per week. Er zijn, volgens onderzoeker Regina van den Eijnden, ook jongens die wel 60 uur per week gamen. Hoewel het aantal uren dat jongens gamen, volgens haar, niet persé iets over verslaving zegt, is het natuurlijk wel een enorm aantal uren. Anderhalve werkweek gamen, het hele jaar door. Besteedden jongens maar zoveel tijd aan hun huiswerk.. of een paar weken zoveel tijd aan hun studiekeuze… Gamen en studiekeuze? Het gamen kan een goede schoolloopbaan nadelig beïnvloeden
Kenmerken van deze jongens
Volgens het onderzoek zijn jongeren die zich slecht kunnen concentreren gevoeliger voor gameverslaving. Concentreren op gamen lukt wél, maar ‘in het echte leven’ worden deze jongeren heen en weer geslingerd tussen allerlei impulsen. Toch is niet iedere jongen die veel gamet verslaafd. Criteria voor ‘verslaafd zijn’ is dat deze jongeren voortduren aan het gamen denken, ze kunnen niet goed stoppen met gamen, voelen zich gefrustreerd of ongelukkig als ze een dag niet gamen of gebruiken gamen om negatieve gevoelens niet te hoeven voelen. Ook het maken van contact kan een probleem zijn voor deze jongeren.
Hoe ga je daar als ouder mee om?
De onderzoeker van de Universiteit Utrecht concludeert dat ouders die duidelijke regels stellen, kinderen hebben die minder gevoelig zijn voor gameverslaving. Dat moeten dan wel regels zijn die vooraf zijn afgesproken. Het Trimboschinstituut, dat zich bezighoudt met verslaving en verslavingszorg, geeft aan aan dat het goed is als ouders zich verdiepen in het spel dat hun kind speelt en wat het kind zoekt in dit spel.
Het Trimbosinstituut heeft bovendien een mooie site gemaakt met o.a. interviews van ouders die ontdekten dat hun kind veel gamet. Verder staat er nog veel meer informatie over andere verslavingen en hoe daar als ouder mee om te gaan. Ook hier komt ‘regels stellen’, geregeld terug.
Gamen en studiekeuze
Ik heb het zelf ook wel eens gedacht: “Besteedde mijn zoon maar net zoveel tijd aan zijn school als aan zijn games. Hoe kan ik hem stimuleren zich beter op school te concentreren? Meer regels stellen misschien? En die dan ook echt uitvoeren, mijn zoon berispen als hij zich niet aan de regels houdt?” Makkelijk gezegd, maar lastig om vol te houden, als ouder.
Toch zijn duidelijke regels belangrijk voor pubers, jongens en meisjes, en ook als het om andere dingen gaat. Regels afspreken en je daaraan houden geeft structuur aan pubers, en dat is precies wat de puber nodig heeft. Natuurlijk moet hij ook in vrijheid zijn eigen identiteit ontdekken, maar die vrijheid hoeft niet grenzeloos te zijn.
Helaas moet er in de puberteit ook wel het een en ander gebeuren ter voorbereiding op ‘later’. In de pubertijd moeten de eerste stappen richting studiekeuze al wel gemaakt worden. Op welk niveau wil en kun je later functioneren? Welk schooltype hoort daar bij? Havo of toch vwo? En welk profiel moet je dan kiezen? Heel veel gamen en studiekeuze kan een conflict opleveren.
Jongens hebben het lastiger (en ouders van zoons dus ook)
het is opvallend hoeveel lastiger het voor jongens is om tot een goede studiekeuze te komen. Deels wordt dit verklaard door de ontwikkeling van het puberbrein. Bij jongens duurt het langer voordat de ‘verbindingen’ tussen de hersens goed functioneren. Ook wordt er wel gezegd dat het onderwijs erg gericht is op vaardigheden die bij meisjes beter ontwikkeld zijn, zoals communicatieve vaardigheden. Daarbij komt dat het voor jongens moeilijker is om gedisciplineerd aan een opdracht te werken. In het Hoger Onderwijs wordt wel verwacht dat je die discipline op kunt brengen.
Het komt meestal goed
Hoewel jongens het in het onderwijs meestal slechter doen dan meisjes, komt het meestal toch wel goed. Op de arbeidsmarkt presteren mannen beter dan vrouwen. Ik heb ook gemerkt in mijn loopbaan als docent en oudervoorlichter dat jongens vaak wat langer over hun opleiding doen en ook wat vaker een verkeerde keuze maken, maar uiteindelijk toch afstuderen. Het verhaal van Tim is hier een goed voorbeeld van.
Dus ouders van zoons, misschien moet u wat meer geduld hebben, maar ook jongens vinden hun weg. Studenten halen niet altijd hun diploma, maar de ervaring leert dat de meeste jonge mensen, uiteindelijk hun plek wel vinden.
Het advies: ‘Duidelijke regels stellen’ is ook in de studiekeuzefase belangrijk. Maar daarbij geldt ook: De verantwoordelijkheid voor zijn studieloopbaan ligt uiteindelijk bij de student.