Sommige jongeren hebben gewoon wat meer tijd nodig om ‘te rijpen’, om hun talenten te ontdekken echt te leren benutten. Ilse Tamrouti, docent Pedagogiek aan Han University for Applied Sciences, vertelt over haar persoonlijke ervaringen. En over haar werk als docent. ‘Kleine klassen hebben mij geholpen. Toen voelde ik me gezien en gehoord’
Als student niet ondergaan in de massa
‘Als docent vind ik het belangrijk tijd en aandacht te hebben voor mijn studenten. Ik voel grote betrokkenheid bij mijn studenten. Ze komen bij ons op de hogeschool natuurlijk om een mooi beroep te leren. Maar ook als mens moeten studenten zich ontwikkelen. Als ze bij ons afstuderen krijgen ze een functie met behoorlijk veel verantwoordelijkheid. Dan is vakkennis alleen niet voldoende. Ook als mens moet je een bepaalde ‘rijping’ hebben. Heel belangrijk daarvoor is de interactie die studenten en docenten onderling kunnen hebben. Als docent wil ik daar ook voldoende tijd voor hebben. Uiteindelijk is het contact met studenten ook het mooiste stukje van mijn beroep. We moeten in het hoger onderwijs voorkomen dat studenten ondergaan in de massa.’
Eigen proces: kleine klassen hebben mij geholpen
‘Zelf was ik een leerling die op jonge leeftijd nog niet zo uit de verf kwam. Na de basisschool ging in naar de mavo (nu vmbo T. Hoe ik dan toch uiteindelijk op de universiteit belandde? Ik werd gezien en gehoord door mijn docenten. Als ik iets nog niet begreep legden ze me het nog een keertje uit. Ze deden moeite te ontdekken waar er bij mij nog kennis ontbrak. En ze hielpen me, stapje voor stapje, die bij te leren. Gelukkig kan het ook in ons onderwijssysteem dat je niet hoeft te blijven ‘steken’op een bepaald niveau. Als je, zoals ik, goede docenten hebt die ook voldoende tijd voor je hebben, kun je zeker ook naar ‘hogere’ vormen van onderwijs. Overigens vind ik dat ‘hoger’ niet altijd beter is. Ik heb groot respect voor mensen die enthousiast werken op vmbo of mbo niveau. En juist deze mensen hebben we hard nodig. Maar leerlingen die meer willen en kunnen leren, moeten hier zeker de kans voor krijgen. Juist daarom vind ik het belangrijk dat klassen niet al te groot zijn. Als leerling, en later student, moet je niet ‘verloren gaan in de massa’. Juist jongeren die, net als ik, wat meer tijd en aandacht nodig hebben om te groeien, verdienen beter.’
Gehoord en gezien worden… kleine klassen hebben mij geholpen
‘Overigens ging het ook niet vanzelf, langs een school carrière die startte op de mavo (vmbo-t), belandde ik uiteindelijk op de universiteit. Echter de juiste richting kiezen dat was moeilijk? Studiekeuzetesten zo uitgebreid als nu waren er nog niet. Ik had geen idee en in de eerste instantie koos ik voor een richting die populair was onder medestudenten en dat was rechten. Echter met vallen en opstaan en door veel te praten met mijn mensen om mij heen , ontdekte ik steeds beter welke richting ik op wou. Ik heb Pedagogische Wetenschappen gestudeerd aan de Radboud Universiteit. Kennis van jongeren en hoe ze leren vond ik boeiend, zeker ook vanuit mijn eigen ervaringen. Omdat het zo goed ging, en ik nog meer wou weten over dit vakgebied, ben ik na mijn masteropleiding gaan promoveren.’
Kleine klassen hebben mij geholpen
‘Zonder de aandacht die ik kreeg op de middelbare school, en later de universiteit, was dit me wellicht niet gelukt. Het contact tussen docenten en studenten is en blijft toch het allerbelangrijkste in het onderwijs. De docent in de klas is toch de spil waar het allemaal om draait. Ondank alle onderwijsvernieuwing, ICT toepassingen, nieuwe werkvormen… noem maar op. Het blijft toch draaien om de docent die tijd en aandacht moet hebben voor elke student die dat nodig heeft.’
Er zijn kwaliteitsverschillen, kijk naar de studiebijsluiter
Ik vind het een mooi verhaal van Ilse. En als docent herken ik me er ook in. Toch zijn er in Nederland helaas opleidingen waar wat minder aandacht is voor de individuele student. Waar dat helaas zo is? Het is niet zo moeilijk hier achter te komen. Via de zogenaamde ‘studiebijsluiter’ kun je veel te weten komen over de kwaliteit van een opleiding. Kijk je bijvoorbeeld op www.studiekeuze123.nl dan vind je daar veel handige informatie. Vind je, net als Ilse, kleine klassen belangrijk? Op deze site kun je vinden hoe groot de groepen zijn. Vind je het belangrijk dat er veel contact is tussen docenten en studenten? Opleidingen mogen zelf bepalen hoeveel ‘contacturen’, zeg maar lesuren, er zijn. En daar zitten behoorlijk grote verschillen in. Hoe zit het met de kwaliteit van de docenten. De huidige studenten geven hierover hun mening en die kun je ook lezen in de studiebijsluiter.
Als moeder wist ik niet dat er iets als een ‘studiebijsluiter’ bestond. Dat ontdekte ik pas toen mijn eigen kinderen en studie gingen kiezen. En ik vond dat super handig. Deze en andere tips kun je binnenkort ook horen op de podcast serie die HAN maakt, speciaal voor ouders. Als de serie klaar is vind je hem natuurlijk ook op dit blog en op de facebookgroep voor ouders ‘ouders en studie’.
Naar aanleiding van het artikel ‘kleine klassen hebben mij geholpen’
Er zijn grote kwaliteitsverschillen tussen opleidingen. Hoe ontdek je welke opleidingen de beste zijn voor jou/jouw kind? Waar kun je allemaal op letten? Denk bijvoorbeeld aan contacttijd, begeleiding, voorbereiding arbeidsmarkt enzovoort. Maar ook op het percentage studenten dat binnen redelijke tijd een opleiding afrondt. Studenten Noortje en Myrthe vertellen waarom het belangrijk is te letten op de kwaliteit van opleidingen. Ik laat sites zien die helpen objectieve feiten en resultaten van opleidingen te onderzoeken en met elkaar te vergelijken. Wil je de presentatie die we laten zien ontvangen? Stuur me dan een mailtje.