Oriënteren op een studie is een flinke klus. Hoe pak je dit goed aan, zonder dat dit onnodig veel tijd kost? Voorbereiden op het eindexamen vergt immers ook tijd. Woensdagavond 13 november geef ik daarom het gratis studiekeuzewebinar ‘Slim oriënteren’!
Oriënteren op een studie, wat een klus…
‘Ik besteed mijn tijd liever aan andere dingen’, antwoordden een flink aantal studiekiezers die ik vroeg hoe zij het vinden om bezig te zijn met studiekeuze. Heel begrijpelijk. Ze hebben het druk met school en daarnaast andere bezigheden die ze vaak leuker vinden dan oriënteren op een studie.
Weten wat je wilt gaan studeren, geeft jongeren een fijn gevoel. Dan hoef je daarmee niet meer bezig te zijn, denken ze. Dat scheelt stress en tijd. Maar zelfs als je het zeker weet, is het vaak slim om nog beter te oriënteren. Gemiddeld stopt namelijk bijna 1 op de 3 eerstejaars met de studie. Met als belangrijkste reden dat de opleiding niet was wat ervan werd verwacht.
Lessen van Leonoor
Bij het webinar op 13 november praat ik met studenten Jesse en Leonoor over hoe zij oriënteerden voor hun studiekeuze. Over wat hen vooral goed heeft geholpen en wat zij anders hadden willen doen. Leonoor is nu bezig met de afronding van een masterstudie. Zij beschrijft hieronder haar studiekeuzeproces. Waarom zij met twee bachelorstudies stopte en wat zij hiervan heeft geleerd.
Niet erg actief met oriënteren op een studie
‘Toen ik op de middelbare school zat was ik niet erg actief met het zoeken naar een studie. In de vijfde klas heb ik een paar open dagen bezocht bij verschillende universiteiten. Ik keek bij heel verschillende opleidingen. Van Moleculaire Wetenschappen tot Psychologie, van Natuur- en Sterrenkunde, tot Filosofie. Ik was breed geïnteresseerd en makkelijk geënthousiasmeerd. Daardoor waren de open dagen voor mij soms best verwarrend. Als iemand een goed verhaal ophing vond ik de studie al snel leuk.
Meer gericht zoeken
In de zesde klas begon ik iets gerichter te zoeken. Ik hield erg van natuur en keek van jongs af aan al veel naar natuurdocumentaires. De meest logische keuze leek mij toen om Biologie te gaan studeren. Dan kon ik later als marine biologist documentaires maken over de diepzee.
Ik was breed geïnteresseerd en makkelijk geënthousiasmeerd.
Omdat ik zo overtuigd was van het beroep dat ik uiteindelijk wou uitoefenen, heb ik toen geen meeloopdag gedaan, maar mij gelijk ingeschreven voor de studie. Achteraf is dat erg jammer geweest, want ik ben na 1 dag Biologie studeren in Utrecht gestopt. Ik weet nog dat ik me erg overweldigd voelde tussen de grote groep studenten.
Overtuigd van de keuze
En het intropraatje over wat voor vakken ik zou gaan volgen sprak me eigenlijk helemaal niet aan. Ik had geen zin om te leren over menselijke biologie of DNA, en voelde me niet op mijn plek. Toen ik thuiskwam vertelde ik mijn ouders dat ik die studie eigenlijk niet wou doen. Na een lang gesprek met hen besloot ik echt te stoppen. Dat voelde als een enorme opluchting.
Ik wist bijna meteen wat ik dan wél wilde studeren: Engels. Op de middelbare school volgde ik tweetalig onderwijs en ik vond de lessen Engels waarin we boeken en andere teksten bespraken heel erg leuk. Misschien wilde ik wel Engels docent worden. Met dat idee ben ik toen naar Nijmegen gegaan. Daar mocht ik eind september nog aansluiten bij de bachelor Engelse Taal en Cultuur.
De vakken waren niet wat ik verwachtte
Toen had ik geen open dag van de studie bezocht, én geen meeloopdag gedaan. Ik begon aan de studie omdat ik overtuigd was van het beroep dat ik erna kon doen. Hoewel ik me daar meer op mijn plek voelde, ben ik na een week of zes ook met die studie gestopt. De vakken waren niet zoals ik had verwacht. En ik vond de lange tussenuren in combinatie met het reizen van Amersfoort naar Nijmegen niet fijn.
Gestopt met twee studies
Omdat ik was gestopt met twee studies besloot ik de rest van het jaar te gaan werken en goed na te denken over wat ik dan wel wou studeren. Dat werd best een moeilijk jaar waarin ik niet zo goed in mijn vel zat. Ik voelde me niet uitgedaagd door mijn werk en ik schaamde me dat ik al met twee studies was gestopt na zo’n korte tijd. De druk om nu wél de goede studiekeuze te maken was daarom behoorlijk groot.
Via internet oriënteren op een studie
Mijn wens om natuurdocumentaires te maken was niet verdwenen, dus ging ik vooral op zoek naar studies rondom het thema natuur. Ik zocht op internet naar natuurstudies en keek met name bij de studies in Amsterdam en Utrecht, omdat dat herkenbare steden waren die mij wel leuk leken. Een aantal studies spraken me toen aan: Future Planet Studies aan de UvA, Global Sustainability Science in Utrecht, en Environmental Sciences in Wageningen.
Sfeer proeven op de Open dag
Uiteindelijk sprak de sfeer op de open dag in Wageningen me het meeste aan. Op de middelbare school had ik niet eens in Wageningen gekeken, omdat iedereen zei dat het een ‘geitenwollensokken-universiteit’ was, waar soms een beetje op neer werd gekeken. Tot mijn verrassing vond ik het tijdens de open dag juist heel erg leuk. De sfeer was goed, en je kon makkelijk een praatje maken met studenten en docenten.
Meedoen aan een meeloopdag vond ik best spannend
Door toeval ben ik toen ook naar de presentatie over de studie Bos- en Natuurbeheer gegaan. Daar had ik me er niet voor ingeschreven, maar toen we tijdens de open dag langs een informatietafel liepen van die opleiding vroeg mijn vader of dat niet iets voor mij zou zijn. Hoewel de naam van de studie me niet aansprak, gingen we toch naar de presentatie. Daardoor werd ik erg enthousiast.
Uiteindelijk heb ik me toen ingeschreven voor de meeloopdagen van Environmental Sciences en Bos- en Natuurbeheer. Tijdens die dagen kreeg ik nog een veel beter beeld van de studies. Van te voren vond ik het best spannend om met een groep studenten die ik niet kende een dag in een onbekende omgeving te zijn. Maar het viel me erg mee en ik had het naar mijn zin. Ik ging met de meeloopdag van Bos- en Natuurbeheer mee naar een excursie in het bos en ging langs de kamer van een student.
Oriënteren op een studie: vragen stellen aan studenten
Ik kon aan de studenten vragen stellen over de vakken die ze hadden gevolgd en kon een hele dag op de universiteit ervaren. Zo kon ik een stuk beter de sfeer van de opleiding en universiteit proeven en ervaren hoe ik het vond om een dag de studie te volgen. De meeloopdag heeft mij uiteindelijk overtuigd om Bos- en Natuurbeheer te gaan studeren.
Hoewel ik de eerste paar maanden nog erg moest wennen en niet helemaal zeker was van mijn keuze, stond ik niet meer voor verrassingen over de sfeer of de vakken die ik moest volgen. Mijn twijfels kon ik bespreken met de studieadviseur. Die kon mij goed vertellen wanneer ik vakken zou gaan volgen die beter bij me zouden passen. En wat mijn opties waren als ik het na even wennen nog steeds niet leuk zou vinden. Dat nam veel onzekerheid bij mij weg.
Keuzes tijdens de studie
Toen ik eenmaal in Wageningen woonde en een paar vakken had gevolgd verdween die onzekerheid nog meer: ik had het naar mijn zin en leerde veel leuke dingen. Nu voel ik mij enorm op mijn plek.
En ik heb ervaren dat je binnen je studie veel kan kiezen om je programma nog meer bij je te laten aansluiten. Tijdens mijn bachelor heb ik een minor in Noorwegen kunnen volgen met vakken over de zee. In mijn master heb ik filosofievakken gevolgd en voor mijn scriptie ben ben ik veel bezig met taal. Op die manier kon ik toch plek geven aan mijn brede interesses!
Tips van Leonoor
Mijn studiekeuzeproces heeft mij geleerd dat het soms goed is niet alleen te kijken naar de eindstreep (je beroep), maar vooral ook wat je daarvoor gaat doen en in wat voor omgeving je dat doet. Het is ontzettend belangrijk dat jíj je thuis voelt en plezier hebt, dat kan niemand anders voor jou bepalen en dat weet je alleen door het te ervaren. Een meeloopdag is daar ontzettend geschikt voor.
Mijn tip is daarom: ga niet te veel af op praatjes, maar ga het ervaren. Een open dag geeft je maar een klein beetje informatie. Door zelf mee te lopen weet je ook of het goed voelt. Mocht je toch een keuze maken die achteraf niet bij je past: dat is niet het einde van de wereld. Je leert ervan en zo kom je weer een stukje dichter bij een keuze die wél bij je past!’