‘Studies afstrepen die ik eigenlijk toch niks vond werkte voor mij het beste’, zegt Imme de Vor, studente medische biotechnologie. ‘Sommige studies bleken toch wat minder toen ik me erin verdiept had…’
Twijfelen hoort bij mij
‘Twijfelen hoort bij mij. Toen ik nog op de middelbare school zat merkte ik dat meer mensen, net als ik, lang twijfelden over hun studiekeuze. Toen dacht ik… kan ik misschien ook studies wegstrepen die het toch niet zijn. Dat was voor mij een slimme strategie. Maar waar let je dan op?’
Studies afstrepen op basis van de sfeer
‘Voor mij is het belangrijk dat ik me ergens thuis kan voelen. Ik heb een aantal hogescholen en universiteiten bezocht. En op de open dag vroeg ik me dan af… kan ik me hier thuis voelen? Zie ik mezelf hier lopen tussen deze studenten en tussen deze docenten. Wat voor mensen lopen hier rond. Nou is en open dag natuurlijk niet helemaal representatief, maar je krijgt toch wel een idee.’
Luisteren naar presentaties
‘Ik ging af op hoe de presentaties gegeven werden. Waren die erg formeel of juist persoonlijk? En wat sprak me het meeste aan? En ik ging ook in gesprek met mensen die naast me zaten. Als ik merkte dat ze erg geïnteresseerd waren, probeerde ik te ontdekken wie dat dan waren… De studenten die net als ik zo’n presentatie interessant vonden. Want dat zouden dan misschien mijn toekomstige mede-studenten worden.’
Persoonlijk en toegankelijk
‘Stap je voor stapje merkte ik wat belangrijk voor me was. Ik ontdekte dat ik me fijner voelde als de sfeer wat informeler was. Een docent die op een persoonlijke manier presenteerde sprak me meer aan. Ik vind het heel belangrijk dat docenten toegankelijk zijn, dat ik als student alles aan hen kan vragen. Op sommige universiteiten merkte ik dat mensen echt ‘omhoog kijken’ naar een professor bijvoorbeeld. Daar voelde ik me niet goed bij, ik zocht een sfeer waarin de afstand tussen de docenten en de studenten niet al te groot was.
En ik merkte ook dat ik een studie wilde waarin ik echt betekenisvol kon zijn. Ik wil graag iets betekenen voor de maatschappij. Het gaat me minder om ‘presteren’. Als een docent het had over: ‘Je moet minstens een 7 halen’, dan hoefde het voor mij al niet meer.‘
Studies afstrepen van mijn lijstje
‘Zo vielen er toch heel wat studies af van mijn lijstje. Ik hield er eigenlijk nog maar een paar over. Dat gaf me wel een stukje ‘rust’. Bij die studies heb ik een meeloopdag gevolgd. En ik heb gekeken naar het leven buiten het studeren. Kun je hier leuk sporten? En vooral… is er hier volleybal. En hoe is het leven ’s avonds?’
Sfeer is belangrijk
‘De sfeer op een instelling en in een stad is voor mij belangrijk. Je moet je ergens thuis voelen om gemotiveerd te blijven. Als je niet past op een plek… ja wat doe je daar dan eigenlijk?
Uiteindelijk heb ik dus voor Wageningen gekozen. Ik doe de master medische biotechnologie. Dat heeft onder andere te maken met het ontwikkelen van vaccins, een heel belangrijk onderwerp waar je echt veel mensen mee kunt helpen. En de sfeer was helemaal goed voor mij. Kortom, hier voel ik me op mijn plek.’
Hieronder: de stappen die je moet zetten in het studiekeuzeproces en hoe je daar als ouder bij kunt helpen.