Als student werken aan je CV is super slim, zegt Job Ribberink, masterstudent in Wageningen. Het is altijd goed als je laat zien dat je nog meer doet naast je studie. Hoe doe je dat… werken aan je CV?
Masterstudent en Campus rondleider
Job Ribberink is masterstudent Biotechnologie en Biobased Sciences aan Wageningen University. Hij doet dus twee masters tegelijkertijd. Ik heb Job ontmoet in zijn functie student-rondleider op de Campus. ‘Een baantje naast een dubbele master? Hoe lukt dat je?’ Vraag ik hem.
Collegegeld
‘Een dubbele master doen is inderdaad wel even plannen. Je kunt het beste een plan maken samen met je studieadviseur. Bij ons werkt het als volgt: Als je twee masteropleidingen wilt doen, en je doet dat achter elkaar, dan moet je voor je tweede master veel meer collegegeld betalen. Dat is een wettelijke regel. Iedere student krijgt subsidie voor de eerste master, of de eerste bachelor, die je volgt. Dat betekent dat je ‘maar’ zo’n €2400,- collegegeld per jaar betaalt. Veel geld natuurlijk, maar het is niet de kostprijs van een studie. Die ligt veel hoger. Zo’n subsidie krijg je maar één keer. Je kunt dus met subsidie maar één keer een bachelor- en maar één keer een masteropleiding doen. Wil je toch twee masters doen, dan is het slim dat tegelijkertijd te doen. Dan betaal je het zogenaamde ‘wettelijke collegegeld’ en niet het ‘instellingscollegegeld’. Dat instellingscollegegeld wordt berekend door de instelling en dat is meestal de kostprijs van de studie. En dat gaat dan om een veel hoger bedrag.’
Slim combineren
‘Je doet er dus goed aan een plan te maken samen met je studieadviseur. Bij ons betekent het dat je samen kijkt naar welke vakken je moet doen en hoe je slim je stage en afstudeeronderzoek voor twee masters kunt gebruiken. Een masteropleiding Biotechnologie duurt twee jaar. En een masteropleiding Biobased Sciences ook. Maar door beide slim te combineren kan ik deze opleidingen samen in drie jaar doen. Dat is ook precies wat ik wil. Ik zou 22 zijn bij mijn afstuderen als ik maar één master zou doen. Dat vind ik erg jong. Liever wil ik meer levenservaring opdoen en ‘rijper’ zijn. Daarom heb ik ook twee bijbanen.’
Campustour gids, als student werken aan je CV
‘Twee bijbanen? Vertel eerst eens over je baan als Campusgids. Wat houdt dat in?’
‘Nou, ik verzorg rondleidingen op de Campus en dan vertel ik van alles over Wageningen University & Research. De universiteit bevindt zich natuurlijk op de Campus. Maar een deel van onze organisatie bestaat ook uit onderzoeksinstituten. Daar wordt onderzoek gedaan op het gebied van omgeving, duurzaamheid, klimaat, voeding… allemaal onderwerpen die ik interessant vind. En daar vertel ik dan over als ik mensen rondleid op de Campus. Soms zijn dat studiekiezers, maar het kunnen ook onderzoekers zijn van internationale bedrijven en universiteiten. Ik ben erg trots op mijn organisatie en ik vertel er graag over.’
Als student werken aan je CV
‘Ik leer hier ook veel van. Inhoudelijk hoor ik een heleboel over de wetenschapsgebieden die mij interesseren. En ik leer hierover te communiceren met allerlei mensen. De groepen die ik rondleid hebben hele verschillende achtergronden, ze komen uit verschillende culturen en hebben allemaal andere interesses. Daar pas ik mijn verhaal dan op aan. Heel interessant om te doen. En natuurlijk verdien ik ook wat geld met deze bijbaan.’
Gezonde voeding, duurzame leefomgeving
Ik kan wel merken dat Job blij is met deze baan naast zijn studie. En ook dat hij trots is op zijn universiteit. ‘De sfeer is hier heel gemoedelijk’, vertelt hij. ‘En we werken hier allemaal aan een doel… genoeg voeding voor iedereen en tegelijkertijd werken aan een gezonde leefomgeving, een groene aarde. Ik vind dat ik betekenisvolle studies volg waar ik later mensen mee kan helpen. Want dat is belangrijk voor mij.’
Als student werken aan je CV, bijles geven
‘En wat is dan je tweede baan?’
‘Ik geef ook bijles. Meestal aan middelbare scholieren maar laatst nog aan een student. Die jongen had veel moeite met zijn wiskunde en ik heb hem kunnen helpen. Vier weken lang hebben we intensief samengewerkt en toen snapte hij de leerstof. Dat gaf me echt een heel voldaan gevoel. Aan middelbare scholieren geef ik ook graag bijles. Soms gaat het met een middelbare scholier niet goed in zijn eindexamenjaar, maar met mijn hulp haalt hij dan toch vaak het examen. Ik geef les in vakken als wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie maar ook economie. Juist het wiskundige aan economie vind ik interessant.’
Bijles alleen voor jongeren van rijke ouders?
‘Je zegt dat je graag mensen helpt. Maar bijles nemen is eigenlijk vooral weggelegd voor kinderen van ‘rijkere’ ouders.’
‘Ja, dat vind ik inderdaad een punt. Ik vind dat iedereen die dat nodig heeft, bijles moet kunnen hebben. De financiële situatie van ouders moet niet bepalend zijn voor het halen van je eindexamen. Maar helaas kan ik hieraan niets veranderen. Het leuke van mijn bijbaan is mensen helpen, het minder leuke dat ik niets kan veranderen aan deze ongelijkheid. Die bijles met de student deed ik via ‘student voor student’ en ik verdiende er €20,- per uur mee. Dat is een bedrag dat die jongen, ook met een bijbaan, wel op kon brengen.’
Lees het kritische artikel over bijles in het Financieel Dagblad met hierin een interview met professor Jelle Joltes en Hermien Miltenburg.