Je goed oriënteren op de studie die je wilt volgen is heel erg belangrijk. Het is de beste basis voor studiesucces. Op dit blog hebben we het vaak over Open Dag, meeloopdag, online informatie zoeken… Maar, vergeet niet, indiviueel contact met studenten en medewerkers kan ook enorm helpen. Vooral als je gewoon informeel contact hebt. Je focussen op studiekeuze en chatten met medewerkers of studenten, of… op een andere manier persoonlijk contact zoeken, dat helpt!
Studiekeuze, een heel proces
Er is veel informatie over studiekeuze. En alle stappen in het studiekeuzeproces zijn even belangrijk. Samengevat:
- Begin op tijd met studiekeuze, uiterlijk in de vooreindexamenklas.
- Welke interessegebieden of vakgebieden zijn interessant? Iets met dieren? Of iets met techniek. Streep de aandachtsgebieden weg die je niet interesseren.
- Studies vergelijken. Vergelijk opleidingen en instituten. Al heet de opleiding hetzelfde, op een andere plek kan het toch heel anders zijn.
- Online informatie zoeken. Er is heel veel te vinden bij de hbo’s en universiteiten en op studiekeuze123.
- Meerdere Open Dagen bezoeken. Doe dat vooral in het vooreindexamenjaar.
- Meedoen aan meerdere meeloopdagen. Zo krijg je een realistisch beeld van de opleiding.
- (online) proefstuderen. Hoe wordt de lesstof behandeld?
- Praten met familie, decaan en vrienden. Dat kan ook via de chat.
- Iets kiezen dat écht bij je past…. vanzelfsprekend.
Studiekeuze en chatten met medewerkers of studenten
Ik praat met Inge Bos, een van de medewerkers die chatten met scholieren en studiekiezers. Ik vraag haar wie allemaal gebruik maken van de chat mogelijkheid. ‘Eigenlijk wel iedereen’, zegt Inge. ‘Chatten is heel makkelijk, je kunt je vraag heel precies stellen en je krijgt meteen antwoord. Dat vinden mensen handig. Veel scholieren vragen van alles via de chat, maar ook aanstaande masterstudenten en ouders. En iedereen vindt het echt handig en prettig. Je hebt zo een heel persoonlijk contact. Informatie geven over studiekeuze en chatten bevalt ons allemaal goed.
Vragen over het eerste studiejaar
Scholieren vragen vooral heel vaak welke vakken ze krijgen in het eerste jaar. Dat vind ik echt een heel goede vraag. Tijdens het eerste studiejaar moet je een minimum aantal studiepunten halen voor je Bindend Studieadvies. Dat eerste jaar is vaak het lastigst. Er is een vaststaand programma. Later kun je steeds meer je eigen vakkenpakket samenstellen, maar in het eerste jaar volg je gewoon een bepaald programma. Belangrijk dat je dan weet welke vakken je krijgt. Alleen maar kijken naar de uitdagende vakken die je verderop in je studie kunt doen is echt niet zo verstandig. Deze informatie is trouwens ook te vinden in de online studiegids.
Vragen over de Open Dag of meeloopdag
Ik krijg ook veel vragen over de Open Dag of de meeloopdag. De Open Dagen bij universiteiten en hogescholen zijn geconcentreerd in het najaar en het voorjaar. Het komt dus best voor dat er meerdere universiteiten op dezelfde dag een Open Dag hebben. Dan moeten er dus een of meer Open Dagen afvallen. Ze vragen dan aan mij wanneer de volgende Open Dag is, dan kunnen ze een betere afweging maken. Datzelfde gebeurt ook met meeloopdagen. Zeker in de laatste maanden van het studiejaar zitten die nogal eens vol. Dan zoek je naar een alternatief. Studiekeuze en chatten met medewerkers of studenten is slim omdat de studiekiezer meteen antwoord krijgt. De studiekiezer hoeft niet af te wachten maar weet meteen waar hij aan toe is.
Vragen over toelaatbaarheid
Ik krijg ook veel vragen over toelaatbaarheid. Kan ik die-en-die studie doen met mijn profiel? En als dat niet kan, welke aanvullende vakken moet ik dan doen? Dit is trouwens ook een vraag die ik van masterstudenten krijg. met welke bacheloropleiding ben ik toelaatbaar? En hoe kan ik eventueel de aanvullende vakken volgen? Dit staat in grote lijnen ook wel allemaal op de site, maar soms is de vraag heel specifiek. Ook kunnen mensen het antwoord gewoon soms niet makkelijk vinden. Daar kan ik dan bij helpen.
Telefoneren maar dan ‘op schrift’
Çhatten lijkt eigenlijk nog het meeste op telefoneren. Je vraag iets en krijgt meteen antwoord. Het makkelijke vind ik dat als iemand iets vraagt dat ook al op de site staat, ik meteen de link op kan sturen. Het mooie is bovendien dat je later terug kunt lezen wat er allemaal besproken is.
Met mij e-mailen kan natuurlijk ook maar dan duurt het wat langer voordat je antwoord hebt. En vaak is er ook een aanvullende vraag naar aanleiding van mijn antwoord. Soms zijn mensen zich niet bewust van wat er allemaal aan een vraag vastzit.
Een voorbeeld: een scholier vraagt of hij toelaatbaar is met een bepaald profiel. Mijn antwoord kan zijn: ja, maar dan moet je aanvullend nog een certificaat natuurkunde halen. Een logische vervolgvraag is dan waar je dat kunt doen. In een chatsessie kan ik meteen antwoord geven. Als je samen mailt kan het maar zo 2-3 mailtjes kosten voordat de vraag en het antwoord helemaal duidelijk zijn.
Privacy
Natuurlijk vragen mensen wel hoe het zit met de privacy. Dat is een belangrijk onderwerp. Maar we doen helemaal niets met de gegevens. Het is net als met anoniem telefoneren. Als je de chat beëindigt zijn alle data verdwenen. Je krijgt geen aanvullende berichten of reclame. Dat kan niet eens.
Bereikbaarheid
Wij zijn tijdens kantooruren bereikbaar en studenten zijn ook bereikbaar tijdens de online Open Dag. Studenten zijn bij ons trouwens makkelijker bereikbaar gewoon via de contactadressen die bij elke opleiding staan.
Het chatten bevalt me goed. Het is een directe manier van contact hebben met de mensen. Heel wat hogescholen en universiteiten hebben inmiddels een chatmogelijkheid. Het voorziet echt in een behoefte. Op de site van de instellingen zie je een knop om te kunnen chatten. Studiekeuze en chatten met medewerkers of studenten is een leuke, nieuwe manier van communiceren over een belangrijk en complex onderwerp.’