Studiekeuzekind

Studiekeuze op basis van je talent?

Onderstaand artikel “Studiekeuze op basis van je talent?” is geschreven door Ramona Burgers. Zij vertelt meer over het DISC profiel als meetinstrument voor de studiekiezer.

Studiekeuze op basis van je talent?

Ramona Burgers

Studiekeuze op basis van je talent?

‘Het is inderdaad wel belangrijk dat ik eerst weet wie ik zelf ben en waar ik goed in ben, voordat ik een nieuwe studiekeuze ga maken.’  Deze opmerking kreeg ik laatst van een student die een andere studiekeuze wilde maken. Hij was net gestopt met een opleiding aan de universiteit. Dit was toch niet wat hij ervan verwacht had.

Jouw talent gekoppeld aan studiekeuze

In dit artikel leg ik uit wat het nut is van kijken naar jouw talent en studiekeuze. Ook komt aan bod hoe je dan kunt ontdekken waar je goed in bent. Een hulpmiddel daarvoor is het DISC profiel, een praktische manier om te ontdekken waar jij goed in bent en waar jouw voorkeur ligt. Je krijgt meer inzicht in wie je bent.

Studiekeuze op basis van je talent? Studiekeuze is een heel proces

Het maken van een studiekeuze is  een heel proces. Alle opleidingen bieden open dagen aan en proberen natuurlijk op een aantrekkelijke manier nieuwe studenten te werven. Voor dat je het weet ben je continu aan het zoeken en vergelijken.  Je vergeet misschien bijna om te bedenken waarom die opleiding nu juist bij jou past. Als je bijvoorbeeld gymnasium hebt gedaan lijkt de weg naar de universiteit heel logisch, maar misschien ben je toch wel meer een praktisch persoon die gelijk een gericht beroep wil kiezen waar een hbo beter passend zou zijn. Hoe kom je daar nu achter? DISC is een manier om je daarbij te helpen.

Even wat informatie over DISC

Het DISC® instrument is een gedragstest gebaseerd op het werk van William Marston ‘The Emotions of Normal People’. De basis is al bijna 100 jaar geleden gelegd in 1928! Wat ook interessant is om te weten, is dat DISC uit gaat van waar je goed in bent. We kijken naar gedrag en de communicatie die daarbij hoort, zodat je daar inzicht in krijgt en je je talent in kunt zetten in je studie, werk of je omgeving. Als je dat doet geeft dat energie en groei je verder. Als je de focus hebt op waar je goed in bent, groei je acht keer zo snel heeft onderzoek uitgewezen.

 

Wat doet DISC dan?

Het DISC model maakt jouw voorkeursgedrag en de bijbehorende communicatie duidelijk.

Mensen hebben vaak voorkeur voor een rustig of een snel tempo, meer extravert of introvert. Daarnaast hebben mensen verschillende prioriteiten, namelijk meer taak- of mensgericht.

Dit zijn basis dingen die van waarde zijn als je keuzes moet maken. Als je meer taakgericht bent is het bijvoorbeeld fijn dat je dat kwijt kunt in de studie die je gaat kiezen.  Dan past het namelijk beter bij je. DISC maakt ook verborgen talent zichtbaar, bepaalde dingen weet je zelf soms nog niet en doordat je ziet wat je DISC profiel is, kan dat naar voren komen.

Studiekeuze op basis van je talent? De DISC stijlen

Wat meer uitleg over de DISC stijlen. Het DISC profiel bestaat uit 4 hoofdstijlen. Dat zijn de volgende stijlen:

Vaak zien we dat een profiel uit een combinatie van 2 of 3 stijlen bestaat, maar het kan ook dat je gewoon 1 voorkeursstijl hebt.

Een voorbeeld uit de praktijk

Een studente kwam bij mij met de vraag of DISC nuttig zou zijn voor het kiezen van een nieuwe studie. Ze had Social Work gekozen op het hbo en merkte dat het totaal niet paste. Ze vond het probleemgehalte veel te hoog, in haar hoofd had ze de oplossingen steeds al bedacht. Alleen ze kwam erachter dat het niet op die manier werkte. De oplossingen kwamen bij haar eigenlijk te snel en dat is niet altijd passend in die sector. Toen ik met haar in gesprek was, gaf ze aan dat ze graag met mensen wilde werken. Dit wilde ze altijd al. Daarom dacht ze Social Work is een goede keuze.

Studiekeuze op basis van je talent? Wat is je voorkeursstijl?

We hebben het DISC profiel afgenomen en wat bleek, haar voorkeursstijl was C.  Dat betekent dat ze in eerste instantie de voorkeur heeft voor een taakgerichte aanpak. Daarbij had ze als tweede stijl S dus dat maakte dat ze ook graag het sociale aspect terug wilde zien in haar opleiding en beroep. Uiteindelijk kwamen we er op uit, dat ze wel samen wilde werken met mensen, maar dat de mens niet haar focus op zich was. Ze vond een interessante opleiding in Vastgoed en Makelaardij. Deze volgt ze nu en ze is daar als een vis in het water. De focus ligt op het taakgerichte, maar er is wel interactie en zeker een sociaal aspect in die branche. DISC heeft haar inzicht gegeven in waar haar talent en voorkeur lag en daardoor kon ze een goede keuze maken. 

Hoe werkt het?

Je vult DISC online in en dan volgt daaruit een duidelijke rapportage, waarin je alles nog eens rustig na kunt lezen. Je gaat in gesprek over je profiel samen met bijvoorbeeld een studiekeuzecoach. Je kunt ook nog een aantal dingen zelf invullen. Er zit namelijk ook een heel interessant en bruikbaar plan van aanpak bij de rapportage. Je krijgt meer inzicht in jezelf en aan de hand daarvan kun je op zoek naar een passende opleiding. Op deze manier koppel je jouw talent en jouw voorkeuren aan een opleiding als je een studiekeuze gaat maken! Voor meer informatie kun je Ramona benaderen. Ramona Burgers | TraineesPoint <ramona@traineespoint.nl>

DISC en studiekeuze      Lees meer over DISC 

Studiekeuze duurt je hele leven… Bij elke nieuwe fase in de studie en je werk is het verstandig stil te staan bij de vijf wezenlijke keuzevragen. Deze vragen zijn ontwikkeld door professor Marinka Kuijpers

Vijf tips concrete tips bij ‘nadenken over jezelf

In de wereld van studiekeuze en loopbaan draait alles om zelfkennis. DISC kan daar een goed hulpmiddel bij zijn. Op school tijdens de studiekeuzelessen (LOB) maakt je kind kennis met onderstaande vijf keuzevragen:

1: Wie ben ik, wat kan ik?

Een moeilijke vraag voor iedereen, zeker voor een jongere. Concrete voorbeeldvragen: ‘Wat ging er goed op school? En wat ging goed buiten school? Waar krijg je complimenten over? Wat kunnen anderen van jou leren?’ Praat hier over met je kind. Jongeren weten vaak niet van zichzelf waar ze goed in zijn. Help ze hun kwaliteiten te ontdekken.

2: Wat wil ik, wat drijft mij?

Heb korte gesprekjes over wat je kind werkelijk wil. Meerdere keren vijf minuten is soms  lang genoeg. Je kunt vragen: ‘Wat vind je echt interessant? Wat vind je echt belangrijk? Waar wil je echt moeite voor doen?’ Schrijf deze punten ook eens samen op en kom er later op terug.

3: Studiekeuze en loopbaan. Welk soort werk past bij mij?

Voorbeelden van vragen die je kunt stellen: ‘Wil je met mensen werken? Werk je graag buiten? Wil je een baan waarin je na moet denken? Of creatief zijn?’ En… ‘Stel dat alles mogelijk is… wat is dan je droombaan?’

4: Studiekeuze en loopbaan. Wie wil ik worden?

Het is voor jongeren lastig aan concrete beroepen te denken. Maar ze denken wel na over de toekomst. Vraag eens: ‘Wat wil je met je toekomst? Wil je graag iets betekenen voor de wereld? Wil je leidinggevende worden of een eigen bedrijf opstarten? Wat wil je met je leven?’

5: Wie kan me daarbij helpen?

Denk samen eens na… ‘Wie ken je die dit ook wil bereiken of al bereikt heeft?’
Jij als ouder kent ook veel mensen. Mag je zoon of dochter eens met ze praten? Jongeren kennen maar weinig beroepen en werkvelden. Mensen uit je omgeving kunnen dan echt goed helpen, als ze praten over hun beroep.

 

 

Mobiele versie afsluiten