Wat is belangrijk bij een studie? En wat is belangrijk bij studiekeuze? Waar zou uw zoon of dochter speciaal op moeten letten? Ik doe u graag een paar suggesties vanuit mijn praktijk als oudervoorlichter en docent. Bij een studie moet er veel ‘kloppen’. Het gaat om je verstand én je gevoel.
Wat is belangrijk bij een studie? Is het onderwerp écht interessant?
Het onderwerp van een studie moet echt interessant zijn. Zegt uw kind dat hij ‘een leuke studie’ heeft gevonden? Ben dan niet tevreden. Een opleiding moet boeiend genoeg zijn om een paar jaar van je leven mee bezig te zijn.
Het eerste studiejaar is voor veel mensen een lastige tijd. Je wilt biotechnologie gaan doen, maar in je eerste studiejaar krijg je veel brede vakken zoals bijvoorbeeld biologie en scheikunde. Maar die brede algemene vakken zijn nodig om langzaam maar zeker naar de specialisatie toe te groeien. Dat is soms doorbijten. Bij elke opleiding zijn er minder interessante vakken. Maar later wordt de opleiding specialistischer en langzaam maar zeker komt er ook meer vrije keuzeruimte. Binnen de vrije keuzeruimte kan een student precies die accenten leggen die hij of zij interessant vindt. Wel belangrijk om eens op te zoeken hoeveel vrijekeuze ruimte er is. En vraag uw zoon of dochter ook te kijken naar het lesprogramma van het eerste jaar. Waar zitten precies de verschillen tussen de ene en de andere opleiding? Dit is een veelvoorkomende en belangrijke vraag als uw zoon of dochter studies gaat vergelijken.
Hoe worden de lessen gegeven?
Er zijn verschillende manieren om een onderwerp aan te pakken. Welke lesvorm past bij je? Sommige studenten volgen graag hoorcolleges, andere studenten doen liever meer zelfstudie of projectwerk. Er zijn studenten die graag veel op het instituut zijn en ook studenten die liever zo min mogelijk contacturen hebben. Hoe worden de lessen gegeven?
Hoeveel begeleiding is er?
Er zijn studenten die veel begeleiding nodig hebben en studenten die het liever zelf uitzoeken.
Wat is belangrijk bij een studie? Dat een student zich bewust is van hoeveel hulp er voorhanden is. Hoeveel docenten zijn er (docent-student ratio)? Zijn er voldoende studieadviseurs? Kun je de studentendecaan makkelijk benaderen?
Een hardnekkig misverstand is dat er op een hbo meer begeleiding is dan op een universiteit. Het is wel zo dat een hbo in het begin meer structuur geeft. Maar de hoeveelheid begeleiding die er is heeft vaak meer te maken met de grootte van de instelling. ga hierbij niet af op ‘indrukken’, bij iedere opleiding is te vinden hoe de docent-student ratio is.
Hoe groot zijn de groepen?
Bij sommige studies zit je met honderden in één zaal. Er zijn ook opleidingen die vooral met kleine groepjes werken. Hoeveel eerstejaars zijn er? En hoe groot is de hbo of universiteit? Wat past bij je? Verdrink je graag in de massa of word je graag gezien? De meeste studenten hebben liever geen al te grote groepen.
Theoretisch of praktisch?
Hoe leert een student het liefst. Is hij wat meer op de praktijk gericht? Of kan het hem niet theoretisch genoeg zijn? Een hbo is meestal beter voor studenten die zeggen: Hartstikke interessant… maar wat heb ik eraan? Een universitair student zegt eerder: Hartstikke interessant, maar waarom is dit zo? En wat is er nog meer bekend over dit onderwerp? Natuurlijk zijn dit zwart-wit uitspraken. Er zijn heel theoretische vakken op het hbo en heel praktische vakken op de universiteit. Maar wat past het beste bij de student?
Staat de hbo of universiteit goed bekend?
Onderzoek zorgvuldig hoe deze onderwijsinstelling bekend staat. Ga niet af op imago. Kijk naar ‘rankings’. Hoe waardeert de Keuzegids deze instelling en deze opleiding. Wat zegt Elsevier van dit instituut? Wordt een opleiding hoog gewaardeerd, dan zal het onderwijs daar wel van goede kwaliteit zijn. Maar… een student moet ook een goed gevoel hebben bij de instelling.
Wat vinden ouderejaars van hun opleiding?
Bij de vraag: Wat is belangrijk bij een studie? is het slim om goed te kijken wat andere studenten van deze opleiding vinden. Dat kan een (aanstaande) student natuurlijk gewoon vragen aan andere studenten. Er wordt ook een landelijke enquête gehouden onder studenten.
Pas je bij de medestudenten en de docenten?
Een student studeert prettiger en beter als hij het gevoel heeft dat hij erbij hoort’. Ik hoor vaak van scholieren die naar een Open Dag zijn geweest, dat ze meteen een goed gevoel hadden. Of juist helemaal niet. Dit gevoel is belangrijk. De sfeer op een instituut doet er toe.
Wat is belangrijk bij een studie? Gevoel of verstand?
Sommige van bovengenoemde gegevens zijn makkelijk op te zoeken, bijvoorbeeld via www.studiekeuze123.nl. Kijk naar de opleiding en lees de ‘feiten en oordelen’. Ga niet alleen af op wat de opleiding zegt op een Open Dag. Als een enthousiaste medewerker zegt: ‘We zijn de beste universiteit van Nederland!’, controleer dan of dat ook klopt. Al iemand zegt: onze docenten staan altijd klaar voor de studenten, kijk dan wat de docent-student ratio is en vergelijk dat met andere opleidingen.
En het gevoel? het gaat er niet om of u als ouder een goed gevoel heeft. het gaat erom dat de aanstaande student een studie ziet zitten. U kunt hooguit het gevoel hebben dat deze opleiding past bij uw kind. En gevoel is zeker iets om rekening mee te houden… Studiekeuze heeft te maken met WAT je studeert, op WELK Niveau je studeert en WAAR je studeert.
Heeft de student een klik?
- Met de lesstof?
- Met de medestudenten?
- Met de docenten?
- Met het instituut?
Dan zal het wel de goede studie voor je zijn…