Studiekeuzekind

Wat word je nu eigenlijk na je studie?

Martin Colee komt enthousiast bij me. Heel wat jaren heeft hij voor me gewerkt. Hij heeft me geholpen met weblezingen voor ouders over allerhande onderwerpen en ook is hij vaak mee geweest naar een ouderavond op middelbare scholen om te praten over studiekeuze en studeren. Nu is hij bijna afgestudeerd. En daar is hij natuurlijk blij mee. ‘Wat word je nu eigenlijk na je studie?‘ , vraag ik hem. Martin moet daar even over nadenken…

Martin Colee, Wat word je nu eigenlijk na je studie?

Wat word je nu eigenlijk precies?

‘Ik werk al lang parttime naast mijn studie. Maar nu zit mijn studie er écht op. Na 6 jaar studeren ga ik fulltime werken. Ik word junior adviseur ‘water and earth observation.’ Natuurlijk wil ik dan weten wat dit precies inhoudt. Want er zijn zoveel beroepen. Voor een buitenstaander, én voor ouders en studenten, is het moeilijk te doorgronden wat banen nou eigenlijk inhouden. En toch wil je dat weten van jongvolwassenen die bijna gaan studeren of bijna gaan werken: Wat word je nu eigenlijk?

Adviseur? ICT’er? Ingenieur?

Ik moet nog even goed nadenken hoe ik aan mensen buiten mijn sector uitleg wat ik nou eigenlijk ga doen. Het heeft te maken met water en satelietdata. Ik kan bijvoorbeeld droogtes analyseren. Een actueel onderwerp in Nederland en ook internationaal, natuurlijk. Ik kan kijken naar gronden en dan bijvoorbeeld aangeven of het nodig is extra water te geven aan de gewassen die er staan. Maar ik kan ook met die satelietdata vanuit de ruimte inschatten hoe het staat met de waterkwaliteit. Ik kan bijvoorbeeld zien hoe het staat met de waterplanten en iets adviseren over de veiligheid van zwemwater. Dat olielek dat er was in de haven van Rotterdam, daar kun je ook naar kijken vanuit de ruimte. Ik maak programma’s waarmee een sateliet data verwerkt waarmee ik dan vervolgens een advies op kan uitbrengen aan waterbeheerders. Zij moeten dan een keus maken over wat ze met die gegevens doen. Je kunt dus zeggen dat ik een adviseur ben. Maar ik ben ook informaticus of ICT’er. En je kunt ook zeggen dat ik ingenieur ben. Misschien ben ik van alles een beetje. Of alles tegelijkertijd?’. 

Iets met water

‘Mijn passie is water. Dat vind ik mijn hele leven al interessant. Als je 16 bent weet je natuurlijk nog helemaal niet wat je allemaal kunt doen met ‘water’. Het werd me vaak gevraagd: Wat word je nou eigenlijk. Maar ik kon daar geen antwoord op geven. Ik wist wel dat water een thema was wat me boeide. Ik keek bijvoorbeeld graag naar documentaires over de Deltawerken. Al heen jong was ik altijd bezig met dammetjes te bouwen. Ik ging heel graag naar de IJssel, over de rivier uitkijken. ‘Iets met water ging ik doen, dat was wel duidelijk. Mijn ouders waren ook helemaal niet verbaasd dat ik daar mijn studiekeuze op baseerde. ‘Iets met water’ was en is toch een soort fundament. In het begin kon ik dat niet zo concreet invullen, maar dat ging steeds beter’.

Studiekeuze

‘Als je weet welk thema of welk interessegebied je passie heeft, dan ben je al een heel eind. Heel veel dieper ben ik als studiekiezer ook niet gegaan. Ik ben gaan kijken naar studies met de naam ‘water’ erin. Ik ben naar Open Dagen gaan kijken en heb meeloopdagen gevolgd. Vooral de 1 op 1 meeloopdag heeft me erg geholpen. Je bent dan gewoon een dagje student en ‘loopt mee’ met een andere student. Je volgt de colleges en de practica en je ontmoet ook de andere studenten van die opleiding. Studenten van de studie ontmoeten vind ik belangrijk. Daar moet je je goed bij voelen. Op zo’n studie loopt toch een bepaald type mens rond. Dat trekt je of het trekt je niet. Voel je je op je gemak bij mensen, dan is groepswerk een stuk gemakkelijker. Je hebt meer plezier en bereikt ook meer’.

Steeds meer keuzes

‘Je denkt dat je na je studiekeuze ‘klaar bent met kiezen’, maar dat is echt helemaal niet waar. Dan begint het pas. In je bacheloropleiding ontdek je steeds meer over je thema. Over ‘water’ in mijn geval. Binnen zo’n bacheloropleiding zijn er, na het eerste studiejaar, veel keuzemogelijkheden. Je kunt je eigen opleiding vormgeven. Binnen mijn opleidingscluster ‘omgevingswetenschappen’ zijn er meerdere opleidingen en heel veel verschillende vakken. Daar heb je geen idee van als je nog op de middelbare school zit. Maar uit al die vakken kun je, na je eerste studiejaar, een keuze maken. Ik vond dat ik na mijn studiekeuze eigenlijk nog veel meer keuzes moest maken dan daarvoor. Maar gelukkig had ik ook meer ervaring gekregen in het maken van keuzes’.

Minor keuze, masterkeuze

‘Langzaam maar zeker leerde ik meer over mijn vakgebied en wist ik ook beter waar ik op moest letten bij het maken van keuzes. Maar op de vraag: ‘Wat word je nu eigenlijk’ kon ik nog steeds geen antwoord geven. Ik concentreerde me op de keuze van mijn minor. Dat is een soort specialisatie die je tijdens je bacheloropleiding doet. En later was ik vooral bezig met mijn masterkeuze. Bij mijn keuzes hield ik zeker ook rekening met werkgelegenheid. Ik wou namelijk wel echt aan de slag na mijn studie. Maar ik wou ook vooral dingen doen die me interesseren. 
Vooral aan het begin van je loopbaan is het mooi als je een vakkenpakket en CV hebt waar je mee aan de slag kunt. Na een paar jaar werkervaring kun je natuurlijk binnen je interessegebied nog vaak switchen’. 

Bijbaan, stage… en meteen aan de slag

‘Ik heb nu voor afstuderen al een baan. Dat komt zeker ook omdat ik heel wat bijbanen heb gehad. Op de universiteit en later in mijn vakgebied. Mijn stage heb ik gedaan bij het bedrijf waar ik dus binnenkort fulltime aan de slag kan. Een heel mooi begin van mijn loopbaan. Wat word je nu eigenlijk? Door mijn studiekeuzes binnen de studie en mijn werkervaring bij bijbanen en stages weet ik het’.

Middelbare school

Op school vroeg iedereen me ‘Wat word je nu eigenlijk na je studie’. Toen wist ik dat nog niet. Ik had wel een beeld van wat je binnen de watersector kon doen. Maar ik wist niet concreet welke kant IK op wou. Dat kwam veel later. Als middelbare scholier, en ook als beginnend student, kun je niet altijd overzien waar al die vakken nou goed voor zijn. Ik zag bijvoorbeeld helemaal niet het nut van wiskunde. Voor sommige vakken was ik ook helemaal niet gemotiveerd. Soms ontdek je pas later dat bepaalde kennis toch zinvol is.

Gratis downloaden: Studiekeuze Stripboek

Stripboek over studiekeuze. U kunt dit downloaden en ook doorsturen naar wie u maar wilt. Studiekeuze Stripboek.pdf

Mobiele versie afsluiten