Er zijn twee typen studiekiezers die lastig tot een studiekeuze komen. Dat zijn op de eerste plaats studiekiezers die eigenlijk niets echt interessant vinden. De tweede categorie bestaat uit studiekiezers die veel verschillende interesses hebben. Over deze groep ga ik het hebben in dit artikel. Mijn tip voor deze groep: Interessegebieden afstrepen is een veelgebruikte studiekeuze truc!
Brede interesses, veel capaciteiten
Herkent u de volgende studiekiezer?
Er zijn veel schoolvakken die ik interessant vind. En eigenlijk heb ik ook overal wel goede punten voor. Als ik op een open Dag ben, vind ik eigenlijk de meeste opleidingen leuk. Maar ik kan er uiteindelijk maar één kiezen…
Een luxe probleem? Nou nee, ook deze studenten kunnen lastig tot een goede studiekeuze komen.
Afstrepen is een veelgebruikte studiekeuze truc
De opleidingen op de hogeschool en universiteit worden ingedeeld in interessegebieden. Die kun je makkelijk vinden in bijvoorbeeld de Keuzegids of op een studiekeuzesite zoals www.kiesjestudie.nl. Klik op ‘bachelor’ en ‘vakgebied‘. Er verschijnen dan 10 interessegebieden zoals onderwijs, kunst en cultuur, techniek, gezondheid… Vraag uw zoon of dochter eens een paar van die interessegebieden af te strepen. Welke interessegebieden zijn echt niet interessant? Uw zoon of dochter kan zich dan concentreren op de vakgebieden die overblijven. Ook nog een hele klus, hoor.
Doorzoeken op de interessegebieden die interessant lijken
Nadat er een of meer interessegebieden zijn gekozen kan de student doorzoeken binnen dat interessegebied. Wil de student echt iets met bijvoorbeeld ‘gezondheid’, dan kun je kijken naar de opleidingen die binnen deze studierichting vallen. Er zijn 269 hbo en wo opleidingen op het gebied van gezondheid. Nog steeds veel opleidingen. Maar er zijn ook heel wat opleidingen afgevallen. De hoeveelheid opleidingen waaruit je gaat kiezen is al kleiner. Je hebt al een selectie gemaakt. Er zijn al studierichtingen afgevallen. Afstrepen is een veelgebruikte studiekeuze truc die sommige studenten écht helpt.
Maar kies ik het een, dan kan ik het ander niet doen…
Maar kiezen voor een bepaald interessegebied betekent automatisch dat je iets anders niet doet… En dat vinden sommige studenten echt eng. Er valt dan iets af wat ook interessant lijkt.
Aan deze studenten raad ik aan ook eens te kijken naar het hoofdstuk ‘multidisciplinair’ van bijvoorbeeld http://www.kiesjestudie.nl . Is multidisciplinair studeren iets voor deze student?
Waarom multidisciplinair studeren?
In ‘onderwijsland’ zien we steeds meer dat het niet verstandig is studenten slechts in één bepaalde richting op te leiden. De wereld verandert heel snel. De hogeropgeleiden van de toekomst zullen met oplossingen en inzichten komen, waar we nu nog geen idee van hebben. Aan de ene kan willen we graag hoog opgeleide specialisten. Aan de andere kant breed inzetbare professionals die ook nog eens van interessegebied kunnen switchen.
Vrije keuzeruimte, minor
Tijdens de bacheloropleiding is er steeds meer vrije keuzeruimte. Meestal is die vrije keuzeruimte er niet al tijdens het eerste studiejaar. Maar in het tweede en derde (eventueel vierde) jaar kan de student zelf steeds meer richting geven aan zijn opleiding.
In het tweede of derde bachelorjaar is er altijd een minor. Dat is een soort bijvak in een heel andere richting. Vaak is deze minor 30 studiepunten waard, dus een half jaar studie.
Moet de studiekiezer echt een vakgebied ‘afstrepen’ wat hij heel interessant vindt? Verderop in de opleiding is dit interessegebied misschien weer ‘van stal’ te halen. Zijn twee interessegebieden te combineren? Een goede vraag om tijdens de Open Dag te stellen.
Vrije bachelor
Er zijn op sommige hbo’s en universiteiten ook mogelijkheden een hele vrije bacheloropleiding te volgen. In overleg met de studieadviseur stel je je eigen bacheloropleiding samen. Daar kan de student dan meerdere interessegebieden in combineren. University Colleges gaan ook uit van studenten die zich heel breed willen ontwikkelen.
Bachelor – Master systeem
Het bachelor – mastersysteem bevalt studenten die brede interesses hebben meestal goed. Heb je je bachelor gehaald, dan kun je een master gaan doen. Je master kun je ook op een ander vakgebied gaan doen. Dat kan op dezelfde universiteit of een hele andere, zelfs in het buitenland. Afstrepen is een veelgebruikte studiekeuze truc maar het interessegebied dat je hebt afgestreept voor je bachelor, kan later in de studie weer deels terug komen.
Werken
Tenslotte zie je dat afgestudeerden steeds vaker op andere terreinen gaan werken dan waarvoor ze gestudeerd hebben. Ze beginnen vaak op het vakgebied waarvoor ze geleerd hebben. Na een tijdje volgen werkenden weer andere opleidingen of maken stappen tijdens hun loopbaan die weer een heel andere richting opgaan. Heeft de student een vakgebied ‘afgestreept’? Misschien komt het later in de loopbaan nog eens terug… Nu al werkt minder dan de helft van de mensen nog in het vakgebied waarvoor hij of zij oorspronkelijk was opgeleid.
Kiezen blijft belangrijk
Zo blijft ‘kiezen’ tijdens de studie en later gedurende de loopbaan een rol spelen. Leren hoe je een goede keuze maakt voor studie en beroep is een vaardigheid die een heel leven belangrijk blijft. Afstrepen is een veelgebruikte studiekeuze truc en leert een jongvolwassenen dat dit ‘werkt’ voor hem, dan zal hij deze truc nog vaker toepassen.
Maar de vijf wezenlijke keuzevragen van Marinka Kuijpers, blijven ook dan belangrijk.