20 mei 2017 | Categorie: Studeren, Studiekeuze

Schakelen tussen bachelor en master, een nieuwe studiekeuze

Onlangs heeft de minister een brief geschreven over ‘schakelen tussen bachelor en master’. Ik probeer u kort weer te geven wat de inhoud is van deze brief. Alle studenten die een hbo of wo opleiding volgen en interesse hebben in doorstroommogelijkheden krijgen hiermee te maken.

schakelen tussen bachelor en master

Bachelor – Master model (bama)

Het Bachelor – Mastermodel is internationaal de meest voorkomende vorm van Hoger Onderwijs. Een student kan kiezen tussen een vierjarige of een driejarige bacheloropleiding. De vierjarige opleiding leidt op tot ‘professional bachelor’. Dit is de nieuwe term voor hbo opleiding. De driejarige bacheloropleiding is de basis van een universitaire opleiding. Daarna volgt er in principe een masteropleiding. Maar een afgestudeerde hbo student kan ook een masteropleiding volgen als hij aan de eisen voldoet. een masteropleiding duurt een, twee of drie jaar, afhankelijk van het onderwerp. Er zijn natuurlijk ook andere opleidingen zoals Associate Degree’s, mbo opleidingen en hbo masters. De brief van de minister gaat over de opleidingen die u ziet op de afbeeldingen: hbo bachelor, wo bachelor en wo master.

De minister: Goed aansluitend onderwijs voor alle studenten

“De studentenpopulatie wordt steeds gevarieerder”, zo stelt de minister. “Er zijn verschillende niveaus, interesses en ambities. Daarom zijn schakelprogramma’s  belangrijk. Ze kunnen ervoor zorgen dat studenten de stap zetten van een hbo bachelor naar een wo master. Ook kan een student die een wo bachelor heeft gehaald, besluiten een andere wo master te gaan doen in een andere sector. Zo kan een student het maximale uit zichzelf halen. Er moet goed gekeken worden of er geen belemmeringen zijn voor studenten om door te stromen als ze daar de capaciteiten voor hebben. ResearchNed heeft hier onderzoek naar gedaan.”

Cas van der Sande, doorstroomcoordinator van Saxion: studenten die vanuit Saxion doorstromen naar de UT Twente kunnen binnen hun hbo traject al werken aan het schakelen van hbo naar de universiteit. Ook studenten met een havo of mbo vooropleiding die nu op het hbo zitten kunnen zo’n schakelminor volgen. Het zijn echt niet alleen studenten die een vwo vooropleiding hebben.

Veel aanbod

Volgens de minister gaat er veel goed met de schakeltrajecten.  Alle universiteiten en de meeste hogescholen bieden zo’n traject aan.  Ook zijn er ‘ingedaalde’ trajecten. Dat betekent dat er mogelijkheden zijn voor hbo studenten die dat willen, dat ze al tijdens hun hbo opleiding aan een schakeltraject kunnen beginnen. Zo’n 16% van alle wo masterstudenten heeft een schakeltraject gevolgd. Zij komen dus van een hbo of hebben een heel andere wo bachelor gedaan.(lees ook meer over een aansluitende minor)

Ik heb een bacheloropleiding gedaan waar veel bèta vakken inzitten. Maar nu ik klaar ben wil ik toch een masteropleiding gaan doen die meer met mensen te maken heeft. Ik moet dus een schakelprogramma volgen om in te mogen stromen in de master. José

Knelpunten

Er zijn echter knelpunten. Instellingen schrijven de schakelstudenten niet altijd in als ‘bachelorstudent.’ Dat is wel belangrijk. Een bachelorstudent heeft mogelijk nog recht op studiefinanciering, bijvoorbeeld. Ook is het lastig voor studenten om snel goede informatie te vinden. Dat komt omdat schakeltrajecten vaak maatwerk zijn. Er wordt wel gezocht naar een landelijk informatiepunt.

Successen

Er zijn ook successen. Volgens de minister zijn er veel goede (regionale) samenwerkingsverbanden tussen hbo en universiteit. Vanuit zo’n 544 hbo opleidingen kan een vorm van een schakeltraject worden gevolgd waarmee de student in kan stromen in een wo master. Er zijn wel selectiecriteria voor de instroom in de schakelprogramma’s en de master. Schakelen tussen bachelor en master gaat meestal soepel, mits de student zich goed oriënteert en voorbereidt, aldus de minister.

schakelen tussen bachelor en master

Advies aan studenten en ouders over schakelen tussen bachelor en master

Veel studenten passen echt goed op een hbo opleiding. Soms ook als ze een vwo vooropleiding hebben. De praktisch gerichte aanpak spreekt hen meer aan. Na een hbo bachelor heb je een uitstekend diploma om te gaan werken. Maar schakelen tussen bachelor en master kan, als de student goed genoeg is, ook.
Zoals de minister al aangaf zijn er veel afspraken tussen hbo’s en universiteiten. Informeer hiernaar bij de instellingen.
Wil een hbo student ‘doorstromen’, dan is het belangrijk dit al op tijd te bespreken. Vaak kan de ‘vrije keuzeruimte’ op het hbo gebruikt worden om de doorstroom te vergemakkelijken.

Meer over schakelen tussen bachelor en master kunt u lezen in het artikel ‘masterkeuze, een nieuwe studiekeuze’. Meer informatie over ‘vanuit het hbo naar de universiteit kunt u lezen in het artikel ‘met hbo propedeuse naar de universiteit’.

Nieuws over studiekeuze en studeren volgen? Vul uw e-mail adres in (rechtsonder) en u ontvangt telkens de nieuwste blogartikelen.