17 januari 2016 | Categorie: Studeren, Studiekeuze

Studiesucces, schakel netwerken in

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research...

Studiesucces, schakel netwerken is. Voor ouders van aanstaande studenten heb ik tien tips geschreven. Dit artikel gaat over tip 2: Studiesucces, schakel netwerken in. De komende weken verschijnen de overige tips voor studiesucces.

Studiesucces: schakel netwerken inNetwerksamenleving

Steeds meer mensen vinden een baan of stageplaats via netwerken. Ook als een vacature via de gebruikelijke kanalen is gecommuniceerd blijkt toch dat de meeste vacatures vervuld worden via netwerken. Is uw kind een studiekiezer, dan lijkt baan of stage nog heel ver weg. Maar vergis u niet, netwerken kunnen ook al bij studiekeuze een grote rol spelen. En die stageplek of arbeidsplaats is dichterbij dan u denkt.
Welke netwerken heeft u die van belang kunnen zijn voor uw zoon of dochter en welke netwerken heeft hij of zij zelf al? ‘Studiesucces, schakel netwerken in’ is vooral ook iets om je bewust van te zijn.

Studiesucces, schakel netwerken in

Voor jongvolwassenen is het heel lastig zicht te krijgen op hun capaciteiten en de zaken die écht bij ze passen. Veel praten over ‘wie ben ik, wat kan ik, wat drijft mij, wat hoort bij mij’… helpt om meer zicht te krijgen op jezelf. Scholieren zeggen dat ze vooral veel baat hebben bij feedback van hun familie om meer zicht te krijgen op zichzelf en wat ze willen en kunnen. Het eerste netwerk is heel dichtbij, het is de naaste omgeving van studiekiezers, ouders, broers en zussen, tantes, ooms opa en oma, allemaal kunnen ze iets zeggen over de aanstaande student. Ben je een sociaal mens? Is communicatie je grote pré? Kun je goed doorzetten? Ben je actief of juist een grote denker? De familie van de studiekiezer kan hier veel over zeggen. Heeft uw zoon of dochter al eens om die manier met zijn familie gepraat? Dit soort vragen stellen kan veel inzicht geven in je persoonlijkheid. Familie helpt vooral bij ontdekken van eigen waarden en kwaliteiten. Door de opmerkingen van familie ontdekken leerlingen wat ze belangrijk vinden in hun leven en waar ze goed in zijn. Wil je succes hebben met je studie, dan is het belangrijk om iets te kiezen waar je goed in bent én wat je belangrijk vindt.

Praten, praten, praten als ouder/familie

Wat blijkt uit onderzoek: Scholieren waarderen het om zelfgekozen, zinvolle studiekeuze-activiteiten (LOB, Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding) met u, hun ouders te bespreken. Ze vinden het prettig om LOB-activiteiten die ze zelf kiezen én zinvol vinden door te nemen met volwassen familieleden in hun omgeving. Denk hierbij aan het samen bespreken van ervaringen (Open Dagen en ervaringen buiten school) en wat ze lezen in folders en op websites. Scholieren zien hun ouders graag betrokken bij LOB. In een zo vroeg mogelijk stadium, zelfs vanaf de beginjaren van de middelbare school, willen scholieren dat hun ouders/verzorgers betrokken zijn bij LOB. Dit helpt binnen
en buiten de school voor hen te verbinden. Is dat waar ze op school goed in zijn, ook belangrijk buiten school en andersom? Ben je goed in voetballen, wat zegt dat over je prestaties op school? Ben je een teamspeler? Is dat in de studie ook zo? Ben je een individu? Wat zegt dat over de manier waarop je graag studeert? ‘Studiesucces, schakel netwerken in’. U en uw familie zijn het belangrijkste netwerk.

De decaan

Uit onderzoek onder scholieren naar de decaan  blijkt dat sommige scholieren meer verwachtten van de decaan. De decaan is meestal de officiële LOB begeleider. Op de eerste plaats komt voor leerlingen uw hulp als ouder, op de tweede plaats volgt de decaan. De decaan wordt het meest gewaardeerd voor informatievoorziening en hulp bij netwerken. Hoe kom ik in aanraking met de verschillende opleidingen? Hoe ontdek ik welke beroepen er zijn? Scholieren verwachten van hun decaan vooral dat hij/zij:

  • tips geeft over waar ze informatie kunnen vinden die hen kan helpen bij een keuze voor opleiding of werk,
  • meehelpt om iemand te leren kennen die hen verder kan helpen bij een keuze voor opleiding of werk,
  • iets vertelt over wat ze kunnen doen met een vak in een vervolgopleiding of beroep.

Ondanks de behoefte van scholieren, wordt hulp bij netwerken, volgens het onderzoek van de scholierenvakbond,  in weinig gevallen door hun decaan geboden. Ook vertellen wat je met een vak in een vervolgopleiding of beroep kan doen, doet slechts de helft van de decanen, volgens dit rapport. Vaak heeft een decaan ook te weinig tijd om bijvoorbeeld een beroepenavond te organiseren. Sommige scholen schakelen hier dan ook ouders bij in. Zij kunnen de decaan goed helpen met het organiseren van een beroepenmarkt of ouderavond over studiekeuze. Bent u lid van de ouderraad van de school van uw kind of kent u iemand die in de ouderraad zit? Vaak zal de decaan de geboden hulp toejuichen.

Uw vrienden en kennissen

Mag uw zoon of dochter eens praten met uw vrienden over hun werk? Of misschien wil een kennis uw kind eens een dagje meenemen naar het werk? Dat geeft veel informatie voor de studiekiezer. En de ouders van de andere leerlingen van de klas van uw kind? Kunt u samen een netwerk van beroepen in kaart brengen? De studiekiezer leert veel van het praten meet beroepsbeoefenaars, hij leert meer van zichzelf en ook van het beroepenveld. Stimuleer uw zoon of dochter eens met mensen uit uw netwerk te praten over zijn studiemotivatie. De feedback die hij krijgt kan heel waardevol zijn. Dat zelfde geldt natuurlijk ook als de studiekiezer praat met zijn mentor of vakdocent. Studiesucces, schakel netwerken in, u heeft er meer dan u denkt.

Studiesucces, schakel netwerken in

De netwerken van uw kind

Uw zoon of dochter heeft zelf natuurlijk ook een netwerk. Hij of zij kent vast mensen die al studeren. Welke informatie valt daar te halen? Wat kan uw kind leren van de jongvolwassenen die hem voor gingen? Ook al kent uw kind niemand die exact zijn studie wil gaan doen, of die naar zijn aanstaande hbo of universiteit gaat, leren van de ervaringen met het studiekeuzeproces en eerste studiejaar kan altijd. Op sommige scholen zijn er Facebookgroepen die juist dit als doel hebben.

Dit was tip 2: ‘studiesucces, schakel netwerken in’

De komende weken ga ik dieper in op de tien tips voor studiesucces en wat u als ouder kunt doen.

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Er is één reactie

  1. Door: Rolf Nijman · 25-01-2016 om 14:05

    Een mooie vorm van netwerken is de speeddate van ouders (en/of oud-leerlingen) met leerlingen die voor hun studiekeuze staan. Laatst had ik vijftig (!) ouders in de aula, die natuurlijk allerlei studies hadden gevolgd en in een verscheidenheid aan banen zitten. In acht rondes van tien minuten gingen de leerlingen in gesprek met de beroepsbeoefenaars. Vooraf hadden de leerlingen een programmaboekje gekregen waar per tafel in stond wie ze allemaal konden ontmoeten. Door middel van een matrix konden ze snel zien wie in welke sector werkte en aan welke tafel diegene zat. Voor de leerlingen van 4 en 5 havo een fantastische bron van inspiratie. Maar ook goed om te horen dat veel mensen tijdens hun werkzame leven nog van baan wisselen en andere richtingen opgaan. Scheelt een hoop keuzestress! Nu, een flink aantal weken na de speeddate, bezoeken nog steeds leerlingen het decanaat om te vertellen hoe ze geïnspireerd waren door de vele gesprekken. Ook konden ze natuurlijk mobiele nummers en email-adressen uitwisselen voor verder contact. Al met al bleek deze speeddate een prachtige (netwerk)avond!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.