20 september 2016 | Categorie: Studeren, Studiekeuze

Studenten met belemmering beter begrepen door docenten

Een belemmering en studeren, kan dat samen? Jazeker! Ook op hbo’s en universiteiten is er meer begrip voor studenten met een belemmering, handicap of beperking. Er is vooral meer begrip voor deze studenten vanuit de docenten. Helaas gaan de voorzieningen op de onderwijsinstellingen wél achteruit. Dat is de conclusie van expertisecentrum handicap en studie dat zich speciaal inzet voor deze studenten en hun ouders.

studeren met een belemmering

Studeren met een belemmering, het kán

Hebt u een zoon of dochter met een belemmering? Dan is het belangrijk hem of haar te wijzen op het vergelijkende onderzoek dat gedaan is naar de faciliteiten op hbo’s en universiteiten. Hoewel docenten steeds meer begrip hebben voor studenten met een belemmering, zijn de voorzieningen niet altijd voldoende. Het is bovendien belangrijk de hbo’s en universiteiten onderling te vergelijken. Dat is voor iedere studiekiezer belangrijk. Het is zeker belangrijk als er sprake is van speciale omstandigheden.

Studeren met een belemmering op het hbo of wo

Steeds meer studenten zeggen ‘ergens’ last van te hebben. Zo’n twaalf procent van de studenten op het hbo en acht procent op het wo (bacheloropleiding) voelt een belemmering. Dat is heel wat. Mijn advies aan deze studenten is: Kijk al voordat je aan de opleiding begint kritisch naar wat er verteld wordt. Vergelijk verschillende opleidingen en vooral ook verschillende instellingen. Er is een ranglijst.

Neem zelf de regie

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor hun studiesucces. Dat geldt zeker voor studenten die speciale problemen hebben. Informeer al voor aanvang van de opleiding naar de mogelijkheden. Wat kan de studieadviseur voor je doen? Wat doet de studentendecaan? Is er een studentenpsycholoog? Zijn er aanpassingen als je problemen hebt met horen, zien of bewegen? Mijn advies aan u ouders: Laat de verantwoordelijkheid bij de student maar kijk vooral betrokken en kritisch mee. Jongvolwassenen horen graag het advies van hun ouders.

neem de regie