18 april 2016 | Categorie: experiment, in de media, maan, mars

De fietstochten naar Mars zijn weer begonnen, er zit alleen een Baardgrasmus in de weg

Door Wieger Wamelink

To boldly grow where no plant has grown before...

Eindelijk, we zijn weer begonnen in de kas met twee nieuwe experimenten en dat voelt goed. Lekker weer op de fiets naar Nergena met altijd wind tegen op het laatste stuk. Onderweg pikken we, Joep helpt weer mee, meestal een gele kwikstaart mee. Daar, weg van alle dagelijkse beslommeringen, heerlijk potten met zand vullen, mars- en maansimulant uiteraard, en zaadjes zaaien.

Kiemingsexperiment

Het eerste experiment is weer een kiemingsexperiment, terug naar het begin. Dit zijn zaden die vorig jaar gegroeid en geoogst zijn op de Mars en maan simulant bodems (en aardse potgrond), rogge, radijs, tuinkers en erwt. Als deze zaden kiemen dan hebben we een volledige cyclus, van zaad via plant weer terug naar zaad. Dit is belangrijk omdat je niet alleen planten wilt verbouwen om op te eten, maar daar vele oogsten wilt hebben. Dan moet je ook weer fertiel zaad hebben waar je verder mee kunt, anders blijf je zaad invliegen naar Mars of de maan. De vier soorten zijn weer op dezelfde bodem gezaaid als waar ze op geoogst waren, dus op Marsbodemsimulant geoogste zaden weer op Marsbodemsimulant. Het mooie van een kiemingsexperiment is dat je snel resultaat hebt, dus we weten al dat alle vier de zaden op alle drie bodems (Mars, maan en aardse potgrond) kiemden. Goed nieuws dus. Het lijkt er wel op dat de zaden op potgrond vaker kiemden dan op de andere bodems.

kieming op Mars bodem simulant

Kiemingsexperiment met zaden van vorig jaar op Mars bodem simulant (van links naar rechts rogge, tuinkers, erwt en radijs).

Zitten er geen zware metalen in de eetbare delen?

Het tweede experiment is een veel groter experiment en gaat tot aan het eind van de zomer duren. Het kweken van tien soorten groente om te onderzoeken of het veilig is om ze te eten. Zitten er geen zware metalen in de oogst zoals lood, zink, kwik of teveel ijzer, waarvan we weten dat ze in de bodem zitten? We hebben er immers niets aan als we groenten kunnen telen als die niet eetbaar zijn voor de menselijke Marsianen. We hebben dit jaar deels dezelfde soorten gekozen als vorig jaar, maar deels ook nieuwe. Radijs, erwt, rucola, tuinkers spinazie, rogge en uiteraard tomaat keren terug. Nieuw zijn dit jaar de sperzieboon, wortel en de aardappel. Met die laatste gaat NASA ook aan de slag (in Peru), en ja, natuurlijk sluiten ook wij graag aan bij de film The Martian.

Omdat het om gewassen gaat die veel wortelruimte nodig hebben gaan we voor het eerst over op grote diepe potten, afgestemd op het gewas, dus geen trays meer zoals vorig jaar of de minuscule potjes van 2013. Ook dit jaar wordt er weer organisch materiaal door de bodems gemengd om het onderwerken van de niet gegeten delen van de vorige oogst te simuleren. Daarnaast ook wordt er voeding gegeven om het toevoegen van nutriënten via poep en plas na te bootsen. We gaan voor een grote oogst, zodat we straks genoeg hebben voor de spannendste maaltijd ooit: de Marsiaanse maaltijd te serveren deze zomer, als de groenten veilig zijn verklaard.

Mee-eten?, dat kan.

Inmiddels zitten de aardappels, de bonen, de tomaten en de wortels in de potten, de anderen volgen later, want we willen ze op het zelfde moment oogstbaar hebben.

overzicht 2016 experiment

Het eerste deel van het grote experiment met onder het kiemdoek aardappels, wortels, bonen en tomaat. In de voorgrond het kiemingsexperiment in drievoud.

De westelijke Baardgrasmus

Wat heeft de westelijke Baardgrasmus te maken met het experiment? Helemaal niets, behalve dat die soort (zesde waarneming ooit in Nederland) het verkoos om in de Alterra tuin te gaan zitten. Een student vond hem tijdens de Campus Challenge; tel zoveel mogelijk soorten in een uur. En meteen was duidelijk: dat gaat een invasie van vogelspotters opleveren in onze nu nog zeer natte en kwetsbare tuin. Ik ben een van de beheerders van de tuin en dus was er ineens alarmfase een, want hoe gaan we dat in goede banen leiden? Alles moest even wijken, de persvoorlichter belde mij uit bed, een crisisteam werden gevormd, onze vaste bewaker Schipper werd in de hoogste staat van paraatheid gebracht, een student gecharterd om mensen te ontvangen en te vragen op het pad te blijven en uiteindelijke werd ook honderden meters afsluitlint gebruikt. En dat alles voor een vogeltje en honderden vogelaars die zich allemaal keurig gedroegen op een zwart schaap na. Maar ik ben nu al een paar dagen niet in de kas geweest daardoor en ik ben toch wel heel benieuwd: is er al wat gekiemd, staan de aardappels er al boven, of de bonen?

baargrasmus

Hier zat de Baardgrasmus.

Wil je ons steunen, dat kan en voel je nog meer betrokken: https://crowdfunding.wageningenur.nl/project/planten-kweken-op-mars?locale=nl

Meer foto’s van het experiment op Facebook

Filmpjes van de experimenten op Youtube

Twitter: @Wamelink_wieger