Studiekeuzekind

Motivatie om te studeren? Onmisbaar bij studiekeuze!

Hoe gemotiveerd ben je om te gaan studeren? Ook als de studiekeuze al duidelijk is, is het goed hierover na te denken. Een voorkeur voor een bepaalde studie betekent niet altijd dat er sprake is van een goed gefundeerde keuze en een sterke motivatie om te studeren. Terwijl dit onmisbaar is voor studiesucces. Wat kun je doen als de motivatie (nog) niet sterk is?

Leerplicht en motivatie om te studeren

De leerplicht vervalt als je 16 jaar bent en een diploma havo, vwo of mbo (niveau 2 of hoger) hebt. Doorstuderen is dan niet verplicht. Bij bepaalde studies en vakken geldt wel een aanwezigheidsplicht. Kom je daar niet zonder goede reden, dan krijg je geen straf of probleem met een leerplichtambtenaar. Het gevolg kan wel zijn dat je het vak of de studie niet kunt afronden.

Studiestoppers onvoldoende gemotiveerd

Gemiddeld stopt bijna 1 op de 3 eerstejaars op hbo’s en unversiteiten met de studie. 35% van de studiestoppers gaf in een enquête aan ‘onvoldoende gemotiveerd’ te zijn (zie pagina 26 in dit rapport). Redenen die ook vaak werden genoemd: ‘de verwachting is niet uitgekomen’ (49%),  en ‘de manier van onderwijs sloot niet aan’ (35%). Goed verdiepen in de inhoud en opzet van de studie is daarom belangrijk. Elke student komt minder leuke vakken en opdrachten tegen. Om ook die succesvol te kunnen afronden is een sterke motivatie onmisbaar.

De sterkste studiemotivatie heb je als je gaat studeren omdat je dit zelf echt wilt. Dus niet omdat de meesten dit doen, omdat je ouders dit fijn vinden, of omdat je niet weet wat je anders zou willen doen.

Goede redenen voor een tussenjaar?

Bij voorlichtingen aan studiekiezers en ouders krijg ik vaak de vraag ‘Wat zijn goede redenen voor een tussenjaar?’ Mijn antwoord is dat je beter kunt nadenken over de vragen ‘Wat zijn goede redenen om te starten met studeren?’ en ‘Wanneer ben je klaar voor een sterke studiestart?’

Veel geld en reizen zijn niet per se nodig om in een tussenjaar kansen op een fijne (studie)loopbaan te vergroten. Maar een tussenjaar geeft wel risico’s. In gratis e-gids ‘Studiesucces en tussenjaar: kansen en gevaar’ beschrijf ik 7 benodigdheden voor studiesucces in het hoger onderwijs, en hoe een tussenjaar hierop negatieve en positieve effecten kan hebben. Dat zijn deze benodigdheden:

Invloed van ouders/verzorgers

Ouders/verzorgers hebben grote invloed op de afweging ‘meteen studeren of een tussenjaar’. En ze hebben grote invloed op de invulling van een tussenjaar. Samen met bijzonder hoogleraar Leeromgeving en -loopbanen Marinka Kuijpers schreef ik daarom een gratis tussenjaar e-gids voor ouders/verzorgers (leestijd +/- 20  minuten).

Motivatie om te studeren en studiekeuze

Ben je weinig gemotiveerd om te starten met studeren? Dan lijkt een tussenjaar misschien extra spannend. Maar met weinig motivatie gaan studeren vergroot de kans op een studiestop.

Een tussenjaar zorgt niet automatisch voor een betere studiekeuze. Studenten die een tussenjaar hadden stoppen gemiddeld niet minder vaak met de studie. Neem je een tussenjaar, ga hierin dan (verder) aan aan de slag met deze checklist voor een goed gefundeerde studiekeuze:

  1. Je hebt gekeken naar een flink aantal andere studies,
  2. goed verdiept in de inhoud  en opzet van de studie,
  3. een beeld van werk dat je daarna kunt doen,
  4. goed vergeleken met andere studies,
  5. deelgenomen aan een meeloopdag,
  6. en je bent gemotiveerd om met de studie te starten!

Klik op de link bij elk punt om te lezen wat je kunt doen om dat af goed en zo makkelijk mogelijk af te vinken, en hoe ouders hierbij kunnen helpen.

Lees ook waarom ik deze studiekeuze checklist maakte en wat je kunt doen bij twijfels tussen een paar studies.

Mobiele versie afsluiten