7 juni 2024 | Categorie: Studiekeuze, Tussenjaar

Gratis studiekeuze en tussenjaar gids voor ouders

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Ouders hebben grote invloed op de studiekeuze en op een eventueel tussenjaar. Daarom is er nu een gratis studiekeuze en tussenjaar gids voor ouders die hun kind hierbij goed willen begeleiden.

tussenjaar gids voor ouders

Deze gids is makkelijk leesbaar in ongeveer twintig minuten en hier te dowloaden. Samen met Marinka Kuijpers schreef ik deze gids voor ouders en onderwijsprofessionals. Marinka is bijzonder hoogleraar Leeromgeving en -loopbanen en deed onderzoek naar vijf competenties die belangrijk zijn voor een goede studiekeuze en loopbaan. Decanen en mentoren baseren hierop de studiekeuzebegeleiding vanuit school.

Twijfelen over studiekeuze

Ik geef vanuit Wageningen University & Research in het hele land voorlichting aan decanen, mentoren en ouders over begeleiding bij studiekeuze. De optie van een tussenjaar neem ik hierin altijd mee. Omdat gemiddeld bijna 1 op de 3 studenten in het eerste jaar stopt met de gekozen studie. En omdat veel scholieren die twijfelen over de studiekeuze denken aan een tussenjaar.

Waarom een tussenjaar gids voor ouders?

Een tussenjaar kan zorgen voor een betere overstap naar een vervolgopleiding. Reizen en rijke ouders zijn hiervoor niet per se nodig, maar zo’n jaar brengt risico’s met zich mee. Ik had een praktijk als studiekeuzecoach toen ik tien jaar geleden op zoek ging naar informatie over effecten van een tussenjaar.  Om ervoor te zorgen dat vanuit scholen informatie wordt gegeven over mogelijkheden, kansen en risico’s van een tussenjaar, richtte ik het TussenjaarKenniscentrum op.

Studiekeuze en tussenjaar

Als ouder heb je grote invloed op de keuze voor studeren of een tussenjaar. Kiest jouw kind voor een tussenjaar, dan heb jij grote invloed op hoe zo’n jaar wordt ingevuld. Ook als je wilt dat dit jouw kind dit zoveel mogelijk zelf doet. Onze gids voor ouders en onderwijsprofessionals heet ‘Hoe elke jongere kansen kan vergroten in een tussenjaar’. Omdat reizen en rijke ouders hiervoor niet per se nodig zijn.

In deze gids beschrijven wij hoe je jouw kind kunt begeleiden bij het ontwikkelen van de vijf competenties die belangrijk zijn voor een goede studiekeuze en loopbaan. Ook goed om te weten als je kind geen tussenjaar neemt.

tussenjaar gids voor ouders

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Er zijn 2 reacties.

1. Door: Marina Meijer · 09-06-2024 om 15:40

Mooi dat er een gids is. Ik mis echter wel de tussenjaarvulling met een studie op een high school of college/university of taalprogramma in het buitenland. Wij zien veel jongeren juist dat doen voordat ze met de uiteindelijke studie van hun keuze in Nederland beginnen.

1. Door: Daniëlle Vogels · 09-06-2024 om 15:55

Dat zijn ook mooie invullingen van een tussenjaar, Marina. In deze gids hebben wij beschreven hoe verschillende invullingen van een tussenjaar waardevol kunnen zijn voor ontwikkeling van loopbaancompetenties. Een overzicht van mogelijkheden voor invulling van een tussenjaar staat niet in de gids, hiervoor verwijzen wij naar https://www.tussenjaarkenniscentrum.nl/tussenjaar-nemen-mogelijkheden-en-risicos/tussenjaar-invullen/