Woensdag 10 februari was er weer een webinar over studiekeuze. Dianne, Pleun en Tim vertelden dan hun persoonlijke verhaal. Hierbij het verhaal over ‘profielkeuze en die testjes op school’ zoals Dianne dat ervaren heeft. Tijdens het webinar vertelden de studenten meer over hun studiekeuze. Filmpje bekijken
Meer over profielkeuze
In de derde klas van havo of vwo moet een leerling zijn profiel kiezen. Dat is best een spannende fase. Het is ook de eerste keer dat ouders en kinderen serieus bezig gaan met studiekeuze.
Mijn tip aan ouders: Gebruik deze fase ook om alvast te oefenen in het maken van keuzes. Want de uiteindelijke studiekeuze is nóg intensiever. En de keuzes die een student tijdens de studie moet maken zijn nog weer ingewikkelder. Kiezen moet je leren. Nadenken over de profielkeuze is een goede oefenstap voor alles dat er later nog komt. Tijdens het webinar van 10 februari gaan we hier ook op in.
Profielkeuze en die testjes
Tijdens de LOB lessen (Loopbaanoriëntatie en Begeleiding) zal de decaan of mentor verschillende testjes doen in de klas. En ook zijn er gesprekken. Soms komen er studenten (online) op school om over hun profielkeuze te praten. Op www.studiekeuze123.nl, een site van het ministerie, staat ook veel informatie over profielkeuze. Zinvol voor ouders en leerlingen om eens goed te bekijken. Bij veel instellingen kun je profielkeuze- en studiekeuzetesten doen. (Voorbeeld WUR)
Met welk profiel toelaatbaar?
Op de sites van de opleidingen staat met welke profielen je toelaatbaar bent. Binnen een interessegebied zijn dat in grote lijnen dezelfde profielen. Weet een leerling dus dat hij ‘iets met dieren’ of ‘iets creatiefs’ wil, dan zit hij al een heel eind goed. Voor bijna alle opleidingen binnen dit interessegebied ben je dan toelaatbaar. Blijkt het later toch de verkeerde keuze? Je kunt altijd nog aanvullende vakken doen om toelaatbaar te zijn voor de studie van je dromen. Op de facebookgroep ‘ouders en studie’ staan ook regelmatig artikelen over profielkeuze.
Dianne aan het woord: Profielkeuze en die testjes
Dianne is één van de studenten die 10 februari aan het woord komen. Hier haar verhaal: ‘Vanaf het begin van klas drie hoor je regelmatig dat dit jaar een belangrijke keuze op het programma staat: de profielkeuze. Je moet vakken laten vallen en voor het eerst beginnen met het kiezen van een richting die jij interessant vindt. Dit is best een spannende onderneming. Want waar begin je nu precies, en wat als je de verkeerde keuze maakt? In deze blog vertel ik over mijn profielkeuze’.
Online tests
‘Mijn profielkeuze begon met het doen van online tests, zoals op deze website. Sommige van deze testjes waren super concreet en gingen over wat je later echt zou willen worden. Voor mijn gevoel was dit veel te vroeg. Wat ik wilde worden zou nog alle kanten uit kunnen gaan. Andere testjes gingen meer over karaktereigenschappen en interesses. De uitkomst van deze testjes gaven me een beeld van wie ik ben en waar mijn interesses liggen’.
Praten over mijn profielkeuze en die testjes
‘Daarnaast praatte ik veel met mijn ouders en vrienden over de profielkeuze. Ouders kennen je vaak het beste. Zo vertelden mijn ouders dat ik van jongs af aan al veel boeken las en veel gedichten schreef. Dat de gedichten over mijn favoriete dieren gingen, en bestonden uit korte zinnen met eenlettergreepwoorden maakte niet uit. Het liet al wel zien dat ik teksten en lezen interessant vond, wat aansluit bij bepaalde schoolvakken zoals Geschiedenis en Aardrijkskunde’.
Een N profiel of een M profiel?
‘Ook praatte ik natuurlijk veel met mijn vriendinnen over de profielkeuze. Zo vertelde mijn vriendin Lieke dat zij het erg lastig vond om te kiezen. Ze was in alle vakken wel goed en wilde het liefst alle opties openhouden. Hierdoor kwam ze al snel bij het profiel N&G/N&T uit. Zelf was ik al duidelijk geïnteresseerd in een maatschappij-profiel. Ik was alleen wel bang dat ik het niet kon. Want wat nu als de vakken in de bovenbouw veel te moeilijk voor mij zijn? Ik ben in gesprek gegaan met de docenten van de vakken waar ik over twijfelde. Zij vertelden me wat ik ongeveer in de bovenbouw kon verwachten. Ook zeiden zij dat je huidige cijferlijst al wel aantoont of je het kunt. Gelukkig was mijn cijfergemiddelde prima, waardoor ik meer vertrouwen kreeg in mijn profielkeuze’.
Profielkeuze en die testjes … wat kun je met je profiel?
‘Op het moment dat je bezig bent met profielkeuze is het handig om alvast te kijken naar wat je ermee kunt. Iedere studie heeft bepaalde toelatingseisen en het kan zijn dat je bepaalde studies uitsluit met jouw profielkeuze. Dit vond ik niet erg. Met mijn C&M profiel was ik alsnog toelaatbaar bij veel studies. Stel dat ik later toch nog iets anders zou willen gaan doen, dan is het vaak mogelijk om bij te scholen in een bepaald vak. Wel is het zo dat als je in de onderbouw bepaalde vakken niet interessant vindt, de kans klein is dat je die vakken in de bovenbouw wel ineens leuk gaat vinden’.
De inhoud past bij mijn interesses, gelukkig
‘In de bovenbouw kwam ik erachter dat ik de juiste keuze gemaakt had. De inhoud van de vakken sloot aan bij mijn interesses. De maatschappelijke problemen die besproken werden bij de maatschappijprofiel vakken spraken mij zo aan, dat ik ging oriënteren op studies die daar wat mee te maken hadden’.
Toepassen wat je op de middelbare school geleerd hebt
‘Ondertussen kwam mijn vriendin Lieke erachter dat ze ook geïnteresseerd was in maatschappelijke studies. Deze studies sloten echter niet aan op haar natuurprofiel. Uiteindelijk koos ze voor de studie Pedagogische Wetenschappen. Vooral bij opdrachten en tentamens merkte ze hier dat haar profiel niet helemaal aansloot op haar studie. Zo moest ze lang en beredeneerde antwoorden geven terwijl ze bij vakken op de middelbare school zoals Natuurkunde juist leerde om dingen zo kort mogelijk op te schrijven. Zelf koos ik voor de bachelor Sociologie waarbij ik veel had aan vaardigheden zoals analyseren en probleem oplossend denken die ik bij mijn profiel geleerd had’.
‘Uiteindelijk zorgt het maken van keuzes altijd voor dilemma’s. Wil jij weten hoe andere profielkiezers hun keuze gemaakt hebben en met welke dilemma’s zij gedeald hebben? Ga dan naar www.ru.nl/profielkeuze. Tijdens het webinar van 10 februari vertel ik meer over wat ik geleer heb over het maken van keuzes’. Dianne