Studiekeuzekind

Studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk

Celine praat in dit artikel over ‘ Studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk ’. Celine is nu Recruitment Marketeer Online Professional Education. Haar functie houdt in dat ze zich bezighoudt met volwassenen die online onderwijs willen volgen. Haar taak is online technieken te gebruiken om mensen te interesseren voor dit onderwijs. Iets heel anders dan waar ze oorspronkelijk voor gekozen heeft. Hoe komt dat zo? Tijdens je studie leer je veel over jezelf en in de vrije keuzeruimte van de opleiding ontwikkel je jezelf in een bepaalde richting. Ga je eenmaal werken, dan gaat die ontwikkeling door. Zo ging het ook bij Celine.

10 jaar na mijn studiekeuze

Alweer bijna 10 jaar geleden, toen ik in 5 vwo zat, ben ik begonnen met het maken van mijn studiekeuze. Nu, na mijn studie en een aantal jaar werkervaring, kan ik terugkijken op de keuzes die ik toen heb gemaakt. Wat waren de eerste stappen, wie heeft mij daarbij geholpen en wat is eruit gekomen? Ik vertel u graag meer over mijn studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk.

Vroeg begonnen

Ik begon vroeg met het oriënteren op studies. Natuurlijk was al eerder de keuze voor een profiel en vakkenpakket langsgekomen. Exacte vakken, zoals biologie lagen mij goed en vond ik leuk. De keuze voor het profiel Natuur & Gezondheid was dan ook snel gemaakt. Mijn vrije keuzeruimte vulde ik met creatieve vakken. Omdat ik vwo deed keek ik voor de keuze van een vervolgstudie dus ook ‘automatisch’ naar universitaire opleidingen. Later pas besefte ik dat een hbo opleiding ook gewoon had gekund. Belangrijkste advies naar aanleiding van ‘ mijn studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk ‘ is dan ook : Denk vooral goed na over wat bij je past!

Laatste jaar op de middelbare school

Ook op school werd er aandacht besteed aan de studiekeuze. Met de klas gingen we onder andere op bezoek bij een universiteit om daar een ‘proef’-werkcollege te volgen. Daar kreeg ik een beetje een gevoel hoe het studeren zou gaan. Ik weet nog dat ik het toen heel moeilijk vond om niet teveel af te gaan op het onderwerp van dat ene college, want dat was natuurlijk maar een heel klein deeltje van een hele opleiding. Studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk? Ik heb erg mijn best gedaan een compleet beeld te krijgen.

Open dagen bezoeken

Toen kwamen de Open Dagen. Van tevoren koos ik een aantal universiteiten die een opleiding hadden waar ik in geïnteresseerd was. Of universiteiten die in een leuke stad lagen. Voornamelijk richtte ik mij op studies richting biologie, omdat ik dat vak het leukst vond op de middelbare school. Op de universiteiten heb ik rondgelopen, presentaties gevolgd, in boeken gekeken en ik ontmoette studenten die vertelden wat zij van de opleiding vonden. Natuurlijk krijg je op zo’n dag heel veel informatie. Dus nam ik vooral ook de folders mee om thuis alles nog een rustig door te kijken.

Afstrepen

Om het gevoel te hebben dat ik wel alles volledig had bekeken heb ik de lijst van alle universitaire studies erbij gepakt. Daarin ben ik gaan strepen. Ik heb dit zo aangepakt om te voorkomen dat ik iets leuks over het hoofd zou zien. Wat mij opvalt, als ik nadenk over mijn studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk, is dat het toen best moeilijk was om van bepaalde studies een duidelijk beeld te hebben. Bijvoorbeeld een studie criminologie of psychologie zei mij natuurlijk veel minder dan biologie, gewoon omdat ik die vakken niet had op de middelbare school.

Meeloopdag

Met een vriendin ben ik toen naar een meeloopdag van de studie van mijn keuze, Voeding en Gezondheid, gegaan. Daar liepen we een dagje mee met een student. Zij heeft ons onder andere haar studieboeken laten zien, we hebben twee colleges gevolgd en een studentenflat bekeken. Daarna mochten we ook gezellig mee eten in haar studentenhuis. Na de meeloopdag heb ik nog contact gehouden. Altijd fijn om alvast wat mensen te kennen!

Laatste check

Ik heb nog een tweede meeloopdag gedaan op de universiteit waar ik waarschijnlijk zou willen studeren. Omdat dit de tweede keer was heb ik ook meer naar andere dingen gekeken. Bijvoorbeeld het type mensen dat de studie al deed. Waren dit types zoals ik? Zou ik hier tussen passen? Ook het gevoel bij een universiteit vond ik belangrijk. Zo wilde ik graag persoonlijk contact met leraren.  Ik vond het geen fijn idee om maar een nummer te zijn, ik zocht een studie met veel persoonlijke aandacht. Tenslotte speelde de stad voor mij niet een hele grote rol, hoewel ik een wat kleinere stad toch een fijner idee vond. Ik had mijn keuze gemaakt en mij ingeschreven voor de studie Voeding en Gezondheid in Wageningen!

Studeren

De overgang van de middelbare (Dalton) school naar de universiteit vond ik niet heel groot. Het niveau sloot goed aan, maar de lange colleges en het vele lezen was ik niet zo gewend. Voor tentamens moest je opeens veel meer weten dan normaal voor een toets, hoewel ik dat al wel geoefend had met mijn eindexamen! Wat ik verder heel fijn vond was dat ik tijdens mijn studie uit verschillende vakken kon kiezen en daardoor de studie vorm kon geven zoals ik wilde.

Studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk

Ik kijk heel positief terug op mijn opleiding. Toch ben ik strikt genomen niet gaan doen waar ik eigenlijk voor ben opgeleid… Dat heb ik nogal eens moeten uitleggen.

En daarna werken

Tijdens je opleiding ontdek je natuurlijk veel over jezelf. Ik merkte dat ik naast ‘gezondheid’ ook andere interesses had. Ik vond het ook interessant om meer te leren over consumentengedrag, psychologie en communicatie. Gelukkig had ik de vrijheid om die vakken te kiezen binnen mijn studie. Dus hoewel ik in mijn werk niet bezig ben met voeding en gezondheid, zie ik toch een stukje marketing, communicatie en voorlichting terugkomen in mijn werk. Dat kon op basis van de keuzes die ik heb gemaakt tijdens mijn studie. Daarnaast heeft het onderwijs dat ik ‘promoot’ weer veel overeenkomst met mijn achtergrond. Zo heel erg ‘ver van mijn bed’ is mijn huidige baan dus ook niet. En wat ik hierna ga doen? Mijn loopbaan is nog maar net begonnen. Maar omdat ik een goede opleiding heb afgesloten kan ik nog alle kanten op. Mijn studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk…? Ik ben eigenlijk best tevreden.

Het toekomstige beroep…

Heel wat ouders vragen op een Open Dag… ‘en wat is nu het toekomstige beroep na zo’n opleiding’. Op zich is dat een goede vraag. Maar gaat uw zoon of dochter een universitaire opleiding doen, dan is het antwoord heel verschillend. Op een universiteit word je heel breed opgeleid. Veel studenten worden onderzoeker, maar er zijn ook studenten die een heel praktisch beroep kiezen.
Op een hbo word je veel meer opgeleid voor je toekomstige beroep. Dat komt omdat er tijdens de opleiding veel praktijkvoorbeelden worden gebruikt. Een eerder artikel over studiekeuze of beroepskeuze is misschien in dit kader interessant.

Niet te overzien wat je wilt worden

Veel studiekiezers en studenten zeggen dat ze hun toekomstige beroep nog helemaal niet kunnen overzien. Dat begrijp ik heel goed. Is dat bij uw zoon of dochter ook het geval? Help hem of haar dan vooral om een interessante studie te kiezen. En ondersteun hem of haar zich tijdens de studie ook breed te ontwikkelen. Die ideeën over een toekomstig beroep komen gedurende de studie echt wel. Dan gaan studenten zich specialiseren richting een beroep dat hen echt ligt. Daarbij krijgen ze natuurlijk ook hulp van de studieadviseur. Het is wel belangrijk dat de student zelf de regie neemt en hard aan zijn toekomst werkt. Op een hbo of universiteit heeft de student grote eigen verantwoordelijkheid.

Je niet vastpinnen

Heel wat jongvolwassenen zijn bang zichzelf in een bepaalde richting ‘vast te pinnen’. Ze zijn bang dat ze, als ze voor een bepaalde studie kiezen, ze hier ook de rest van hun loopbaan mee bezig zijn. Dat is echt niet waar.
Nu al verandert meer dan de helft van de mensen gedurende hun loopbaan van beroep. Dat percentage zal groter worden.
Ik ken heel wat studiekiezers die hun studiekeuze uitstellen omdat ze bang zijn zichzelf ‘vast te pinnen’. Niet nodig dus. Kies je een interessegebied dat bij je past, dan is er daarbinnen heel veel mogelijk. In het verhaal van Celine: ‘Studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk’, komt dat duidelijk naar voren.

Banen blijven veranderen

Gedurende je loopbaan van beroep veranderen zal vaker voorkomen door twee dingen:
Op de eerste plaats zullen we allemaal langer werken, de jongvolwassene van nu werkt misschien wel tot zijn 72ste. In die tijd verandert er natuurlijk heel wat in de maatschappij. Banen en baankansen veranderen heel snel en die veranderingen zullen zeker doorzetten. Er zullen nieuwe banen bijkomen en er zullen banen verdwijnen. En de inhoud van alle banen die we kennen zal veranderen. Je kunt niet weten wat het beroep van de toekomst is en hoe dat beroep er inhoudelijk uitziet.

En mensen veranderen ook

Ook de studiekiezer, de student, en later werknemer, zal veranderen. Maar heb je een goede basis gelegd met een mooi diploma, dan heb je laten zien dat je kunt studeren. Wil en kun je bijleren, dan kun je ook van beroep veranderen. Daarom zeggen onderwijsprofessionals tegenwoordig: ‘Ontwikkel je breed, maar kies ook een specialisme’. Door een brede opleiding heb je al een goede basis voor veranderingen. Als je een ‘expert’ bent op een bepaald gebied laat je zien dat je je ook specifiek voor iets kunt inzetten.
W
erkgevers vragen natuurlijk degelijke basiskennis. Maar ook vaardigheden zijn heel belangrijk. Vooral de vaardigheden die te maken hebben met jezelf ontwikkelen en goed communiceren tellen mee.

‘Studiekeuze en hoe ik daar op terugkijk’, het proces van Celine

Celine heeft het precies ‘volgens het boekje’ gedaan. Ze heeft gekozen voor een studie die haar interessant leek en die bij haar paste. Binnen de studie is ze blijven kiezen. Ze koos voor vakken die haar echt lagen. Zo ontwikkelde ze zich tot een brede werknemer die ook nog speciale kennis en vaardigheden heeft. Nu ze werkt kan ze doorgaan met die ontwikkeling. Ze heeft leren kiezen voor wat het beste bij haar past. Celine heeft regie op haar loopbaan.

Regie op je loopbaan krijg je door jezelf steeds de vijf wezenlijke keuzevragen te stellen. (Marinka Kuijpers)

Mobiele versie afsluiten