‘Van je hobby je werk maken’… Vaak hoor je dat als ideaalbeeld. Het is op zich heerlijk als je echt een passie hebt. ‘Maak daar dan je beroep van’ … Dat horen studenten vaak die echt goed zijn in dans, muziek, toneel, sport… noem maar op. Maar ook deze studenten hebben soms moeite met kiezen voor een studie en een toekomst. Hierover spreek ik Max de Voogt, student Economie en Beleid. En talentvol waterpoloër. ‘Wat doe je’, vraag ik hem, ‘kiezen voor je sport of kiezen voor je studie? ‘
Max kiest voor studeren. Hij wil graag werken aan een duurzame economie met respect voor het milieu. Hij praat daar ook over met jongeren: ‘Jongvolwassenen vinden dat een hele uitdaging. Daar vertel ik graag over.’ Max speelt ook een spel over ‘duurzaam watergebruik’ met jongeren. Een mooi onderwerp vandaag op wereldwaterdag.
Waterpolo: kampioen!
Ik sport met veel enthousiasme. Ik speel waterpolo op topniveau. Dat doe ik al sinds mijn zevende. Het is een heel snel spel. Je combineert fysieke kracht met snelheid en spelinzicht. Mijn kracht is mijn snelheid. Ik kan heel goed snel weg zijn, bijvoorbeeld bij een contra-aanval.
Met mijn team ben ik twee jaar geleden Nederlands kampioen bij de heren geworden met mijn oude club in Utrecht. Dat kampioenschap geeft echt wel een kick. Je beseft dan dat je het beste team van Nederland bent. Maar om op dit niveau te spelen moet je ook heel veel trainen. Lastig want studeren vind ik ook belangrijk. Kiezen voor je sport of kiezen voor je studie?.. Ik heb er behoorlijk over na moeten denken.
Kiezen voor de studie
Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de studie. Mijn argumenten? Een bestaan opbouwen als waterpoloër valt niet mee. Topsport is fantastisch. Maar er zijn ook nadelen. Er is met waterpolo niet zoveel te verdienen als bijvoorbeeld met voetbal. Een maatschappelijke carrière opbouwen is dus ook belangrijk. En dat wil ik ook graag. Ik wil ook inhoudelijk iets bijdragen aan de maatschappij, ik wil graag betekenisvol zijn.
Ik sport nog wel op hoog niveau. Nu speel ik bij een club in Bilthoven, BZC Brandenburg. Dit is op eredivisie niveau. Dat betekent zo’n vier keer trainen per week en dat is goed te doen. Zo kan ik toch op topniveau sporten.
Economie en milieu combineren
Mijn ambitie is iets te kunnen betekenen op het gebied van economie en milieu. Ik heb naar een aantal economische opleidingen gekeken. Maar ik wilde echt werken aan een duurzame economie. Iedereen weet wel dat het met het milieu ‘niet zo lekker zit’. Aan de andere kant willen we ook een stabiele economie. Hoe is dat te combineren? Binnen mijn opleiding zijn we dáár vooral mee bezig. Als je bedrijven advies geeft hoe ze én winst kunnen maken én milieubewust kunnen zijn, dan luisteren ze daar echt wel naar. Zo kun je stappen zetten naar een schoner Nederland en zelfs een schonere aarde. Dat kan ook zonder economische schade voor het bedrijfsleven.
Informatie geven aan jongeren
Op Open Dagen en meeloopdagen heb ik veel contact met studiekiezers. Ik vertel dan over mijn opleiding en doe ook een ‘spel’ met ze.
Een voorbeeld van zo’n spel is hoe je met ‘water’ om kunt gaan. We willen allemaal gebruik maken van de natuurlijke rijkdommen van de aarde, zoals water. Water hebben we elke dag nodig. Maar er moet natuurlijk wel geregeld worden hoe je het (schaarse) water verdeelt. Je wil niet dat alle waterrechten naar de industrie gaan, mensen willen ook douchen, naar het toilet gaan, drinken. En zo zijn er altijd tegengestelde belangen. Hoe kun je nu de natuurlijke rijkdommen eerlijk verdelen, zonder de aarde uit te putten? Maar er moet ook ruimte zijn voor economische welvaart.
Jongvolwassenen vinden dat een hele uitdaging. Daar vertel ik graag over. Want met economie en milieu bezig zijn is ook een passie van me. Kiezen voor je sport of kiezen voor je studie? Dat was echt een lastige. Maar als ik met anderen over mijn studie praat, dan merk ik keer op keer hoe enthousiast ik ben over mijn keuze.
Jeroen Dijselbloem
Ik zou het helemaal niet verkeerd vinden als ik in de voetsporen van Jeroen Dijsselbloem zou kunnen treden. Hij heeft ook milieueconomie gedaan. Ik zit nu in mijn derde bachelorjaar. Hierna ga ik een master kiezen. Ik kan na mijn bacheloropleiding nog alle kanten op. Maar het voorbeeld van Jeroen Dijsselbloem spreekt me aan. Zo’n loopbaan zou ik ook wel willen hebben. En waterpolo? Ja, dat is nog steeds fantastisch.
Max de Voogt
Topsport en studie combineren
Het valt niet mee op topsport en studie te combineren. Kiezen voor je sport of kiezen voor je studie? Hogescholen en universiteiten hebben wel faciliteiten voor topsporters. Het is mogelijk om het Bindend Studieadvies (BSA) aan te passen. Topsporters hoeven dan niet persé de noodzakelijke studiepunten te halen. Ook zijn er soms mogelijkheden om topsporters financieel te ondersteunen (Lees het voorbeeld van het Niels Smith Fonds). Ben je topsporter? Informeer dan naar de mogelijkheden binnen de onderwijsinstelling.
Kiezen voor je sport of kiezen voor je studie?
Max heeft zijn dilemma goed opgelost. Toch geen makkeljke keuze lijkt me. Topsport of studeren… Het verhaal van Max doet me denken aan een studente met een vergelijkbaar dilemma. Zij is geen topsporter maar danskampioene…
De overweging van Ivonne:
Ik ben Nederlands danskampioen. Ik ben heel gek op dansen. Zal ik doorgaan op dit gebied en later danslerares worden? Of kies ik voor een theoretische opleiding op de universiteit? Ik kan ook goed leren en vind veel veel onderwerpen ineterssant…
Ivonne heeft uiteindelijk gekozen voor een studie
Ik heb gekozen voor een studie. Dat kwam eigenlijk omdat mijn moeder me vroeg: Ivonne, als je nou gaat dansen voor je beroep, wat doe je dan voor je ontspanning? Ja, dan had ik geen uitlaatklep meer over en iets leuks doen in je vrije tijd is ook erg belangrijk. Je moet ook eens níét met je werk bezig zijn en je ontspannen. Dansen doe ik nu in de weekenden en af en toe ‘s avonds.
Wat wil je later worden?
Voor veel jongeren is het een haast onmogelijk te beantwoorden vraag: ‘wat wil je later worden?’. Het is voor een jongere vaak al lastig genoeg om te ontdekken wie ze NU zijn. Maar heb je een interessegebied, zoals bij Max ‘ik wil iets met duurzame economie’, dan ben je al een heel eind. Dan weet je eigenlijk al welke studie je ongeveer kunt kiezen.
Je eigen weg zoeken
Binnen die studie kun je vervolgens je eigen weg zoeken. In de loop van je bachelor ga je steeds beter ontdekken wat je echt wilt, je gaat je specialiseren. Vervolgens kies je, net als Max, een master die echt bij je past. Voor veel studenten gaat het toekomstig beroep pas in deze fase echt spelen. Dat geldt zeker voor studenten op de universiteit.
Overigens vragen studenten ook in deze fase nog vaak advies aan hun ouders. Dat gaat dan meestal niet over de concrete inhoud. Studenten vragen vooral of u denkt dat bepaalde richtingen bij ze passen als persoon. Met deze hulp, en met hulp van de studieadviseur, krijgt de student steeds meer zicht op de arbeidsmarkt en wordt de keuze voor het toekomstig beroep ook makkelijker.
Het verhaal van Max is daar een treffend voorbeeld van.