Studiekeuzekind

Zoeken naar wat écht bij je past, webinar studiekeuze

moet echt alles perfect zijn?

Het kost tijd om te zoeken naar de ideale studie. Jongeren vragen vaak hun ouders om advies. Maar ze willen wél hun eigen beslissingen nemen. Hoe kun je als ouders je kind helpen zonder opdringerig te zijn? 10 februari: Zoeken naar wat écht bij je past, webinar studiekeuze.

Webinar 10 februari: zoeken naar wat écht bij je past

(Hier vindt u de film van het webinar van 10-2-2021)

Het webinar van 10 februari, 19.30-20.30, gaat over studiekeuze en studeren met daarbij informatie over geldzaken en tussenjaar. Stapsgewijs vertel ik u meer over de punten waar je op moet letten als je een studie kiest. En ik geef daarbij tips voor ouders hoe ze daar een handje bij kunnen helpen. Ouders vragen soms aan hun kind of hij/zij mee wil kijken naar het webinar. Daarom zijn er ook ‘thuiswerkopdrachten’ verwerkt in de presentatie. Het zijn vragen waar je het samen, jongvolwassene en ouders, eens over kunt hebben. De tips die ik u geef zijn gebaseerd op uitgebreid onderzoek en de ervaringen van onderwijsprofessionals.
Twee studenten, Pleun en Dianne, vertellen hun eigen ervaringen met studiekeuze en studeren.
Ik geef ook informatie over studiefinanciering en andere geldzaken. Tenslotte nog wat tips voor als een studiekiezer niet kan kiezen.
Het webinar is gericht op ouders met een kind in bovenbouw havo/vwo, maar studiekiezers en studenten zijn natuurlijk ook welkom. het gaat niet over een speciale opleiding maar breed over studeren op een hogeschool of universiteit.
Tijdens de presentatie kunnen er vragen worden gesteld. Die kan ik niet allemaal terplekke beantwoorden, in dat geval antwoord ik achteraf.

Stapsgewijs kiezen voor een opleiding, zoeken naar wat écht bij je past

Je studiekeuze maken hoef je niet in een bepaalde ‘volgorde’ te doen. Maar het is wél belangrijk alle stappen te zetten. Die stappen geven we aan tijdens het webinar van 10 februari. Bij elke stap geven we ook links naar verdiepende artikelen. Die links staan in de presentatie die u aan kunt vragen.
Enkele stappen waar we zeker op ingaan:

Drie bijzondere studenten vertellen hun verhaal: Pleun, Tim en Dianne

Tijdens het webinar schets ik een beetje de grote lijn in het studiekeuzeproces. Minstens zo belangrijk zijn de persoonlijke ervaringen van Pleun, Tim en Dianne. Wat opvalt aan hun verhaal is dat ze alle drie ervaren dat ‘kiezen’ eigenlijk niet ophoudt bij studiekeuze. Ook als je globaal weet welke kant je op wilt met je studie, moeten er in de loop van de studiejaren nog heel wat keuzes gemaakt worden. Ik vind het heel mooi als je daarin helemaal je eigen unieke keuzes maakt zoals Pleun. Of als je ontdekt dat je misschien toch een andere richting op wilt gaan, zoals Dianne. Of dat je, als je eigenlijk niet weet wat je wilt, zoals Tim, dan toch je ideale studie vindt.
Mijn tip aan ouders: Maak geen studiekeuze voor je kind. Laat de jongvolwassene zélf ontdekken wat hij wil. Help de aanstaande student te ontdekken hoe je goede keuzes maakt die bij je passen. Kiezen moet je leren. Het is een vaardigheid die tijdens de studie heel belangrijk is en zeker ook daarna. Leren hoe je goede keuzes maakt is een levensles.
Heeft uw kind echt geen idee als hij of zij in de eindexamenklas zit? Dan heeft hij misschien wat meer tijd nodig. Liever wat langer zoeken dan ‘zomaar’ in een studie stappen. Dat is echt vragen om ellende.

Pleun: Kiezen voor een bijzondere opleiding

Pleun: ‘Ik heb goed nagedacht over welke richting ik op zou gaan. En daarin heb ik erg mijn eigen weg gezocht. Mijn ouders hebben me daar zeker in gesteund en hebben altijd benadrukt dat het vooral mijn eigen keuze was. En dat ik vooral iets moest kiezen wat ik leuk vind. Want ik moet vaak uitleggen waarom ik deze keuze heb gemaakt, omdat het niet een studie als geneeskunde is waarbij je toekomst al duidelijk uitgestippeld is. Ik ben nu tweedejaars oudheidwetenschappen. Dit is een combinatie van oude geschiedenis, archeologie en klassieke talen. In het eerste jaar ben je verplicht archeologische vakken te volgen. Daarnaast heb je ruimte voor oriënterende vakken voor je specialisatie, die je daarna dan kan kiezen. Je kunt kiezen uit oude geschiedenis, archeologie, Latijn, Grieks of Spijkerschrift.

Na je eerste jaar opnieuw kiezen… je specialisatie

Ik heb gekozen voor de specialisatie Latijn. Dat houdt in dat ik bepaalde vakken volg met de studenten klassieke talen, en andere vakken weer volg met studenten van mijn eigen studie. Ik vind het leuke hieraan dat je dus ook veel in contact komt met studenten van verschillende studies. Op de universiteit en hogeschool zijn er best veel mogelijkheden om je eigen weg te zoeken, maar daar moet je je wel echt in verdiepen. Ik adviseer studiekiezers ook veel tijd te nemen voor studiekeuze. Je bent je als persoon nog aan het ontwikkelen en je interesses aan het ontdekken. Dus daarom kan je ook nog afwijken van je eerste keuze. Ga niet alleen kijken naar voor-de-hand liggende studies. Durf ook te kiezen voor een bijzondere opleiding. Het is belangrijk om te zoeken naar iets dat écht bij je past. Dan vind je het ook niet erg om te studeren, maar doe je het echt voor je plezier.

Pleun

Tim: Nog nooit van deze studie gehoord

‘Ik had echt geen enkel idee wat ik moest gaan doen. Ik wist zelfs niet eens een richting. Maar ja, je moet natuurlijk wel ergens beginnen. Dus toen ik in de vijfde zat ben ik begonnen met rond te kijken. Dat ging alle kanten op. Ik ben bijvoorbeeld in het ziekenhuis in Utrecht gaan kijken. Maar ook naar een hbo opleiding ‘event management’. Ik had echt geen idee. Toen kreeg ik van mijn decaan een lijst met namen van studies. Daar zaten echt studies bij waar ik nog nooit van had gehoord. Op die lijst zag ik voor het eerst ‘international development studies’ staan. Ontwikkelingsstudies dus. Dat is in Wageningen. Maar ook van Wageningen had ik nog nooit gehoord.’

Zoeken naar wat écht bij je past… Vergelijken en dóórzoeken

‘Toen ik op de Open dag eens ging kijken dacht ik meteen: Dit is het leukste dat ik tot nu toe gezien heb. Maar ik ben nog wel verder gaan kijken. Naar vergelijkbare opleidingen op andere universiteiten en ook naar andere opleidingen in Wageningen. Daarna heb ik twee meeloopdagen gedaan. En toen heb ik voor deze studie gekozen.
In mijn eerste jaar heb ik zeker ook wel getwijfeld. Ik kreeg basisvakken die me helemaal niks interesseerden. Ik vroeg me ook wel af: ‘wat kan ik hier nou later mee?’ Maar in mijn tweede jaar kon ik steeds meer vakken volgen die ik super interessant vond. Ik weet nog steeds niet helemaal precies welke richting ik uiteindelijk op ga. Maar ik word ook niet echt opgeleid voor één beroep. Ik kan na deze studie nog heel veel kanten gaan. Ik heb nog ruimte om te kiezen. Ik vind mijn weg wel.’

Dianne: Welke opleiding past bij mij? Kijken naar hbo studies

‘Mijn studiekeuze ben ik begonnen door te kijken naar hbo studies, omdat daarbij duidelijk is wat je er echt mee gaat doen. Vooral de lerarenopleidingen spraken mij aan. Al snel kwam ik er achter dat het praktijkgerichte op het hbo een voor- én een nadeel voor mij was. Ik wilde niet alleen theorieën toepassen.  Ik wilde ook weten hoe zo’n theorie tot stand komt.  Ik wilde weten hoe alles precies werkte en waarom’. 

Dianne

Kijken naar de universiteit

‘Vervolgens ben ik ook eens op de universiteit gaan kijken. Ik kwam al snel bij de sociale / maatschappelijke studies terecht. Hierbij focuste ik me vooral op de inhoud en niet zozeer op de steden. Psychologie en sociologie leken mij leuke studies. Uiteindelijk heb ik voor de bachelor sociologie gekozen omdat het daarbij gaat om maatschappelijke problemen en hoe je die op kunt lossen. 

Welk beroep dan? Zoeken naar wat écht bij je past

‘Tijdens de bacheloropleiding ontdekte ik steeds meer over de mogelijke beroepen die ik zou kunnen gaan doen met sociologie. Deze spraken mij helaas niet genoeg aan. Daarnaast miste ik het meer creatievere en concrete in mijn studie. Daarom heb ik besloten om tussen mijn bachelor en mijn master een tussenjaar te nemen. Onder andere om eens rustig te kijken wat ik nu wilde gaan doen. Maar ook om even afstand te nemen van het hele onderwijs. Soms moet je extra tijd nemen om iets te zoeken dat écht bij je past. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de master communicatiewetenschap. Die master volg ik nu.’

Mijn studiekeuze is geen keuze voor mijn leven

‘Toch blijft het onderwijs bij mij kriebelen. Wie weet wil ik  na een paar jaar werken toch nog de switch maken en docent Nederlands worden. Voor nu ben ik echter tevreden met mijn huidige master en ik ben benieuwd wat de toekomst voor mij in petto heeft. Mijn advies is dan ook: bijt je niet teveel vast op het beroep dat je met je studie kunt doen. Je kunt tijdens de studie nog vaak van idee veranderen.

De volgende webinars zijn op

Mobiele versie afsluiten