1 augustus 2017 | Categorie: Spitsbergen

Tot ziens, Ny-Ålesund

Door Mare van den Heuvel

Ik, Mare van den Heuvel, ben 13 jaar oud en van 16 tot 28 ju...
  • Naam: Mare van den HeuvelMare van den Heuvel
  • Beroep/opleiding: Leerling tweetalig Gymnasium
  • Laatste bezoek aan Spitsbergen?  Nooit, dit is de eerste keer dat ik naar Spitsbergen ga.
  • Hoe ben je bij de expeditie gekomen? Ik reis mee met mijn moeder Martine van den Heuvel-Greve (Marine-bioloog, toxicoloog).

Laatste blik op Ny-Ålesund

Ons avontuur in Ny-Ålesund is nu toch echt voorbij (lees hier vanaf het begin). Vanochtend hebben we de laatste spullen in onze tassen gepropt, en afscheid genomen van Michiel (die blijft wat langer om het onderzoek af te ronden), onze huisgenoten en de rest van het Nederlands team. En toen moesten we al weg, het vliegtuig in. Tijdens het opstijgen zat ik op precies de goede plek: ik kon nog een laatste blik werpen op ons onderzoeksdorpje voordat we in de wolken verdwenen.

Jeugdjournaal

Wat was het een geweldige week. Ik heb herkauwende rendieren gezien, (2 x!) geholpen bij het ringen van de jonge sternen, spelende kleine poolvosjes gadegeslagen, vastgezeten in een fjord, gletsjers gezien, gewandeld, monsters genomen, mijn eigen onderzoek gedaan, duizenden vogels gezien (ook papegaaiduikers :-)) en nog veel meer. Ik ben zelfs vanuit Spitsbergen op het Jeugdjournaal geweest om te vertellen over mijn onderzoek. Gisteravond hebben mijn moeder en ik ons verblijf in Ny-Ålesund afgesloten met een salsales (gegeven door onze leuke huisgenoten) en daarna heb ik met Anne, Annabelle en Eefje eindelijk een duik in de jacuzzi genomen. Ik zeg: goede afsluiter!

Tot ziens, Ny-Ålesund!

Ik zal het leven in Ny-Ålesund erg missen, maar het is geen vaarwel. Want ik ga hier zeker nog een keer terugkeren. Daarom: tot ziens, rendieren. Tot ziens, poolvosjes. Tot ziens, land waar paddenstoelen groter zijn dan het (wilgen)bos en waar de zon ’s zomers niet ondergaat. En tot ziens, Ny-Ålesund!

Laatste herinneringen

Ny-Ålesund vanuit het vliegtuig

Ny-Ålesund vanuit het vliegtuig (Foto: Mare van den Heuvel)

Rendierkalf, Ny-Ålesund

Rendierkalf (Foto: Mare van den Heuvel)

Poolvos, Ny-Ålesund

Poolvos (Foto: Mare van den Heuvel)

Een paddestoel die groter is dan het bos, Ny-Ålesund

Een paddestoel die groter is dan het bos (Foto: Frits Steenhuisen)

Door Mare van den Heuvel

Ik, Mare van den Heuvel, ben 13 jaar oud en van 16 tot 28 juli 2017 op Spitsbergen. Daar zal ik helpen bij het onderzoek dat er wordt uitgevoerd, o.a. door mijn moeder, en ik krijg een kans om te ontdekken hoe het leven er aan toe gaat op een van de noordelijkste nederzettingen ter wereld, het voormalige mijndorp (en nu onderzoeksstation) Ny-Ålesund. Via dit blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen op het prachtige, ruige Spitsbergen.

Er is één reactie

1. Door: Jan Berkhout · 01-08-2017 om 16:55

Je hebt prima tochtje gemaakt naar Spitsbergen .ben jalour zou ik bijna
    zeggen. Ik ben benieuwd op welke termijn er resultaten uitkomen, en mag je daarover daarover de resultaten laten zien.
    Ik vind dar je reuze trots op o.m. Je moeder mag zijn en ik zou graag willen weten of er een vervolg op dit prachtige initiatief