26 augustus 2019 | Categorie: Studeren

Gevoelig en betrokken bij mens en natuur

Is een jongere gevoelig en betrokken bij mens en natuur? Heeft hij een sterk gevoel voor rechtvaardigheid? Is hij zorgzaam en liefdevol? Vindt hij het belangrijk zinvol bezig te zijn? Misschien is hij of zij wel hoogsensitief. Martine Jetten vertelt meer over hoogsensitiviteit.

Martine Jetten

Anders zijn, gevoelig en betrokken bij mens en natuur

‘Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik anders was’, zegt Martine. ”Ik voelde snel aan wat anderen nodig hadden en dacht diep na over van alles. Soms dacht ik wel dat ik me aanstelde, moest proberen hetzelfde te zijn als anderen. Maar naarmate ik ouder werd leerde ik mezelf accepteren. Ik merkte dat wat ik voelde, uiteindelijk anderen ook voelden, maar dan wat later of wat minder intensief. Ik voelde me als het bekende kanariepietje in de mijn. Dat kanariepietje werd vroeger meegenomen door de mijnwerkers naar beneden. Zong het kanariepietje, dan was er niets aan de hand. Maar hield het op met zingen, dan was er te weinig zuurstof. Dan werd het tijd dat de mijnwerkers in actie kwamen. Zo voel ik me vaak. Ik signaleer iets, bijvoorbeeld dat er spanning tussen mensen is. Vaak zelfs voordat anderen het merken. Ik voel me daarbij erg betrokken bij mijn omgeving. Rond mijn veertigste gaf mijn bedrijfsarts daar een naam aan: Martine, je bent hoogsensitief. En veel puzzelstukjes vielen op hun plek’

Stress en prestatiedruk in het onderwijs

‘Hoe een hoogsensitieve student reageert? Een voorbeeld is stress en toetsdruk in het onderwijs. Een jongere die hoogsensitief is ervaart dat eerder, heeft er eerder last van. Je zou kunnen zeggen dat deze jongere net zo is als het kanariepietje in de mijn. De student geeft aan dat er iets mis is, dat we eens moeten kijken of die stress en prestatiedruk niet te hoog aan het worden is. Daar moet je naar luisteren. Het zit in onze natuur dat sommige mensen gevoeliger zijn. In een kudde, en we zijn tenslotte kuddedieren, zie je dat ook. Er zijn altijd een paar dieren die gevoeliger zijn en bepalen welke kant de kudde opgaat. Waar is het veilig? Waar liggen de beste kansen? Moeten we deze kant op of die.’

Gevoelig en betrokken bij mens en natuur

Gevoelig en betrokken bij mens en natuur, misschien hoogbegaafd

‘Een hoogsensitieve student beleeft alles heel intensief. Hij is gevoelig voor prikkels. Hij heeft vaak meer moeite met veranderingen. Vaak heeft hij eerder last van stress of een hoofd vol gedachten. Hij voelt snel gevoelens van anderen aan en wil ook binding aangaan met mensen. Ook met dieren en de natuur kan hij zich makkelijk verbinden.
Een hoogsensitieve student zal vaak denken in associaties. Alles hangt met alles samen. Vaak willen deze studenten precies weten hoe alles zit. Ze willen weten hoe de context in elkaar zit voordat ze aan de slag kunnen gaan. Dat lijkt een beetje op ‘hoogbegaafd‘ zijn. Soms zijn studenten beide: hoogsensitief én hoogbegaafd. Dat is niet altijd even makkelijk.’

Positief, maar ben alert

‘Gevoelig en betrokken bij mens en natuur is vaak heel positief. Hoogsensitieve mensen kunnen enorm genieten van schoonheid, natuur, muziek of kunst. Toch zou ik ouders ook willen aangeven: luister goed naar je kind en kijk wat het nodig heeft. Bij deze jongvolwassene komt er veel binnen. Het is belangrijk dat hij zich veilig voelt, beseft dat het prima is dat hij is zoals hij is. Hij maakt veel mee, en heeft het nodig dat allemaal heel diepgaand te verwerken. Dus geef hem de tijd, want de uitkomst is vaak heel erg de moeite waard. Is er bijvoorbeeld eens een conflictje, een hoogsensitieve persoon zal daar nog lang over nadenken. Dat kan een hoogsensitieve student ook uit zijn evenwicht brengen, vaak ervaart hij pieken en dalen in zijn emoties.’ Martine Jetten.

Hulptroepen

Een hoogsensitieve student kan zich soms geïsoleerd voelen. Soms voelt hij zich overprikkeld door de intensiteit van het studentenleven en de social media. Of ervaart hij zijn studie als één grote brei, waar niet doorheen te komen valt. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat voor een hoogsensitieve student zoveel zaken met elkaar samenhangen. Op een hogeschool of universiteit zijn er studentendecanen en soms studentenpsychologen die nét een duwtje in de goede richting kunnen geven. Maar bedenk wel dat de student zélf om hulp moet vragen. In het hoger onderwijs is er niemand die naar je toekomt. Je moet, hoe moeilijk ook, zelf om ondersteuning vragen. Ook buiten de onderwijsinstelling is er coaching en kun je trainingen en workshops volgen.

Reageren?

Ben je zelf hoogsensitief, is uw kind hoogsensitief? Heb je in je werk te maken met hoogsensitiviteit? Ik plaats graag artikelen over dit onderwerp op dit blog. En reageren kan natuurlijk ook via onderstaand reactieblokje.

Er zijn 2 reacties.

1. Door: Sandra · 30-08-2019 om 19:04

Zo herkenbaar, ben nu 46 jaar en na een burn out zo’n jaar geleden weet ik dat ik ook hooggevoelig ben. Ik word gelukkig super gecoacht door Sarina Kriek van Right in Place. Door de coaching leer ik dingen te herkennen en weet ik wanneer ik een stapje terug moet doen.

1. Wat fijn Sandra. Ben maar trots en tevreden ondanks alle onrust die ook bij jouw capaciteiten hoort