Studiekeuzekind blog
22 december 2021 | Categorie: Studiekeuze

Kennis en praktijk combineren op het hbo? Het kan!

Vaak wordt er gedacht dat je op het hbo alleen een vierjarige bacheloropleiding kunt volgen. Maar er is ook een, redelijk nieuwe, tweejarige hbo opleiding: Associate Degree (AD). Daarin kun je kennis en praktijk combineren op het hbo. Carine Aalbers vertelt er meer over.

kennis en praktijk combineren op het hbo

Carine Aalbers, Hogeschooldocent bij Windesheim

Wat is een Associate Degree opleiding precies?

Ik vraag Carine wat dat nou is, zo’n Associate Degree opleiding. Carine: ‘Een Associate Degree (AD) opleiding is een echte volwaardige hbo opleiding op niveau 5. Een opleiding die je kunt volgen na mbo 4. Maar ook een opleiding die heel geschikt is voor mensen die al praktijkervaring op hebben gedaan en hun praktische kennis willen verdiepen. Of voor mensen die al eens zijn begonnen aan een bacheloropleiding, dat is niveau 6, maar die toch liever praktijk en kennis opdoen combineren. Of voor havisten die een vierjarige hbo opleiding te lang vinden’.

Je bent geen student maar beginnend professional

‘Een verschil tussen een bacheloropleiding en een AD is dat je op een AD opleiding echt een beginnend professional bent. Je moet laten zien dat je je kennis kunt toepassen in de praktijk. Die praktijk is heel belangrijk binnen een AD opleiding. Je kunt dit soort opleidingen voltijds doen, maar ook in deeltijd. Of duaal. Duaal betekent dat je werkt, of stage loopt, in het werkveld waar de AD over gaat.
Ik ben docent in het werkveld ‘sociaal werk in de zorg‘.

Wat zegt de Keuzegids over deze opleiding?

In de Keuzegids worden de opleidingen op mbo, hbo en universiteit besproken. Op elke middelbare school is de Keuzegids aanwezig, soms digitaal. Het is namelijk een handig hulpmiddel om snel te ontdekken wat een opleiding inhoudt, wat je ermee kunt en hoe het zit met de kwaliteit.
De Keuzegids zegt over de opleiding ‘sociaal werk in de zorg’: ‘Je leert met vakken als sociologie, psychologie en gesprekstechnieken hoe je mensen met sociaal-maatschappelijke problemen kunt ondersteunen. Je leert ook meer over wet- en regelgeving binnen dit vakgebied en je leert meer over sociaal ondernemerschap. Zo kun je bijvoorbeeld aan de slag als wijkcoach, gezinsvoogd, jeugd- of jongerenwerker, of preventiewerker’.

Je moet echt wel weten wat je wilt

Carine: ‘Je moet echt wel weten wie je bent en wat je wilt voordat je aan deze opleiding begint. De meeste mensen zijn ook zo rond de 20. Het hele zoekproces naar wat je wilt met je toekomst, zoals een veel jonger persoon vaak nog heeft, hebben deze mensen al achter de rug. Ze weten ook wat er speelt binnen het vakgebied, al is het maar door een vakantiebaan. Dat is belangrijk voor deze opleiding. Je moet weten of dit werkveld iets is dat je wilt. Want de praktijk speelt een grote rol binnen de AD opleiding.
We hebben natuurlijk ook studenten die nog niet zo goed weten wat ze willen. Hen raad ik aan om zich eerst goed te oriënteren op het beroep, door bijvoorbeeld een vakantiebaan, of een dagje meelopen met iemand uit het werkveld.

Kennis en praktijk combineren op het hbo

‘Een vooroordeel is nog wel eens dat een AD opleiding geen echte hbo opleiding zou zijn. Maar dat is het echt wel. Daarom wordt de AD opleiding ook op hogescholen gegeven. En na een AD kun je, als je dat wilt, instromen in een bacheloropleiding.
Een ander vooroordeel, of eigenlijk een vraag is: ‘waarom zou ik doorstuderen als ik nu al, met mijn mbo 4,  kan gaan werken’? Daar kan ik eigenlijk maar één antwoord op geven: Heb je het in je dat je je meer kunt ontwikkelen, dat je je werk op een hoger niveau zou kunnen doen? Waarom zou je dat dan niet proberen? Een hbo diploma zoals een AD vergroot je zelfvertrouwen,  je vergroot je baankansen en je wordt veel breder inzetbaar. Dat is ook een reden waarom mensen met werkervaring toch aan een AD beginnen. Je kunt gewoon meer uit jezelf halen met de kennis en ervaring die je opdoet’.

Kennis en praktijk combineren op het hbo… dit zegt de Keuzegids

De Keuzegids beschrijft in het kort de verschillende AD’s die er zijn:

• Onderwijs en opvoeding,
  • marketing en communicatie,
  • cultuur en kunst,
  • recht en bestuur,
  • de financiële sector,
  • ondernemerschap en retail management,
  • bedrijfskunde,
  • sport, toerisme en events,
  • gedrag en maatschappij (waar de opleiding van Carine onder valt),
  • gezondheid,
  • aarde en milieu,
  • exact en informatica
  • techniek en ontwerp.

Bijna 10.000 studenten begonnen in 2020 aan een Associate Degree opleiding. Vaak combineren ze dit met werk.

Kennis en praktijk combineren op het hbo.. dit zegt Studiekeuze 123

Ook Studiekeuze123 schenkt aandacht aan dit type opleidingen. Studiekeuze123 is een site van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Er staan 352 Associate Degrees in beschreven. Je vindt er en korte omschrijving van de inhoud en wanneer er open dagen zijn. Er zijn ook verschillende verdiepende artikelen bijvoorbeeld over de studiefinanciering van een AD opleiding.

Webinars over studeren en studiekeuze

Deze webinars zijn gericht op ouders met een kind in bovenbouw havo/vwo of beginnend studenten. Maar ook leerlingen en studenten zijn natuurlijk van harte welkom om mee te doen. De webinars gaan over studeren op een hbo of universiteit.

12 januari 2022 Aanmelden Twijfelen aan je studiekeuze
16 februari 2022 Aanmelden Doorstromen van hbo naar de universiteit
16 maart 2022 Aanmelden Alles over geldzaken

Studeren is (ook) groeien als mens Terugkijken