Terreur en studeren
Terreur gisteren in Nice, Frankrijk… De afgelopen week in Bangladesh, VS, Irak… Steeds meer mensen die bang worden voor aanslagen, mensen die bangig worden voor mensen met een ‘gekleurde’ huid. Als ik naar buiten kijk over de Campus zie ik, gelukkig, een totaal ander beeld. Jonge mensen, blank, zwart, bruin, alle huidskleuren die je maar kunt bedenken, die samen lopen, samen fietsen, samen op weg naar hun college. Studeren in Nederland betekent ook : ‘samenwerken met mensen uit een andere cultuur’.
Samenwerken
Nederland is een aantrekkelijk land voor internationale studenten. Ons onderwijs staat op een hoog peil, onze economie draait goed in vergelijking met veel andere landen. Zeker opleidingen die te maken hebben met de Nederlandse ’topsectoren’, de terreinen waar Nederland internationaal extra goed op scoort, trekken veel internationale studenten. Deze studenten komen bij ons ‘kennis halen’, maar ze brengen ook kennis waar wij goed gebruik van kunnen maken.
Nederland is als klein land erg afhankelijk van handel. Als Nederland verdienen wij aan het buitenland. Dat doen we door het verhandelen van onze producten maar steeds meer door het ‘verhandelen’ van onze kennis. Nederlanders werken overal op de wereld in ingewikkelde projecten, doen mee aan wetenschappelijk onderzoek, zoeken, samen met internationale organisaties oplossingen voor complexe problemen.
Internationaal leren en studeren
Studenten op hbo en wo leren en studeren in een internationale gemeenschap. Op ‘mijn’ universiteit studeren studenten uit 105 verschillende landen. Al deze studenten komen kennis halen, maar brengen ook hun eigen gewoontes, religie en inzichten mee.
Voor internationale studenten is het belangrijk dat ze leren te kijken over de grenzen van hun eigen cultuur heen, voor de Nederlandse studenten is dat net zo belangrijk. Onbewust redeneer je toch vaak vanuit je eigen gedachtengoed. Maar dat wat ‘een goede oplossing ‘is in Nederland, werkt misschien helemaal niet in de VS of in China. Wat in China ‘werkt’ is in Indonesië misschien totaal verkeerd. Tijdens je studie leren met een ‘open blik’ te kijken naar anderen is een verrijking voor jezelf en bovendien een belangrijk leertraject voor de student als aanstaande professional.
Wereldwijde problemen
We hebben te maken met wereldwijde problemen. Denk bijvoorbeeld aan klimaatverandering, armoede, oorlog, terreur, uitputting van onze grondstoffen, ongelijke verdeling van welvaart… een rijtje internationale problemen dat u zelf nog flink kunt aanvullen. We kunnen deze internationale problemen niet oplossen met uitsluitend ‘westerse’ gedachten. We moeten leren van onze internationale studenten en hun cultuur en manier van denken.
Onze Nederlandse studenten beseffen dat heel goed. Ze vinden het ook leuk om internationaal te studeren. Dat geldt voor het kennismaken met internationale studenten hier en ook zeker voor internationale stages. Ik vind het heel belangrijk dat onderwijsinstituten veel aandacht hebben voor internationale uitwisselingsprojecten.
Verrassingen
Ik hoor veel Nederlandse en internationale studenten praten over ‘verrassingen’. Ik dacht altijd dat… maar nu merk ik dat ze in… het op een heel andere manier doen. Vult u zelf de puntjes maar in.
Onbewust ga je uit van wat voor jou bekend is. Dat overkomt ons allemaal:
Op vakantie in Johannesburg moest mijn kies gerepareerd worden. Ik was vooral blij dat ik bij de tandarts terecht kon, maar had verder over de tandarts zelf niet nagedacht. Ik trof een grote wulpse zwarte vrouw met een strakke legging… dat was mijn tandarts. Onbewust verwachtte ik een tandarts zoals mijn eigen tandarts, een blanke, oude man met een witte jas.
Het is belangrijk om je bewust te zijn van je eigen oordelen en veroordelen.
Bang voor ‘anders’ zijn?
Door de terreur van de laatste tijd merk ik een toenemende angst voor mensen die ‘anders’ zijn. Er zijn steeds meer discussies die te maken hebben met rassen en al dan niet vermeende discriminatie.
‘Angst is een slechte raadgever’, u kent dat spreekwoord. In de wereld van studeren is dat zeker zo. Angst maakt dat je je afsluit voor andere mensen, andere gedachten. Zo komen we er niet. Leren en studeren betekent ook open staan voor elkaar. Elkaar niet afwijzen, niet bang zijn voor elkaar maar leren van elkaar en open staan voor andere zienswijzen en zo samen tot oplossingen komen. Terreur is niet nodig als je elkaar ‘open’ en ‘lerend’ benadert.
Naïef? Misschien… maar één ding weet ik zeker. Onze kennis en wetenschap zou niet zo gegroeid zijn als we ons altijd hadden laten leiden door angst, als we niet hadden gekeken naar zaken die ‘vreemd en anders’ zijn. We zouden misschien nog steeds denken dat ‘de aarde een pannenkoek is’ of ‘aderlaten mensen geneest’ of noem al die voorbeelden maar op waarvan we nu zeggen: hoe hebben de mensen dat vroeger kunnen denken.
Elkaar ontdekken en respecteren
Gaat uw zoon of dochter studeren? Dan krijgt hij of zij ook te maken met internationale studenten uit alle landen van de wereld, ook de landen die nu vaak afgeschilderd worden als ‘enge’ landen. Moet uw kind bang zijn voor terreur? Gelukkig heb ik daar nooit iets van gemerkt in het Hoger Onderwijs.
Helaas speelt discriminatie wel een rol in het Middelbaar Onderwijs. Helaas blijkt dat er in Nederland minder ‘allochtonen’ doorstromen naar het Hoger Onderwijs. Daar ga ik in een volgend artikel op in.
In het Hoger Onderwijs zelf merk ik niets van discriminatie. Wel goed om met uw kind ook eens over dit onderwerp te praten. Hoe is het om in een internationale context te studeren en te werken? Misschien gaat er voor u ook een wereld open.
Terreur voorkomen?
Ik ga terug naar mijn begingedachte. Hoe groot is de tegenstelling tussen wat ik op het nieuws hoor en wat ik om me heen zien gebeuren op de Campus. Nederlandse en internationale studenten leven, leren en studeren samen. Vrijheid, gelijkheid en broederschap. Ook op 14 juli 2016 en alle komende dagen en jaren.
Kun je terreur voorkomen? Geen idee, maar in een wereld waarin mensen elkaar zien, horen en kennen en er samen aan oplossingen wordt gewerkt, is er geen noodzaak voor terreur.