Studiekeuzekind

Foute studiekeuze bestaat niet volgens de Keuzegids

De Keuzegids is een handige gids voor studiekiezers om meer te weten te komen over de kwaliteit van opleidingen. Er is een Keuzegids voor mbo (net verschenen) hbo en wo. De Keuzegids voor universitaire bachelors begint met het artikel: ‘foute studiekeuze bestaat niet’.

Moeder en zoon (studiekiezer) praten op een Open Dag in gesprek met een met een student

Interessegebieden besproken in de Keuzegids

In de Keuzegids worden alle universitaire bachelors besproken. Er zijn ook Keuzegidsen voor andere niveaus. Op de meeste onderwijsinstellingen is de Keuzegids aanwezig, soms digitaal. Er zijn elf interessegebieden die besproken worden. Vorig jaar heb ik over al deze interessegebieden een artikel geschreven waarin ik de beste hbo en wo opleidingen per interessegebied heb beschreven. Zodra de gids hbo bachelors uit is zal ik een update geven. Nu onder elk interessegebied een link naar de kwaliteitsbeoordelingen van vorig studiejaar.

En ook in de Keuzegids…

Verder staat er ook in de Keuzegids  informatie over het collegegeld, de toelating en selectie, internationalisering, Bindend Studieadvies en de Arbeidsmarkt. Tenslotte vindt u er een overzicht van wat volgens de keuzegids de beste universiteiten zijn. Overigens zijn er meer ranglijsten. Een andere gewaardeerde beoordelaar is Elsevier Weekblad.

Hoe werkt de Keuzegids?

Bij ieder vakgebied vindt u tabellen. Daarin staan de volgende gegevens:

Foute studiekeuze bestaat niet

Met bovenstaande gegevens kan de studiekiezer inzicht krijgen in de kwaliteit van opleidingen. Maar dat betekent nog niet dat je de beste studie hebt gevonden. Daar komt nog veel meer bij kijken. Je moet je als student vooral ook thuis voelen op de onderwijsinstelling. En je moet passie voelen voor de opleiding.  Waarom begint de Keuzegids dan met deze opmerking: ‘foute studiekeuze bestaat niet’. Want 20-30% van de eerstejaars studenten op hbo en universiteit haalt het eerste studiejaar helaas niet. Is dat dan geen foute studiekeuze?

Nogal wat studenten twijfelen aan hun studiekeuze tijdens het eerste studiejaar. De Keuzegids zegt: ‘een foute studiekeuze bestaat niet’. Hoezo dan?

Foute studiekeuze bestaat niet volgens de Keuzegids

In het voorwoord zegt de Keuzegids:
De studiekeuzetijd is een veelbewogen periode in je leven. Wat wil je gaan studeren en waar? Er is veel gaande in de universitaire wereld (zie de Facebookpagina). In de meeste studentensteden is er woningnood (zie CBS data per stad). Hoewel studiekeuze vooral gebaseerd moet zijn op de juiste studie, moet je als student natuurlijk ook ergens kunnen wonen. En dan de baankansen? In hoeverre moet je daar naar kijken? De baankansen tot 2024 zijn redelijk in beeld. Maar wat gebeurt er daarna op de arbeidsmarkt? ‘Doen wat je leuk vindt is natuurlijk ontzettend belangrijk, maar je wilt er wel van kunnen leven’, zo zegt de Keuzegids. Zijn er veel internationale medestudenten? Wordt de opleiding goed beoordeeld door ouderejaars studenten en experts? De Keuzegids gaat op al deze aspecten in. Maar.. zegt de Keuzegids: de kwaliteit van de Nederlandse universiteiten is goed. ‘Kies wat bij je past en laat je niet gek maken’

Tijdens mijn eerste studiejaar ontdekte ik dat ik toch een iets andere studie had moeten kiezen. In het eerste studiejaar heb je vooral basisvakken die je vaak ook met een andere opleiding samen volgt. Die andere opleiding vond ik toch interessanter. Ik ben na mijn eerste studiejaar geswitcht en de meeste studiepunten kon ik gewoon meenemen. Al met al heb ik bijna geen studievertraging door mijn ‘foute’ studiekeuze, Merel

Foute studiekeuze bestaat niet mits je ervan leert

De gedachtegang van de Keuzegids is: de kwaliteit is goed, dus een echte buil kun je je niet vallen. Ik ben het eens met de uitspraak ‘foute studiekeuze bestaat niet’, maar om een wat andere reden. Ik merk dat er inderdaad veel studenten willen of moeten stoppen in het eerste studiejaar. Maar als studenten terugkijken op dit eerste ‘verkeerd’ gekozen jaar, dan blijkt dit toch lang niet altijd een verloren jaar. Ze zeggen vaak dat ze juist van dit jaar veel hebben geleerd. Ze hebben ontdekt waar hun capaciteiten liggen, hoe ze hun studievaardigheden kunnen verbeteren, hoe ze een betere balans kunnen vinden tussen het studentenleven en de studie… en ga zo maar door.

Die lerarenopleiding vond ik niks, teveel groepswerk. Daar ben ik na het eerste studiejaar mee gestopt. Maar ik had tijdens dat studiejaar ook ontdekt dat het onderwijs echt wel mijn ding is. Toen ik me er wat meer in verdiepte ontdekte ik dat je op nog veel meer manieren bij het onderwijs betrokken kunt zijn. En dat er veel verschillende opleidingen zijn om dat te bereiken. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Nu ben ik opleidingsmanager, dat is iets dat echt bij me past. Johanna

Vijftig jaar werken?

Is dat nou zonde, zo’n eerste ‘foute studiekeuze’. Dat hangt helemaal af van hoe je je eerste studiejaar evalueert. En hoe je op een rijtje zet wat je daarvan hebt geleerd. Ik adviseer een student die wil of moet stoppen in het eerste studiejaar vooral heel goed te praten met de studieadviseur en ook met zijn medestudenten. Wat ging er goed en wat ging minder? Was het onderwerp van de studie niet goed gekozen of paste het niveau niet bij je? Kun je bijleren qua studievaardigheden? Had je wat meer zelfdiscipline op moeten brengen? Allemaal belangrijke vragen om jezelf te stellen. Ja, en dan studeer je een jaar langer… dan werk je een jaar minder… De jongvolwassenen van nu zullen moeten rekenen op vijftig jaar werken. Dat worden er dan misschien 49. Hoe erg is dat? Als je uiteindelijk maar ontdekt wat wél bij je past.

Mobiele versie afsluiten