3 december 2022 | Categorie: Studeren

Leren van het studeren in het buitenland

Wat kun je leren van het studeren in het buitenland? Ik vroeg het Marina Meijer, oprichter van UStudy, een organisatie die studenten helpt die in bijvoorbeeld Canada, Groot Brittannië of de USA willen studeren. Ook geef ik wat algemene informatie.

Leren van het studeren in het buitenland

Marina Meijer, UStudy

Studeren in het buitenland

Nu het weer kan, na de Corona pandemie, overwegen heel wat jongeren een deel van hun studie in het buitenland te doen. Of ze kiezen ervoor hun hele studie in het buitenland te doen. Nuffic is de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs die zich hiervoor inzet. Dit doen ze van primair en voortgezet onderwijs tot mbo, hoger onderwijs en volwasseneneducatie. Er is ook een site om uit de zoeken welke mogelijkheden er zijn: Wilweg.nl. Bovendien staat er op studiekeuze123 informatie over studeren in het buitenland. Er is tenslotte een site van de Rijksoverheid over stage en studeren in het buitenland. Er zijn mogelijkheden om studiefinanciering aan te vragen

Je hele studie of een deel daarvan?

Leren van studeren in het buitenalnd

Op deze tekening zie je twee bacheloropleidingen. De linker is een bacheloropleiding op het hbo. De rechter is een bacheloropleiding op de universiteit. Bij deze opleidingen kun je deels zelf je vakken invullen. Een half jaar van je bacheloropleiding is de minor. Die kun je ook in het buitenland doen. Om je universitaire opleiding compleet te maken moet je eigenlijk ook een master doen na je bachelor. Die kun je deels of helemaal in het buitenland doen. Na het hbo kun je gaan werken. Wil je na het hbo een master doen op de universiteit, dan zijn er toelatingseisen.

Je kunt ervoor kiezen je hele studie in het buitenland te doen, ver weg of dichtbij. Je kunt ook een deel van je studie in het buitenland doen, bijvoorbeeld je minor. Veel hogescholen en universiteiten hebben speciale internationaliseringsprogramma’s. Dan kun je een deel van je studiepunten halen bij een hogeschool of universiteit waar ze een samenwerkingsverband mee hebben. Je kunt colleges volgen of stage lopen. Of je doet een onderzoek voor je bachelor– of je masteropleiding.

Tussenjaar in het buitenland

Wil je in een tussenjaar naar het buitenland? Op de site van het TussenjaarKenniscentrum staan er vele mogelijkheden. Er bestaat geen keurmerk voor een tussenjaar in het buitenland. Daarom is het slim te vragen naar ervaringen van anderen. Dat kan bijvoorbeeld op de Facebookgroep voor ouders ‘ouders en studie’. Er is ook ieder jaar een buitenlandbeurs waar je je kunt oriënteren op de verschillende mogelijkheden.

Leren van het studeren in het buitenland, Marina aan het woord

Iemand die veel ervaring heeft met studeren in het buitenland is Marina Meijer. Zelf heeft ze ook in het buitenland gestudeerd. ‘Ik heb mijn master in de Verenigde Staten gedaan. Dat was toen nog heel bijzonder. Ik had een beurs om daar te studeren. Maar die beurs was niet voor de hele periode voldoende. Het tweede jaar heb ik zelf mijn geld verdiend.

Leren van het studeren in het buitenland en een andere cultuur ontdekken

‘Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen door mijn ervaringen in de VS. Wij in Nederland zeggen nogal eens: ‘Denk maar niet dat je iets voorstelt…’. Maar in de VS is er juist waardering voor wat er goed is aan je. Ze kijken daar meer naar wat je wél kunt dan naar wat je níét kunt. Ik merk dat leerlingen daar veel zelfvertrouwen door krijgen.

Mijn kinderen in het buitenland

‘Mijn drie kinderen hebben ook in het buitenland gestudeerd. In de VS en Canada. Zij hebben ervaren dat veel van de positieve dingen die ikzelf vroeger heb meegemaakt, nog steeds positief zijn.
Ik gun alle jongvolwassenen deze ervaring. Kennis kun je overal opdoen. Maar studeer je in het buitenland, dan voeg je daar iets aan toe. Namelijk waardevolle internationale ervaringen’.