11 september 2023 | Categorie: Studeren

Meteen al twijfelen aan de studie… wat nu?

Ieder jaar zijn er studenten die in september meteen al twijfelen aan de studie… Heel vervelend natuurlijk. Maar wat nu? Wat kun je doen als ouder? En als student?

Meteen al twijfelen aan de studie... wat nu?

Meteen al twijfelen aan de studie… wat nu? Wat maakt dat je twijfelt? Is het de inhoud van de studie? Is het de sfeer?

In september meteen al twijfelen aan de studie

Ieder jaar zijn er ouders die mij verbaasd opbellen of mailen met de mededeling… ‘mijn kind leek zo enthousiast over de studie… maar nu zit hij/zij al teleurgesteld thuis… Hoe kan dat? En wat nu?’ In dit artikel geef ik een paar tips om deze nare ervaring voor je kind te voorkomen. En ook wat je kunt doen als je kind binnen een maand al wil stoppen.

Meeloopdag

Aan studenten die al in de eerste maand twijfelen vraag ik altijd of ze een meeloopdag hebben gedaan. En heel vaak is het antwoord… ‘eh, nee’. Dat is toch echt bijzonder jammer. De helft van de aanstaande hbo studenten en ongeveer een kwart van de aanstaande universitaire studenten volgt geen meeloopdag. Ik kan niet zo goed begrijpen waarom niet. De meeste universiteiten en hogescholen vinden meeloopdagen belangrijk. Omdat ze een goede studiekeuze belangrijk vinden. Op zo’n meeloopdag maak je een gewone dag op een instituut mee. Een open dag geeft geen realistisch beeld. Dat is toch echt vaak een opleiding zo mooi mogelijk in de etalage zetten. Op een meeloopdag ben je student tussen de gewone studenten. Je krijgt er vrij voor van school, want het is natuurlijk op een doordeweekse dag. Ontdek je op een meeloopdag dat je niet past bij deze studenten en deze studie? Jammer. Maar je kunt makkelijk nog een alternatief zoeken.

Meeloopdag volgen is een belangrijke stap in het studiekeuzeproces

Praten met ouderejaars

Tijdens de studiekeuze is het echt ook heel handig te praten met studenten die al bezig zijn met deze studie. Zij vertellen over de minder leuke en ook de leuke kanten van de studie. Dat helpt ook als je al begonnen bent met de studie. Op de open dag praten de voorlichters vaak over de mooie stages, de interessante onderwerpen en de goede baankansen. Maar het eerste studiejaar is vaak nog echt een basis leggen. Ik hoor studenten wel eens zeggen: ‘dit lijkt wel 6 havo’ of ‘dit lijkt wel 7 vwo’. Maar in de loop van het eerste jaar en zeker de hogere jaren, gaat de studie meer de inhoud krijgen waar je voor hebt gekozen. Praten met ouderejaars kan je helpen over ‘de dip’ heen te komen.

In september meteen al twijfelen aan de studie? Praten met de studieadviseur

Ook is het heel belangrijk dat de twijfelende student contact zoekt met de studieadviseur. Elke opleiding heeft een studieadviseur. Kan je kind de contactgegevens niet meteen vinden? Zoek dit dan voor hem of haar op. Als ouder kun je geen contact opnemen met de studieadviseur of studieloopbaanbegeleider. Maar als ouder kun je je kind wél stimuleren hulp te zoeken. Overigens zijn er helaas wel wel verschillen in de toegankelijkheid en kwaliteit van de ondersteuning. Dit kun je opzoeken in de studiebijsluiter. Op www.studiekeuze123.nl kun je alle studies goed vergelijken. Dan zie je dat op sommige universiteiten en hogescholen de uitval heel hoog is en op andere juist heel laag. Heel vaak heeft dit te maken met de kwaliteit van de begeleiding.

Toch doorzetten? Switchen of voor 1 februari stoppen…?

Twijfelen aan de studiekeuze hoort er een beetje bij. Maar bevalt de sfeer je, voel je je goed bij je medestudenten en docenten en is het onderwerp van je studie ongeveer wat je ervan verwachtte? Dan is het misschien een kwestie van gewoon doorzetten. Verderop in de studie, in je tweede en volgende jaren, is er veel meer ruimte voor eigen keuzevakken. En worden de vakken ook interessanter.

Switchen binnen dezelfde instelling en interessegebied

Soms kun je in de eerste weken/maanden ook nog switchen binnen dezelfde instelling. Juist omdat je in het eerste jaar veel basisvakken krijgt, doe je die vaak samen met andere opleidingen. Switchen, met hulp van de studieadviseur of studieloopbaanbegeleider, is dan vaak nog heel eenvoudig. Een extra reden om contact te zoeken.

In september meteen al twijfelen aan de studie? Is het echt een foute keuze? Dan stoppen voor 1 februari

Is de keuze echt fout, kan een student echt zijn draai niet vinden? Dan is stoppen voor 1 februari de beste optie. Dan zijn er vaak mogelijkheden om een deel van het collegegeld terug te krijgen en ook de studiefinanciering kent dan allerlei regelingen. Slim als de student in de tweede helft van het studiejaar dan wel echt de focus legt op een nieuwe, degelijke studiekeuze.