27 september 2024 | Categorie: Ervaringen, Geen categorie, Studeren

Moeite met studeren? Vraag hulp!

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Veel studenten hebben moeite met studeren. Docent Raimke Groothuizen van Avans Hogeschool schreef daarom een ‘Sprookjesboek voor studenten’. Met ervaringsverhalen en informatie over beschikbare hulp op hbo’s en universiteiten. En tips voor ouders.

Moeite met studeren

Ik hoop dat jouw kind een fijne start heeft gehad en een goede studietijd heeft. Als ouder is het goed om te weten dat veel studenten flink worstelen. Blijf je kind vragen hoe de opleiding bevalt. En laat hierbij weten dat het niet erg is als je kind het lastig heeft of twijfelt. Er wordt veel hulp aangeboden door hbo’s en universiteiten.

Zelf dacht ik er niet aan om hulp te zoeken

‘Toen ik zelf tijdens mijn studie vastliep, heb ik er nooit aan gedacht om hulp te zoeken. Als student heb je vaak het gevoel dat je een uitzondering bent. Maar je bent niet alleen, je wordt gesteund’, zeg Raimke. Ze werkt nu onder meer als docent aan de opleiding communicatie bij Avans.

‘Ik wil studenten laten zien dat ze uit hun dip kunnen komen. In het onderwijs hebben we het vaak over studenten maar er wordt weinig echt met studenten gesproken’, vindt Raimke. Daarom schreef ze samen met studenten dit sprookjesboek.

Moeite met studeren: het perspectief van studenten

‘Hierin breng ik vooral het studentenperspectief naar voren. Ik zocht hiervoor naar een ludieke manier. Ik wil geen onderwijsinstellingen of docenten zwart maken. Daarom werd het een sprookje, zodat individuele docenten niet beschuldigd worden, maar de kabouters en heksen wel herkend worden door studenten.’

Moeite met studeren

‘Ik ben opgegroeid in Brabant, dicht bij de Efteling, dus sprookjes spreken mij wel aan. Zij geven hoop dat het goed gaat aflopen. In de media gaat het vaak slecht met studenten. Er is veel negatieve publiciteit. Sprookjes zijn positiever en inspirerend. De verhalen in dit boek gaan over studenten die hun dip hebben overwonnen.’

Wat je zelf kunt doen

‘Belangrijk is dat studenten die worstelen met hun studie of zichzelf, met iemand gaan praten. Wie dan ook, diegene waar zij vertrouwen in hebben. Of dit nu een vriend is, een ouder, ander familielid of een professionele hulpverlener.

Mijn eerste doel met dit boek is dat een student die vastloopt zich niet als een uitzondering voelt. Het is heel normaal, het gebeurt veel mensen. Ik wil dat ze zich gesteund voelen. En daarnaast wil ik laten zien wat je zelf kunt doen.’

Hulp van professionals op hbo’s en universiteiten

Hbo’s en universiteiten hebben allerlei professionals in huis die studenten kunnen helpen, zoals studieadviseurs, studentendecanen en studentenpsychologen. Helaas komen veel studenten met problemen hier niet makkelijk bij terecht. En praten met hun ouders vinden ze ook vaak moeilijk.

Raimke: ‘Ik hoor vaak dat studenten die prestatiedruk ervaren, excuses gaan verzinnen voor hun ouders: ‘Ze hebben het druk, ik wil niet dat ze zich zorgen maken. En ik schaam me dat we zoveel tijd in het uitzoeken van deze studie  hebben gestoken en dat ik hem nu niet meer wil volgen.’

Moeite met studeren: wat ouders kunnen doen

‘Dat is schrijnend. Het is superlief van de studenten om hun ouders te ontzien, maar dit vraagt echt om een eerlijk gesprek. Het is belangrijk dat docenten en ouders vaker vragen: Hoe voel je je echt op je opleiding?’

Er zijn verschillende voorzieningen voor studenten die extra ondersteuning kunnen gebruiken vanwege een ziekte, beperking of psychische klachten. Zie ook Onbellemerdstuderen.nl. Slim om hier al voor de studiestart naar te kijken.

Kijk ook eens op deze website met informatie en tips voor volwassenen in de omgeving van jongeren die niet lekker in hun vel zitten.

Begeleiding en studiekeuze

De geboden begeleiding verschilt per opleiding. Dit kan groot verschil maken voor hoe je de studie beleeft en op de kans dat jij deze succesvol kunt afronden. Daarom is het belangrijk om voor de studiekeuze goed te bekijken en na te vragen hoeveel en welke begeleiding wordt geboden.

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *