13 februari 2024 | Categorie: Geen categorie

Wanneer zijn de open dagen?

Open dagen zijn meestal de eerste kennismaking met een opleiding. Wanneer zijn de open dagen? Wat heb je eraan? En wat kun je nog meer doen als je kind een studie gaat kiezen? Of als je zelf studiekiezer bent?

Wanneer zijn de open dagen?

Vader en dochter op een open dag

Wat is een open dag?

Tijdens een open dag kun je, vrijblijvend, kennismaken met een (hbo)school of universiteit. Ouders zijn daarbij ook welkom. Maar bij heel drukke presentaties soms maar één ouder. Zo’n open dag is het ‘visitekaartje’ van de onderwijsinstelling. Ze presenteren zich op een positieve manier. Maar ze proberen daarnaast ook een realistisch beeld te geven. Niemand heeft er iets aan als jongeren een verkeerd beeld krijgen van een opleiding. Maar vaak wordt zo’n dag toch een beetje als ‘reclame’ gezien.

Welke activiteiten zijn er?

Op een open dag kun je presentaties van een opleiding volgen. Meestal geeft een docent een presentatie over de opleiding. Vaak zijn er ook studenten aan het woord die hun ervaring delen. het gaat dan over de inhoud van de opleiding, de toelatingseisen, de mogelijkheden tijdens de studie en ook wat je er later ‘mee kunt’. Slim om van tevoren al op de site van de opleiding te kijken zodat je, als aanstaande student of ouder, ook gerichte vragen kunt stellen.

Er is bovendien vaak een informatiemarkt. Daar kun je bijvoorbeeld proefje doen die met de opleiding te maken hebben, je kunt de boeken inzien, er zijn soms filmpjes.
Ook worden er excursies of workshops georganiseerd. Vaak is er ook hulp bij studiekeuze. Er zijn ook presentaties voor ouders.

Wanneer zijn de open dagen zinvol?

Het belangrijkste jaar voor je studiekeuze is het jaar vóór het eindexamen. Wij adviseren minimaal vier open dagen te bezoeken bij verschillende instellingen. En kijk niet alleen naar óf hbo’s óf universiteiten. Kijk ook naar opleidingen op een ander niveau. Want elke opleiding kun je op meerdere niveaus doen.
Zit (je kind) nog niet in de voor-eindexamenklas? Dan zijn de opleidingspresentaties misschien wat moeilijk. Maar de sfeer proeven van zo’n open dag is altijd zinvol. Ook is de informatiemarkt voor wat jongere leerlingen interessant en de excursies meestal ook.
Kortom, een open dag is altijd zinvol.

Plannen en voorbereiden?

Voor een studiekeuzeactiviteit moet je je aanmelden. Dat is dus echt wel goed plannen. Meestal zijn de open dagen op zaterdag. Als er twee interessante opleidingen of scholen op dezelfde dag zijn, moet je dat dus wel goed van tevoren regelen. Ook is het nuttig van tevoren te bedenken waar je speciaal op gaat letten en welke vragen je wilt stellen. Ook echt slim om vragen voor te bereiden die je aan de aanwezige studenten stelt. Wat vinden zij van hun opleiding? Studenten geven vaak een realistisch beeld van de opleiding.

Wanneer zijn de open dagen?

De meeste studiekeuzeactiviteiten zijn er in het voor- en najaar, vaak op zaterdag. Op www.studiekeuze123.nl vind je alle data. En natuurlijk staan de data ook op de site van de diverse instellingen. Slim om eens naar de open dagen kalenders van de verschillende instellingen te kijken zoals de Open dagen kalender – WUR. Dan zie je dat er fysieke open dagen zijn en ook online open dagen. Dat is vaak een mooi eerste oriëntatiemoment. Een mooi online oriëntatiemoment voor de opleidingen rondom o.a. voedsel, klimaat, natuur, gezondheid en maatschappij vind je op de WUR.

Welke studie past bij mij?

Meer voorlichtingsactiviteiten

Naast het bezoeken van minimaal 4 open dagen adviseren we ook een paar keer een meeloopdag te volgen. je bent dan een dagje student tussen de studenten van een opleiding. Dit geeft echt een heel goed beeld. De data van de meeloopdagen vind je ook op de site. Dit zijn meestal doordeweekse dagen. Daarom krijgt een leerling hiervoor vrij van school.
Ook proefstuderen wort erg gewaardeerd door leerlingen. Je ervaart dan hoe het lesgeven gaat op deze instelling.

Onderzoek de kwaliteit

Super belangrijk is het ook om van tevoren te kijken naar de feiten en de cijfers van een opleiding. Welk percentage studenten haalt het eerste studiejaar? Hoe lang doen studenten gemiddeld over hun opleiding? Hoe waarderen de huidige studenten hun opleiding? Dat kun je bijvoorbeeld opzoeken in de Keuzegids of op www.studiekeuze123.nl. Kijk ook eens naar de serie ‘beste opleidingen’ per interessegebied.