30 juni 2018 | Categorie: Studeren

Multitasken en geconcentreerd studeren kan niet samen

Justine Pardoen, hoofdredacteur van OudersOnline praat met mij over de invloed van social media op studeren. Social Media is een van de vele interessante onderwerpen waar OuderOnline aandacht aan besteedt. Natuurlijk ben ik vooral geïnteresseerd in de invloed van social media op studeren en studiesucces. ‘Multitasken en geconcentreerd studeren kan niet samen’, zo stelt Justine.

Multitasken en geconcentreerd studeren kan niet samen

Multitasken en geconcentreerd studeren kan niet samen. Als je afleiding toestaat, train je je werkgeheugen onvoldoende.

Smartphone tijdens het studeren?

“Toen ik mijn boek Focus! schreef was het nog niet zo duidelijk, maar nu is er voldoende onderzoek waaruit blijkt dat het gebruik van de smartphone tijdens het leren, een slechte invloed heeft op de studie-resultaten. Wie zich laat afleiden, en denkt dat hij kan multitasken en dan tijdens het studeren ook tussendoor even wat appjes checkt, om dan, als je toch op je mobiel kijkt, even snel door de timeline van Instagram te gaan bijvoorbeeld, misleidt zichzelf: het kost altijd iets. Je werkt wordt minder goed, je doet er langer over en je wordt sneller moe. Het kan net het verschil zijn tussen een voldoende en een onvoldoende.”

Beeldschermtijd

‘Maar het is helder dat smartphones en social media invloed hebben op jongvolwassenen. Jongeren zitten heel wat uren achter allerlei beeldschermen. Er zijn ook ouders die bewust de uren ‘beeldschermtijd’ van hun kind proberen te sturen. Toch moet je ‘beeldschermtijd’ ook genuanceerd bekijken. Er komt een overweldigende hoeveelheid gegevens en beelden op de jongeren af. Dat is natuurlijk voor een deel ‘vermaak’. Maar er wordt ook veel informatie gegeven via al die social media kanalen. Een uitleg van een ingewikkeld probleem via Youtube kan heel leerzaam zijn’.

Smartphone voor de studie

‘Gebruikt een jongvolwassene zijn smartphone in het kader van de studie, dan kan dat wel een heel positief effect hebben. De smartphone als hulpmiddel bij het studeren, is dus wel okee. Dan zie je dat het juist met betere cijfers samenhangt.

Multitasken en geconcentreerd studeren kan niet samen

Sommigen zeggen dat jongeren juist beter kunnen multitasken dan wij. Dat is wishful thinking. Uit onderzoek blijkt dat niet. Er zijn ook gamers die denken dat ze een flinke training hebben in multitasken. Het opmerkelijke is nu, dat jongeren die zeggen dat ze wel goed kunnen multitasken, het juist het minst goed kunnen. De zelfkennis op dat gebied schiet dus ook nog te kort. Teveel multitasken is echt heel slecht voor je werkgeheugen, want het wordt er juist slechter van, terwijl je een goed werkgeheugen juist hard nodig hebt bij het leren. Multitasken en geconcentreerd studeren kan echt niet samen. Je wordt niet beter in multitasken naarmate je het vaker doet, integendeel. Wel word je steeds beter in je langer en dieper concentreren naarmate je meer oefent. Dat loont dus. Ook werkgeheugen-training helpt.

Tips van Justine Pardoen:

1. Focus! een boek over de afleiding van sociale media bij het maken van huiswerk (SWP).
2. Wie meer wil weten over zijn breinkracht, tip ik het boek van Theo Compernolle: Ontketen je brein. Een aanrader!”
3. Geef  de volgende tip aan uw kind: Maak een muzieklijst op Spotify bijv. voor tijdens het studeren. Zoek muziek uit waarbij jij je kunt concentreren (bekende muziek, rustige ritme) en speel die altijd op dezelfde volgorde af.
4. En nog een tip voor de scholier of student: Probeer ook zonder smartphone te leren, vooral als je langere teksten moet lezen en begrijpen. Werk daarvoor met de Pomodoro-techniek. Dan werk je 25 minuten zonder afleiding, dan 5 minuten pauze en weer 25 minuten werken enz. Als je vier sessies gedaan hebt, neem je een half uur pauze voor je weer verder gaat. Je kunt ook apps gebruiken voor de Pomodoro.

Stress en burn-out bij studenten

Reageren?

Wilt u reageren op dit artikel? Zijn er aspecten die te maken hebben met studiesucces of studiekeuze die u onder de aandacht wilt brengen van ouders van (aanstaande) studenten? U bent van harte welkom. Lukt het niet zelf een artikel te schrijven? Ik interview u graag.