Studiekeuzekind blog
11 juli 2018 | Categorie: Studiekeuze

Proefstuderen en je inhoudelijk verdiepen in een thema

Een studiekiezer zal naar meerdere Open Dagen gaan. Hij of zij zal ook een paar meeloopdagen volgen. Sinds een paar jaar kun je op de meeste universiteiten en hbo’s ook (online)proefstuderen. Dan gaat het niet zozeer over de concrete studie. Dan gaat het vooral over een breder thema waar verschillende opleidingen op gebaseerd kunnen zijn… Proefstuderen en je inhoudelijk verdiepen in een thema is een echt ‘nadenkt-moment’ in het studiekeuzeproces.

Proefstuderen en je inhoudelijk verdiepen in een thema doe je op de Campus of online

Proefstuderen en je inhoudelijk verdiepen in een thema

Inhoudelijk ‘snuffelen’

Proefstuderen is inhoudelijk ‘snuffelen’ aan een thema. Stel je vindt klimaatverandering interessant. Er is een (online) proefstudie over klimaat. Je kunt als aanstaande student een paar colleges volgen die gaan over klimaat en klimaatverandering. Dat geeft de studiekiezer inzicht in wat er allemaal komt kijken bij dit thema. Dat vinden studiekiezers een mooie aanvulling. Op een Open Dag maak je globaal kennis met verschillende opleidingen van een instituut. Op een meeloopdag ontdek je meer over de sfeer en de mensen op deze opleiding. Bij proefstuderen gaat het om de inhoud. Proefstuderen en je inhoudelijk verdiepen in een thema is vaak heel verhelderend.

Interessegebied nader onderzoeken

Stel een aanstaande student weet dat hij verder wil met ‘iets met communicatie’. Binnen dit interessegebied zijn er veel mogelijkheden. Op allerlei studiekeuzesites kun je vinden welke opleidingen er zijn. Maar wat komt er inhoudelijk kijken bij dit interessegebied? Met proefstuderen kun je dit ontdekken. Misschien ontdekt een studiekiezer dat hij een totaal verkeerd beeld van dit wetenschapsgebied heeft. Of dat er juist veel meer verdiepingsmogelijkheden zijn dan hij eerder dacht.

welk interessegebied past bij mij?

Manier van lesgeven

Bij (online) proefstuderen ontdek je ook hoe er lesgegeven wordt op een hbo of universiteit. Dat kan heel anders zijn dan je gewend bent. Bevalt deze manier van lesgeven je? Echt een ‘nadenk-moment’. Proefstuderen helpt ook om te ontdekken of dit niveau bij je past. Hoe wordt er lesgegeven op hbo niveau? Hoe praten docenten op de universiteit? Bevalt dit je? is dit thema écht interessant genoeg om 4-5 jaar mee bezig te zijn? Een belangrijke ontdekking. Proefstuderen en je inhoudelijk verdiepen in een thema is een wezenlijke stap in het studiekeuzeproces.

Ouders en studenten in gesprek over studiekeuze

Hoe gaat dat? proefstuderen?

Instellingen pakken ‘proefstuderen’ op verschillende manieren aan. Soms kan een leerling een dag komen proefstuderen. Het komt ook voor dat er meerdere colleges achter elkaar gegeven worden in een collegereeks. Je gaat dan bijvoorbeeld vijf weken achter elkaar naar de Campus.
Soms worden er eisen aan het niveau van de student gesteld. Zaak om dit goed na te vragen. Wat ook veel gedaan wordt is online proefstuderen. Dan bekijkt de aanstaande student een paar video’s en kan naar aanleiding hiervan opdrachten maken. Uiteraard is proefstuderen echt alleen maar een aanvulling op de Open Dagen en de meeloopdagen. Het is geen vervanging.

Zelf als ouder online proefstuderen?

Sommige instellingen geven ook ouders de mogelijkheid een online proefstudie te doen. Zo kunt u zich verdiepen in waar uw kind mee bezig is. Misschien wil hij of zij hier met u over praten. Pas wel op. Niet u moet de studie interessant vinden… vooral de aanstaande student moet gegrepen worden door het thema. Al vindt u de opleiding nóg zo leuk en geschikt.. dring uw mening niet op. Prima om aandacht te geven aan het studiekeuzeproces van uw kind. Maar de uiteindelijke keuze moet door hem of haar gemaakt worden.

Nuttige links over proefstuderen en je inhoudelijk verdiepen in een thema:

Voorbeeld proefstuderen voor leerlingen van havo-vwo
Voorbeeld Amsterdam
Voorbeeld Groningen
Voorbeeld Wageningen

Samengevat: Vijf tips voor ouders over ‘(online) proefstuderen en je inhoudelijk verdiepen in een thema ’

1: Inhoud

(Online) proefstuderen gaat over de inhoud van opleidingen. Je verdiept je in de inhoud van een opleiding. (Online) Proefstuderen is inhoudelijk ‘snuffelen’ aan de opleiding. Vindt uw kind deze inhoud echt interessant genoeg om 4-5 jaar mee bezig te zijn?

2: Manier van lesgeven

Docenten geven anders les dan de leerling op de middelbare school gewend was. Bevalt dat?

3: Moeilijk? Makkelijk?

Wat vindt de studiekiezer van het niveau? Is het te moeilijk? Of te makkelijk? Staat het (te?) ver van de praktijk? Of vindt uw kind de theoretische benadering juist geweldig.

4: Realistisch?

Geeft de (online) proefles een realistisch beeld van de studie? Uw zoon of dochter kan dit bijvoorbeeld navragen bij de studenten die hij op de meeloopdag heeft ontmoet.

5: Zelf als ouder online proefstuderen?

Is er de mogelijkheid om een online proefstudie te doen? Soms mogen ouders dan ook deze lessen volgen. Dat weet u wat meer over waar uw kind mee bezig is als hij voor deze studie kiest.

Ook interessant: Wat kunnen ouders en decanen doenHermien Miltenburg, oudervoorlichter

Stripboek over studiekeuze. U kunt dit downloaden en ook doorsturen naar wie u maar wilt.