18 december 2025 | Categorie: Studiekeuze

Zo helpt de decaan bij studiekeuze

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Omdat gemiddeld 1 op 3 eerstejaars stopt bieden scholen leerlingen steeds meer hulp en activiteiten voor studiekeuze. Goed om te weten welke dit zijn en bij wie je terecht kunt met vragen, ook als ouder/verzorger. De decaan coördineert de begeleiding en activiteiten voor studiekeuze, ook loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) genoemd.

decaan

Op school coördineert de decaan de activiteiten voor studiekeuze, ofwel loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB).

Studiekeuze gesprek ook voor ouders

Op sommige scholen heeft de decaan met alle leerlingen een gesprek over de studiekeuze. Op steeds meer scholen praten mentoren hierover met leerlingen, omdat zij hen beter kennen. Leerlingen die geen keuze kunnen maken of vragen hebben die de mentor niet kan beantwoorden, kunnen dan terecht bij de decaan. Als ouder/verzorger kun je ook een gesprek aanvragen bij de decaan. Lees ook hoe jij jouw kind goed kunt begeleiden bij studiekeuze.

Ervaringen als decaan en moeder van twee studiekiezers

decaan Hanneke Hendrikse

Decaan Hanneke Hendrikse

Hanneke Hendrikse is decaan voor leerlingen van mavo, havo en vwo van het Canisius College in Nijmegen. Zij vertelt in dit artikel over haar werk en ervaring als decaan en moeder van twee studiekiezers hoe zij anders is gaan kijken naar ouderparticipatie bij studiekeuze.

 

“Ik begin het jaar altijd met mezelf voorstellen aan nieuwe derdeklassers en alle bovenbouwklassen krijgen bezoek van mij.  Ik vertel dan wat er staat te gebeuren op het gebied van loopbaanoriëntatie en -begeleiding. De mentoren voeren de gesprekken met leerlingen, en soms gaan ze nog een stap verder. Zo nodigen sommige mentoren zelf ouders van leerlingen uit om te vertellen over hun beroep. Geweldig!”

Wat leerlingen zelf kunnen doen

“Ik geef tijdens de introductie aan wat ik kan doen en wat leerlingen zelf kunnen doen. Ik ben er voor de voorlichting. Ik wijs leerlingen op stages, meeloopdagen en voorlichtingsavonden. Zo organiseren we met de decanenkring een jaarlijkse voorlichtingsavond om allerlei hbo- en universitaire opleidingen te laten zien. Verder bezoeken we met school een profielkeuzedag en organiseren we de Beroepenavond. Met 3M doen we mee aan vmbo On Stage, een prachtig programma.

We gaan met 4H en 4V naar de Onderwijsbeurs waar leerlingen eindeloos veel opleidingen kunnen zien, en natuurlijk veel folders, tasjes en pennen meenemen. Deze beurs is een echte eyeopener voor veel leerlingen: er is zó veel: je móet ermee aan de slag. Met deze voorlichtingsmomenten moet je natuurlijk wel op tijd beginnen.  Voor alle niveaus hebben we verschillende mogelijkheden. Ze krijgen in alle jaren activiteiten aangeboden om zichzelf goed te oriënteren.”

Nieuwe opleidingen met fancy namen

“Ik heb niet de illusie dat ik alles weet, hoor. Maar ik weet wel waar ik het kan vinden. Er komen elk jaar nieuwe opleidingen bij met fancy namen die niet duidelijk aangeven wat je dan gaat studeren. Daarom zijn open dagen zo belangrijk. Bij een opleiding kun je dan ter plekke voorlichting krijgen, ook van studenten.

Wij stimuleren de bovenbouwers om veel buiten de deur te gaan kijken. Niet alleen via folders en internet oriënteren, maar ter plekke bij de opleidingen zelf.  Daar krijg je nieuwe inzichten: misschien is de studie te massaal met 500 studenten tegelijk in een collegezaal. Misschien is een groep van 50-60 mensen meer dan voldoende voor je. Het is belangrijk om zelf tussen de studenten op de campus te lopen. Dan merk je wat jij belangrijk vindt, als toekomstige student.”

Decaan en moederrol

“Studiekeuze is een proces. Dat heb ik bij mijn eigen kinderen ook gezien. Ook al weet ik hoe het moet, je moet er wel voor zorgen dat ze het ook zelf ondervinden. Zo kwam een van mijn kinderen er te laat achter dat hij niet de juiste opleiding had gekozen. Hij heeft daarna wel de juiste keuze kunnen maken; zijn huidige studie past veel beter bij hem.

Mijn idee over ouderparticipatie is veranderd

Bij mijn eigen kinderen zal in mijn moederrol altijd een vleugje decaan doorsijpelen. Het liefst zou ik een misstap voorkomen, maar het is niet onoverkomelijk als ze niet meteen de juiste keuze maken. Ik weet tenslotte ook niet alles als moeder en als decaan.”

Programma’s speciaal voor ouders

“Mijn kinderen gingen naar open dagen, mijn zoon iets minder dan mijn dochter. Ik vond toen dat ze dat alleen moesten doen; zij willen tenslotte gaan studeren en zelfstandig gaan leven. Ik ben wel meegegaan als chauffeur, maar ging dan de stad in. Overigens denk ik wel dat het per kind afhankelijk is hoe je het aanpakt.

Mijn dochter wil in Maastricht gaan studeren. Ik ben wel meegegaan naar de open dag van die opleiding. Daardoor is mijn idee over ouderparticipatie toch veranderd. Ik adviseer nu om wel mee te gaan zodat je zelf ook een idee hebt waar je kinderen interesse in hebben. Je kunt er samen een leuke dag van maken, en je weet wat je kind wil. Bovendien horen twee meer dan één. Er zijn tegenwoordig ook programma’s speciaal voor de ouders.

Ik ben inmiddels dus afgestapt van het idee dat ze het allemaal zelfstandig moeten kunnen. Mijn dochter had voor de gekozen studie ook nog selectiedagen. Toen ben ik uiteraard niet mee naar binnen gegaan, want volgend jaar moet ze het allemaal zelf gaan regelen. Dat blijft.”

Door Daniëlle Vogels

Voorlichter van studiekeuzebegeleiders

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.