Steeds meer scholen organiseren beroepenavonden. Dat gebeurt ook op het Etty Hillesum Lyceum. Ik spreek met Martine Berenschot, decanenassistente. Zij organiseert deze avond voor de leerlingen in de bovenbouw havo en vwo. ‘De mix van beroepenvoorlichting door ouders én studievoorlichting door studenten is een succes’, zegt Martine.
Evenementen voor leerlingen en ouders
‘We organiseren door het jaar heen verschillende evenementen voor leerlingen. Bij ons op school moeten de leerlingen vooral in 4 havo en 5 vwo veel tijd besteden aan LOB (Loopbaanoriëntatie en begeleiding). LOB is bij ons niet alleen de verantwoordelijkheid van de decanen. De mentoren helpen mee aan LOB. Zij bereiden leerlingen voor op een LOB activiteit. Zo’n studiekeuze-activiteit wordt ook door de mentoren nabesproken.’
Voorlichting op school
‘We organiseren ook een ‘snuffelavond’ samen met andere scholen in de omgeving. Studenten van verschillende hbo’s en universiteiten geven presentaties over hun opleiding. Dit vervangt natuurlijk niet de Open Dag of meeloopdag. Maar leerlingen kunnen op deze manier aan verschillende studies ‘snuffelen’. Ze kunnen snel studies vergelijken. En ze kunnen verschillende interessegebieden ontdekken.
Informatieavond voor ouders
Ook organiseren we ieder jaar een informatieavond voor ouders. De rol van ouders in het studiekeuzeproces is groot. Zij zijn de belangrijkste raadgevers bij studiekeuze. Tijdens deze informatieavond vertellen de decanen o.a. wat de leerlingen kunnen verwachten bij LOB. Ook vertellen we welke activiteiten er op het jaarrooster staan. Daarnaast nodigen de decanen sprekers uit het hoger onderwijs uit. Zij vertellen meer over studeren’.
Speeddate met studenten in het speeddate café
‘Op onze beroepen- en speeddateavond kunnen leerlingen praten met oud-leerlingen. Dat vinden scholieren heel interessant. De studenten staan nog dicht bij hen. Leerlingen durven dan meer vragen te stellen. We hebben een bestand van oud-leerlingen. Die nodigen we uit om hun ervaringen te delen. Ook studenten die pech hadden met hun studiekeuze zijn welkom. Daar leer je immers ook van. En er zijn ook leerlingen die vertellen over hun tussenjaar.
De leerlingen vinden de tijd om te praten met studenten soms te kort. Zo enthousiast zijn ze’.
Speedate met professionals, beroepenvoorlichting door ouders
‘De beroepenvoorlichting door ouders is bij ons een succes. We laten zo’n 50 beroepen zien. Dat is heel inspiratievol. Leerlingen krijgen dan toch een beter beeld van wat er mogelijk is.
We kiezen vooral de populaire beroepen uit. Naar werkgelegenheid kijken we niet.
Het speeddaten met studenten en de beroepenvoorlichting door ouders helpen leerlingen studies te vergelijken. Studiekeuze is een heel proces. Op 4 havo en 5 vwo moet daar echt veel aandacht voor zijn’. Martine Berenschot.
Ouders en school samen
Fijn als ouders en school samenwerken bij studiekeuze. Beroepenvoorlichting door ouders is een heel goed idee. Maar ouders en ouderraden kunnen nog veel meer doen. Ouders vinden het soms goed als studiekiezers een dagje meelopen op hun werk. Sommige ouders hebben een groot professioneel netwerk. Daar kunnen studiekiezers ook van profiteren. Ouders willen soms hun eigen studie-ervaringen delen. Ook hebben ouders soms ervaring met hun oudere kinderen die al studeren. Of ouders hebben iets interessants gelezen in de krant. Dit kunnen ouders delen in de Facebookgroep ‘Ouders en studie’.
Wat vinden jongeren zélf belangrijk bij studiekeuze?
Studiekeuze123 heeft een peiling gehouden onder 1060 jongeren. Dit is een wetenschappelijk onderzoek. Je kunt geen algemene conclosies trekken op basis van deze peiling. De 1060 jongeren zijn geen representatieve vertegenwoordiging. Maar er zijn wél interessante uitspraken van jongeren. Wat vinden deze 1060 scholieren zélf belangrijk bij studiekeuze? Als ouder kunt u hier vast uw voordeel mee doen.
Wat helpt bij studiekeuze?
Ook hier zeggen de ondervraagde jongeren dat ze veel hebben aan de steun van hun ouders. ‘Het helpt mij als ik zeker weet dat mijn ouders achter me staan‘. Maar sommige jongeren ervaren ook studiekeuzestress door de verwachtingen van hun ouders.
Wat helpt wél?
Jongeren willen zicht hebben op de inhoud van de opleiding. De kwaliteit van een opleiding beoordelen is ook belangrijk. Daarnaast willen jongeren banen lern kennen. De LOB activiteit van het Etty Hillesum lyceum, ‘beroepenvoorlichting door ouders’, past hier bij.
Peiling van Studiekeuze123 onder 1060 jongeren
- Hoe kiest een jongere de studie?
- Past deze studie bij mij? Ben ik goed genoeg? Is dit een leuke studie?
- Dat ik meteen goed moet kiezen levert stress op.
- De kosten van studeren geven mij studiekeuzestress.
- Wil ik een baan in dit vakgebied? Hoeveel baanzekerheid is er?
- Ik heb studiekeuzestress door de verwachtingen van mijn ouders.
- Hoe weet je wat een studie inhoudt? Waar vind je informatie?
- Wat zou het kiezen makkelijker maken?
- Hier let ik op bij studiekeuze…
- Het rapport: Hoe kies jij je studie…
Hermien Miltenburg, oudervoorlichter