5 november 2018 | Categorie: Studiekeuze

Wil ik een baan in dit vakgebied? Is er baanzekerheid?

Studiekeuzesite Studiekeuze123 heeft een peiling gehouden onder 1060 jongeren over studiekeuze. Daarin wordt ook gevraagd naar studiekeuzestress. ‘Wil ik een baan in dit vakgebied?‘ is zo’n vraag waar jongeren mee zitten. ‘En moet ik kiezen tussen een leuke studie of een studie met baanzekerheid?

meteen de goede studie kiezen

Peiling

De peiling is gehouden onder 1060 havo en vwo leerlingen uit de bovenbouw. Het gaat hier echt om een peiling, niet om wetenschappelijk onderzoek. Hoewel het om een grote groep jongeren gaat, kun je er toch geen wetenschappelijk onderbouwde conclusies uit trekken. Maar je krijgt wel een beeld. Best handig voor ouders om dit eens bij uw eigen kind te checken.

Studiekeuzestress

Meer dan de helft van de ondervraagde studiekiezers zei dat ze behoorlijke studiekeuzestress voelen. Vaak genoemd: ‘Ik voel studiekeuzestress omdat ik twijfel waar ik goed in ben of wat bij me past‘. Net zo vaak wordt genoemd: ‘ik twijfel of ik een studie wel echt leuk genoeg vind‘. Of: ‘Hoe kan ik in één keer de goede studie vinden?

Twijfel of ik later een baan wil in dit vakgebied

Veel jongeren vragen zich ook af: ‘Wil ik een baan in dit vakgebied?’ Dit vind ik wel een belangrijke vraag om jezelf te stellen. Een heel slimme manier om naar studies te kijken is om eerst te kijken naar het vakgebied. Er zijn ook handige studiekeuzesites die de studiekiezer helpen om te kijken wat je allemaal kunt doen binnen een vakgebied.

Veranderen van baan

Veel mensen veranderen in hun leven van baan of van beroep. Maar ze blijven wel vaak werken binnen een bepaald vakgebied. Is je passie ‘iets met mensen doen’, dan zul je niet snel omschakelen naar ‘iets met kunst’. Tenzij je natuurlijk beide vakgebieden kunt combineren. Een belangrijke vraag dus.
Overigens verwachten deskundigen dat ook veranderen van vakgebied in de toekomst steeds vaker voor zal komen.

Ga eens kijken

Ik adviseer ouders hun zoon of dochter te stimuleren eens te gaan kijken hoe het er echt aan toegaat binnen zo’n vakgebied. Scholieren kennen nog niet veel werkenden. Maar als u eens rondkijkt in uw familie- of kennissenkring, dan vindt u vast iemand die werkt binnen een vakgebied dat uw zoon of dochter wel wat lijkt. Het is misschien niet helemaal het droomberoep. Maar de studiekiezer krijgt toch een idee. Mag uw kind eens praten of een uurtje meelopen met iemand die werkt. De vraag ‘wil ik een baan in dit vakgebied’ wordt dan wel concreter.

wil ik een baan in dit vakgebied

Wil ik een baan in dit vakgebied? Afgestudeerden mailen!

Opleidingen op hbo en universiteit kunnen trouwens ook een handje helpen. Zij hebben contact met hun afgestudeerden… Als u erom vraagt mag uw zoon of dochter misschien wel eens mailen met een afgestudeerde. De studiekiezer kan zo een beeld krijgen van het dagelijkse werk van een dierenarts, een watermanager of een biotechnoloog.

Kiezen tussen een leuke studie of een studie met toekomstperspectief?

Lastige afweging. Gisteren zei een studente die met me mee was naar een ouderavond om te praten over haar studiekeuze:

Ik dacht aan fotografie, maar ja, ik ga niet studeren om vervolgens in een uitkering te belanden

Heel erg lastig om hier uit te komen.

Met welke studies heb je de grootste kans op een baan?

Welkgelegenheid voorspellen is ondoenlijk. Je kunt wel kijken naar hoe afgestudeerden het op dit moment doen op de arbeidsmarkt. Op Studiekeuze123 kun je opzoeken hoe op dit moment de baankans is. En er staan handige overzichten van baankansen in de Keuzegids voor universiteiten en de Keuzegids voor hbo. Daar vind je ook wat je verdient na afstuderen. Maar hoe is dat in de toekomst? Niemand kan het zeggen. Kortom: kies je met je hoofd of kies je met je hart?

Passie

Ik persoonlijk merk steeds vaker hoe belangrijk het is dat je met passie je werk kunt doen. We zullen allemaal langer werken, de jongeren van nu misschien wel 50 jaar na afstuderen. Dat kun je alleen doen als je je werk met passie kunt doen.
Kiezen voor een studie met baangarantie, als zoiets al bestaat, is misschien ook niet slim. Want tegen je zin een bepaald beroep uitoefenen? Dat houdt niemand zo lang vol.

Peiling van Studiekeuze123 onder 1060 jongeren

Nieuw: Facebookgroep voor ouders van studiekiezers en studenten over studeren, studiekeuze, studiekosten en tussenjaar.

Studiekeuze in de media

Studiekeuze en studeren zijn thema’s die vaak in de belangstelling staan. Deze artikelen plaats ik op de Facebookgroep ‘Ouders en Studie‘. U kunt daar zelf ook berichten op plaatsen. In het AD stonden onlangs 15 tips tegen studiekeuzestress.