Meteen de goede studie kiezen… moet dat echt?

Door: Hermien Miltenburg · 31 oktober 2018
Categorie: Studiekeuze

Steeds meer jongeren ervaren studiekeuzestress. Ik hoor vaker: ‘Ik moet meteen de goede studie kiezen‘ en ‘Het idee dat ik in één keer goed moet kiezen levert me veel studiekeuzestress op‘. Deze opmerkingen komen uit de peiling die Studiekeuze123 heeft laten houden onder 1060 jongeren.

meteen de goede studie kiezen

Hoe kies jij je studie? Een peiling onder 1060 scholieren door Studiekeuze123

Peiling in opdracht van Studiekeuze123

Studiekeuze123 is een studiekeuzesite gemaakt in opdracht van het ministerie van OCW. U vindt hier een compleet overzicht van alle opleidingen op hbo en universiteit. Studiekeuze123 heeft onlangs een peiling laten houden onder 1060 jongeren over studiekeuze en studiekeuzestress. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek, je kunt er geen conclusies uit trekken. Maar de peiling geeft wel een beeld van wat er onder deze 1060 jongeren leeft. Herkent u hiervan iets bij uw kind? Dan is dat een mooie basis voor een gesprek. De komende weken ga ik in op meerdere aspecten van deze peiling.

Studiekeuzestress

Een behoorlijk groot deel van de ondervraagde jongeren zegt dat ze studiekeuzestress hebben. Er is gevraagd naar wat dan stress oplevert. De ondervragers kregen onder andere deze antwoorden:

Meteen de goede studie kiezen, moet dat echt?

Het is natuurlijk wel handig als het lukt: meteen de goede studie kiezen. Maar het is ook heel erg moeilijk. En het is de vraag of dit ook echt wel moet.
Wat wel belangrijk is is ontdekken welk interessegebied écht je passie heeft. Wil je werken met mensen? Wil je iets met kunst? Iets met gezondheid? Als je dit weet ben je al een heel eind.

meteen de goede studie kiezen

Verder zoeken binnen een interessegebied

De volgende stap is verder zoeken binnen een bepaald interessegebied of vakgebied. Dat kan heel goed op Studiekeuze123 maar ook binnen een site als Kiesjestudie. Met een zoekwoord als bijvoorbeeld ‘gezondheid’ vind je alle opleidingen op het gebied van gezondheid. En dan is een studiekiezer al een flinke stap verder. Maar je bent er nog niet.

Veel opleidingen en de namen zeggen ook niet alles

Binnen elk vakgebied zijn er veel opleidingen. Soms hebben ze dezelfde naam, maar zijn ze heel anders van inhoud en opzet. Soms zijn de namen anders maar blijken de opleidingen eigenlijk hetzelfde. Meteen de goede studie kiezen lijkt zo inderdaad een ondoenlijke zaak.
Toch is het belangrijk dat de studiekiezer goed opleidingen vergelijkt met elkaar. En dat gaat makkelijk en snel door slim op studiekeuzesites te zoeken.

Er-op-uit

Maar dat is niet genoeg. We adviseren studiekiezers vooral zelf te ontdekken hoe de sfeer is op een bepaald instituut en bij een bepaalde opleiding. Ik hoor studenten ontzettend vaak zeggen dat ze het belangrijk vinden dat ze zich goed voelen binnen een bepaalde groep studenten en docenten. Dit is echt een belangrijke factor bij studiesucces. Ga minimaal vier Open Dagen bezoeken bij verschillende hbo’s en universiteiten. Bezoek ook minimaal vier meeloopdagen of proefstudeerdagen. En de studiekiezer moet daar met zoveel mogelijk studenten praten. Mag u mee naar de Open Dag? Bezoek dan ook de ouderpresentaties.
Veel meer tips vindt u in het Studiekeuze Stripboek.

Minimale verschillen

Heeft een student een click met de opleiding, de mensen en het instituut, dan is het vast wel de goede opleiding. Maar blijft er toch nog twijfel? Misschien vindt de student dat er minimale verschillen zijn tussen twee-drie opleidingen. En dat kan heel goed kloppen. Dat heeft te maken met de opbouw van een bacheloropleiding.

Steeds meer je eigen keuzes maken

Het eerste studiejaar ligt behoorlijk vast. Dan krijgt de student allerlei basisvakken. Vaak krijg je deze basisvakken samen met andere opleidingen. Statistiek zal bijvoorbeeld vaak zo’n basisvak zijn.
Daarna gaat een student steeds meer zijn eigen keuzes maken. Ik vind het heel goed als een hbo of universiteit dat ook stimuleert. Jongeren groeien, ontwikkelen zich, ontdekken stapje voor stapje wat ze eigenlijk willen en kunnen. en daar moet ruimte voor zijn. Maar dan kan het best zijn dat het verhaal van student a, veel lijkt op het verhaal van student b. Terwijl ze beide een andere studie doen. Studenten gaan namelijk steeds meer hun eigen keuzes maken naarmate ze verder zijn met de studie.

Studies die op elkaar lijken

Lijken studie x en y veel op elkaar? En worden ze op hetzelfde instituut gegeven? Grote kans dat de studenten van beide studies veel dezelfde eerstejaars vakken hebben. Heb je gekozen voor studie x, dan ga je in je tweede en volgende jaar specialiseren. Dat is bij studie y natuurlijk ook zo. Maar zit je in x, dan kun je ook vakken uit studie y volgen. En andersom. Veel studenten vinden dat een geruststellende gedachte. Meteen de goede studie kiezen valt niet mee. Maar weet je het voor een groot deel zeker en ga je toch twijfelen? Later kun je met je studie een beetje een andere kant op groeien.

Switchen

Een ander voordeel van het eerste studiejaar met al die basisvakken is dat je in je eerste studiejaar binnen hetzelfde aandachtsgebied en binnen dezelfde instelling nog makkelijk kunt switchen. De studieadviseur kan daarbij helpen. de student moet wel zelf het initiatief nemen om contact te zoeken.

Master

Studenten die een bacheloropleiding op de universiteit volgen zullen daarna een master gaan doen. De masterkeuze is opnieuw een échte studiekeuze. Een student kan een aansluitende master gaan doen. Maar hij kan ook een andere master kiezen. Er zijn dan wel vaak toelatingseisen. Heeft een student een bacheloropleiding gekozen die het toch niet helemaal was… bij de masterkeuze kun je dat misschien corrigeren.

Relativeren

Natuurlijk… meteen de goede studie kiezen is hartstikke fijn. Maar je moet het allemaal misschien ook wat relativeren. Lees bijvoorbeeld het interessante stuk van Louise Fresco in het NRC hierover. Louise Fresco zegt onder andere dat de wereld snel verandert. Na het afstuderen zal je vakkennis snel verouderd zijn. De inhoud van de opleiding is snel achterhaald. Maar wat je leert als mens blijft een leven lang tellen. En of je dat nou bij studie x of y leert????

Een studie moet vooral interessant zijn… en bij je passen

Kortom: ik vind dat een studie vooral interessant moet zijn en bij de student moet passen. En dat een studie ruimte geeft voor persoonlijke groei. En of dat nou helemaal precies studie x, y of z moet zijn…???? Als een student de studie met plezier en een goed gevoel kan afronden, dan mag hij tevreden zijn.

Of zoals een decaan/studiekeuzecoach onlangs tweette…. een studie moet ook NU bij je passen. Of deze opleiding in de toekomst nog voldoende en passend is kun je alleen maar gaandeweg ontdekken.

Peiling van Studiekeuze123 onder 1060 jongeren

Nieuws over studiekeuze volgen?

Nieuws over studiekeuze volgen en erop reageren? Facebookgroep Ouders en Studie .
Voor ouders van studiekiezers en studenten over studeren, studiekeuze, studiekosten en tussenjaar.

Hermien Miltenburg

Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Er zijn 2 reacties.

  1. Door: Wendy Kers · 02-11-2018 om 20:26

    Mooi stuk Hermien! Ik ben toevallig die loopbaancoach die je in het stuk aanhaalt. Mijn tweet zei dit: “En wat is goed? Leerlingen en studenten moeten kiezen voor wat NU goed is. Wat ze een basis geeft voor de toekomst. Ze kunnen hun hele leven nog bijscholen, trainen, van carrière wisselen en leren.”

    Zoals je zelf al stelt, is de arbeidsmarkt continue in beweging. Een baan of opleiding kiezen waar je tot je pensioen werkzaam in blijft bestaat niet meer. Mijn advies zou dan ook zijn om niet meer dan 5 a 10 jaar vooruit te kijken. Wat past nu bij je wensen, interesses, kwaliteiten en randvoorwaarden? Welke opleiding past daarbij en hoe leg je een brede basis voor je verdere loopbaan?

    Je werkgever zal je continue uitdagen bij te blijven in je vakgebied. Dat kan verbredend of verdiepend zijn. Dus stel dat je nu kiest voor een Biologie bachelor en je gaat aan de slag na je master bij een museum als Naturalis. Je komt in aanraking met de jeugd en je merkt dat de doelgroep basisschool je wel ligt. Het kan dan maar zo zijn dat je een cursus of scholing volgt op het gebied van didactiek om zo educatieve programma’s voor de groepen 1/2/3 te schrijven. Na een aantal jaar merk je dat je zo goed bent geworden in het combineren van je vakgebied met het voorlichten van mensen, dat je aan de slag gaat als ontwikkelaar bij een educatieve uitgever. Niet iets waar je op je 17e of 18e aan dacht op de open dag voor Biologie. Maar wel iets waar je gaandeweg je talent in hebt ontwikkeld.

    Wees dus gerust. Er is geen “foute” keuze. Er is alleen een terugblik op je carrière als je straks achter de geraniums zit. En ja, dan kan je beseffen dat als je direct had gekozen voor optie B of C, je misschien sneller op de plaats van bestemming was geweest. Maar dat de keuze voor optie A je destijds ook veel levenswijsheid, vrienden, netwerk en een fijne tijd heeft geschonken. Dus fout, nee joh. Maak je niet druk, volg gewoon je hart!

    1. Hermien Miltenburg

      Super mooie bijdrage, dank je wel. Nog meer reacties?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.