3 november 2018 | Categorie: Geldzaken

De kosten van studeren leveren mij studiekeuzestress op

Studiekeuze123 heeft een peiling gehouden om te kijken hoe scholieren hun studie kiezen. En wat de scholier stress oplevert. ‘De kosten van studeren leveren mij studiekeuzestress op’ is een veelvoorkomend antwoord.

de kosten van studeren leveren mij studiekeuzestress op

Peiling

De peiling is gehouden onder 1060 havo en vwo leerlingen uit de bovenbouw. Het gaat hier echt om een peiling, niet om wetenschappelijk onderzoek. Hoewel het om een grote groep jongeren gaat, kun je er geen onderbouwde conclusies uit trekken. Maar je krijgt wel een beeld. Misschien kunnen ouders, studiekeuzebegeleiders en studiekiezers eens praten over de uitkomsten. Zijn er herkenbare punten?

Studiekeuzestress

Meer dan de helft van de ondervraagde studiekiezers zei dat ze behoorlijke studiekeuzestress voelen. Soms zijn dat factoren in de studiekiezer zelf. Soms zijn het factoren van buitenaf.
Als stressfactor bij zichzelf noemen scholieren vaak: ‘Ik voel studiekeuzestress omdat ik twijfel waar ik goed in ben of wat bij me past‘. Net zo vaak wordt genoemd: ‘ik twijfel of ik een studie wel echt leuk genoeg vind‘. Of: Hoe kan ik in één keer de goede studie vinden?
Als stressfactor van buitenaf wordt op de eerste plaats genoemd: ‘De kosten van studeren leveren mij studiekeuzestress op’. Belangrijk dus dat u als ouder ook eens praat over studiekosten en de studielening.

De kosten van studeren leveren mij studiekeuzestress op

Ik merk dat jongeren soms erg aanhikken tegen een studieschuld. Voorzichtigheid met studieschuld is zeker belangrijk. Maar ik denk dat je er ook niet al te zwaar aan moet tillen. Geld moeten lenen is op zich niet leuk. Toch is geld lenen voor je studie net iets anders dan geld lenen voor luxe dingen. Een studie kan een belangrijke basis voor levensgeluk zijn. Een fijne baan die bij je past geeft veel vreugde. Bovendien zal een hogeropgeleide meer verdienen.

Studeren is duur

Studeren is inderdaad duur. Het collegegeld is dit studiejaar €2060. Dat geldt voor vrijwel alle studies. University Colleges en particuliere instellingen zijn duurder. Gelukkig betalen nieuwe eerstejaars dit studiejaar maar de helft van het collegegeld. Voor aanstaande leraren zijn er zelfs meer mogelijkheden. Maar of dit zo blijft?
Een uitwonende student moet volgens het Nibud rekenen op ruim 1000 euro per maand, een student die nog bij zijn ouders woont op gemiddeld 600 euro. Dat is veel geld. Gelukkig is er ook studiefinanciering.

Studiefinanciering

De studiefinanciering bestaat uit vier onderdelen:

• De aanvullende beurs
  • De OV kaart
  • Studielening
  • Collegegeldkrediet

De aanvullende beurs en OV kaart

Niet iedereen krijgt de aanvullende beurs. Dat is afhankelijk van omstandigheden. Hebben de ouders  minder inkomsten en/of zijn er meerdere studerende kinderen, dan krijgt de student misschien een (aanvullende) beurs of een deel ervan. De aanvullende beurs is een gift als je binnen tien jaar je diploma haalt.
De OV kaart krijgt iedereen. Ook dit is een gift als je binnen tien jaar je diploma haalt.

Geld lenen en terugbetalen

Een studielening en het collegegeldkrediet is geld dat een student kan lenen. Maar het geld dat een student leent moet hij ook terugbetalen. En dat kan best een zware last zijn. Ik adviseer studenten niet meer te lenen dan ze echt nodig hebben voor de studie. En om naast studeren ook wat leuke dingen te doen, natuurlijk.
Meer over geldzaken zoals hypotheek, Hoe ga je als ouder om met studiekosten, en ouderbijdrage vindt u onder de tab financiën.

Geld verdienen

Werken naast de studie is tegenwoordig heel gewoon. Er zijn ook baantjes op de hogeschool of universiteit waar je studeert. Ik adviseer studenten in het eerste studiejaar niet al te veel te werken. Het eerste studiejaar is hard aanpoten. Je moet voldoende studiepunten halen voor je Bindend Studieadvies. En een bijbaan mag niet de oorzaak zijn van studievertraging.
Er zijn studies die heel pittig zijn met veel contacturen, er zijn ook studies die minder van je eisen. Er zijn studenten die makkelijk naast hun studie werken, er zijn ook studenten die hun handen vol hebben aan de studie. Gemiddeld kan een student zo’n 8 uur per week naast de studie werken. Hij verdient gemiddeld zo’n 400 euro per maand. Studenten met werkervaring doen het na afstuderen beter op de arbeidsmarkt.

Peiling van Studiekeuze123 onder 1060 jongeren

Nieuw: Facebookgroep voor ouders van studiekiezers en studenten over studeren, studiekeuze, studiekosten en tussenjaar.