9 oktober 2015 | Categorie: Studeren

Op kamers nu de basisbeurs is afgeschaft?

Gaan er minder studenten op kamers nu de basisbeurs is afgeschaft? Op kamers gaan heeft voor- en nadelen. Maar jongvolwassenen leren heel veel van op kamers wonen. Op kamers betekent ook samen koken, samen eten, samen studeren en samen het laatste stukje naar volwassenheid afleggen.

Op kamers betekent ook samen eten

Op kamers nu de basisbeurs is afgeschaft?

Hoeveel studenten gaan er op kamers? De Landelijke Monitor Studentenhuisvesting heeft daar onderzoek naar gedaan. Studenten onder de 20 wonen voor de helft nog thuis. Studenten van 26 of ouder wonen doorgaans op zichzelf (77%). HBO studenten wonen wat langer bij hun ouders dan universiteitsstudenten. Het lijkt erop dat daar nu verandering in gaat komen.
Meer studenten sparen liever de kamerhuur uit en blijven bij hun ouders wonen. In de Volkskrant van 2 oktober stond daarover een artikel. Daarin staat dat de verwachting is dat het aantal uitwonende studenten met 13 duizend afneemt.
Aansluitcoördinator Freddy van Dijken van Hogeschool Van Hall Larenstein uit Velp: “Ik vraag altijd aan eerstejaars of ze op kamers wonen. Normaliter is dat 65%, dit jaar 35%. Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de algemene vorming en het studentenleven”

Freddy van Dijken: Nog maar 35% van de eerstejaars van mijn hbo gaat op kamers

De tekorten op de kamermarkt zijn het hoogst in Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Nijmegen, ’s-Hertogenbosch, Utrecht en Zwolle. Sommige steden verwachten dat de vraag naar kamers afneemt. Maastricht verwacht bijna 20% minder uitwonende studenten, maar ook in Arnhem, Breda, Groningen, Nijmegen, Tilburg en Utrecht verwachten ze 10-15% minder studenten op kamers.

Wat kost een kamer?

Op kamers wonen kost geld, maar bij je ouders wonen kost ook geld. Voor beide groepen studenten geldt dat ze volgens het Nibud té positief zijn over hun uitgaven. Thuiswonende studenten schatten hun gemiddelde uitgaven op 343 euro per maand. Dat is bijna 200 euro te weinig. Studenten die op kamers wonen schatten hun uitgaven gemiddeld op 771 euro per maand, dat is ruim 200 euro te laag.
Wat kost een kamer? Het Nibud gaat uit van een gemiddelde huur van 366 euro. Er zijn natuurlijk wel grote verschillen. Amsterdam heeft de meeste studenten en dus ook de duurste kamers. Wilt u meer over geldzaken en studeren weten? Op 9 november is er een informatieavond in Wageningen waar alle ouders en (aanstaande) studenten welkom zijn.

Waarom tóch op kamers?

Studeren is niet alleen kennis opdoen. Studeren betekent ook zelfstandig worden. Studenten noemen vaak: “nu kan ik zelf kiezen wat ik eet” of “niemand die zegt dat ik mijn zooi op moet ruimen.” Op kamers zijn betekent ook een nieuw sociaal leven opbouwen. In plaats van met je gezin naar de TV kijken en samen eten zoekt de student veel meer de gezelligheid van samen koken, samen eten en, als het goed is, ook weer alles samen opruimen. Je leert zelfstandig sociale contacten te onderhouden. Vaak zijn je nieuwe vrienden ook studiegenoten. Feitelijk is dit het eerste professionele netwerk van de student, iets waar hij zijn leven lang plezier van kan hebben. Voor ouders is het soms wel even wennen als je kind opeens volwassen lijkt te zijn.

Op kamers is ook plannen

Op kamers betekent ook de tijd plannen die je aan je ‘huishouden’ kwijt bent.  Dat valt heel wat studenten tegen. Het is boodschappen doen, koken, wassen, afwassen.. allemaal zaken die tijd kosten.
Ook het plannen van de geldzaken valt voor sommige studenten niet mee. Ongeveer 9% van de studenten heeft het hier echt moeilijk mee. Als een student op kamers woont zijn de kosten natuurlijk hoger en ook meer divers. Samen met je kind eens kijken naar hoe hij of zij budgetteert is helemaal zo gek nog niet.
Een student moet zijn vrije tijd ook plannen, alleen maar studeren en je huishouden doen is niet goed. Studenten die geen nieuw sociaal leven op (kunnen) bouwen hebben soms last van heimwee. Misschien goed als u uw kind hier eens naar vraagt. Er is altijd hulp voor studenten die eenzaam zijn zowel binnen als buiten de onderwijsinstelling.

Op kamers samen koken betekent ook veel nieuwe mensen leren kennen

Niet op kamers?

Sommige studenten vinden het erg veel als ze meteen bij het begin van de opleiding op kamers gaan. Er zijn ieder jaar studenten die last hebben van heimwee en dat is echt niet makkelijk. Er zijn studenten die het hier zó moeilijk mee hebben dat ze hun opleiding niet meer interessant kunnen vinden. Voor deze studenten is het misschien beter als ze een paar maanden wachten met op kamers gaan.
Ook is de reistijd voor sommige thuiswonende studenten een tegenvaller. Studenten denken dat ze in de trein of bus ook kunnen werken, maar in de praktijk valt dat tegen. Het OV is zo vol rond de tijd dat studenten reizen, dat er van werken meestal niet veel komt.
Studeert uw zoon of dochter in de stad waar u woont. dan is de verleiding erg groot om niet op kamers te gaan. Maak in dit geval goede afspraken met uw volwassen zoon of dochter. Ook deze studenten moeten leren hun zaakjes zelfstandig te regelen.
Is bij je ouders wonen altijd saai? Nee, natuurlijk niet. Er zijn ook genoeg studenten die uitbundig van het studentenleven genieten, ook al wonen ze nog bij hun ouders.

Weblezing: ‘op kamers?’