2 juli 2015 | Categorie: Studeren

Eerste studieweek, tips van studenten

De eerste studieweek is natuurlijk erg wennen. Op de meeste universiteiten en hogescholen hebben studenten eerst een introductieperiode. Tijdens de introductie maakt hij kennis met de mede-studenten, de docenten en het instituut waar hij de komende jaren veel tijd doorbrengt. Natuurlijk zijn er ook feesten. Maar de eerste echte studieweek komt natuurlijk ook. Hoe begin je goed met je studie? Vijf tips van studenten!

Focus tijdens het eerste studiejaar vooral op je studie en zorg dat je je bindend studieadvies haalt

Tips van Loes voor de eerste studieweek: Drink veel water

1. “Als je gaat leren, zorg dan dat eerst je kamer schoon en opgeruimd is. Je kunt schoonmaken daarna niet meer als excuus gebruiken om niet te gaan leren en bovendien geeft het je nog een goed gevoel ook!
  2. Zorg dat je je inschrijft voor een sport, het is heerlijk om even te kunnen sporten als je gestrest bent.
  3. Als je in de week voor de tentamens in de bibliotheek van de universiteit wilt leren, zorg dan dat je er vroeg bent, en dan bedoel ik voor 08:30, anders wordt het moeilijk een plekje te vinden.
  4. Eet op vaste tijden en sla geen maaltijden over.
  5. Drink veel water, dit helpt tegen hoofdpijn!”

Tips van Jesse voor de eerste studieweek: Relax op tijd

1. “Koop een fiets, je hebt hem nodig in een studentenstad.
  2. Praat veel met nieuwe studenten EN ouderejaars. Ouderejaars kennen de stad en hebben vaak veel tips. Zo kun je geld besparen en weet je direct waar de beste feestjes zijn.
  3. Durf te vragen! Iedereen is hier ooit alleen begonnen en iedereen is bereid je met alles te helpen.
  4. Als je je boeken bij de winkel van de universiteit koopt, koop ze dan voor de eerste collegedag. De eerste week van de colleges staat er vaak een rij tot buiten aan toe en duurt het heel lang voor je je boeken kunt kopen. Je kunt ook je boeken na de eerste week kopen maar de meeste docenten zijn daar niet blij mee.
  5. Relax op zijn tijd, studeren is ook leuk!”

Ga tijdens de eerste studieweek gestructureerd aan de slag

Tips van Yvette voor de eerste studieweek: Verstop je telefoon

1. “Maak een planning voor iedere dag.
  2. Sport! Sporten is goed voor je sociale leven, je gezondheid en om te ontspannen.
  3. Wees realistisch, je gaat echt die acht hoofdstukken niet in één middag leren.
  4. Stel je prioriteiten, er zijn 1000 dingen die je eigenlijk wil doen in een collegeweek. Denk eraan dat 990 van die dingen best kunnen wachten
  5. Verstop je telefoon en trek je internetkabel eruit als je wilt leren. Probeer zoveel mogelijk afleidingen te elimineren.”

Gestructureerd studeren én ontspannen.

De studenten hebben echt goed in de gaten dat studeren ook structureren is. Dat is meteen in de eerste studieweek al belangrijk. Yvette zegt heel duidelijk: ‘stel prioriteiten, maak een planning voor elke dag. Of zoals Jesse zegt: ‘Koop je boeken op tijd’. En Loes: ‘Ruim je kamer op en ga op tijd in de bieb zitten. Daarnaast is relaxen ook erg belangrijk. De studenten hebben het over sporten. Iedere hbo of universiteit heeft mogelijkheden voor studenten om goedkoop te sporten. Meer over het sportcentrum van Wageningen.